עם + הערות המנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 90
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3211
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממן 12
שאלה 1
הגורמים העיקריים המשפיעים על המדינות בקביעת התנהגותן במדיניות החוץ הם :
א.     מרכיב גיאו-אסטרטגי : מיקומה הגיאוגרפי של המדינה נחשב לאחד ממרכיבי העצמה שהשפעתם רבה ביותר על מעמדה הפוליטי והמערכת העולמית.
למיקום הגיאוגרפי יש השלכות על האקלים של המדינה, על שכנותיה של מדינה, היקף שטחה ומיקומה הגיאו-אסטרטגי. נוסף לכך, ישנן מדינות שמיקומן הקנה להן מעמד של מדינת חיץ ומדינת שוליים. מדינת חיץ ממוקמת בין שתי מדינות, מעצמות בדרך כלל, שעל פי רוב יריבות זו לזו. מדינות חיץ פגיעות לרוב בזמן משבר או מלחמה. ומדינת שוליים היא לרוב מדינה קטנה וחלשה יחסית, הממוקמת בשולי מדינה חזקה ממנה, הרואה בה חלק ממרחב הביטחון שלה. כלומר אזור שוליים יהווה שדה קרב ראשוני, המגדיל את הסיכוי להדוף תוקפנות, ומרחיק סכנה ממרכזי האוכלוסייה של מדינה הלוחמת.
ב.     המרכיב האנושי : במסגרת מרכיב זה נכללים מרכיבים כמותיים, כגון היקף האוכלוסייה, פיזורה, שיעור צמיחתה ועוד.ומרכיבים איכותניים, כגון השכלה – חשוב ביותר רמת המורל הלאומי, התרבות הפוליטית במדינה וכ"ו.  קצב גידול האוכלוסייה שונה ממדינה למדינה והוא תלוי במשתנים, כגון :עיור, השכלה, מבנה התעסוקה ועוד. אוכלוסייה קטנה מדי כמו אוכלוסייה גדולה מדי הם גורמים המשפיעים על עצמתה של מדינה. בנוסף לכך מאוד חשוב הנושא של פיזור אוכלוסין יעיל, שכן אם ישנה התקבצות של אוכלוסייה במקום אחד, או שטח קטן, נוצרת "בטן  רכה", כלומר פגיעות רבה באזורים אלה נכון – אם כי שייך למרכיב הגיאו-אסטרטגי. תפיסות הממד האיכותי בנוסף לממד הכמותי של האוכלוסייה היא חיונית מאוד לניתוח עצמתה של המדינה, שכן כדי לחזק ולפתח את מערכות התעשייה, החקלאות, הצבא והחברה העומדת ביסוד עצמתה של המדינה, יש להשקיע בחינוך ולקדם את ההשכלה.
שלטון והנהגה – השלטון, אופיו והלגיטימציה שלה הוא זוכה מן האוכלוסייה גם להם ישנה השפעה על עצמתה של המדינה. שינויים בשלטון משפיעים על הלגיטימציה הן ברמה הפנימית והן ברמת המערכת הבין-לאומית. כי כאשר העם אינו תומך במנהיג עצמתה של המדינה נחלש, ולהיפך, כאשר העם תומך בשלטון ובמנהיג, עצמתה של המדינה חזק ויציב.
האבחנה היא בין סוג משטר דמוקרטי לבין סוג משטר שאיננו דמוקרטי – את יכולה לדון בכך בתוך מרכיב אנושי איכותי – אך יש להתייחס למשטר דמוקרטי – כן / לא + להסביר מדוע משטר דמוקרטי מהווה יתרון במרכיבי העצמה.

+ מה בנוגע לסוג המשטר? – חסר.
הדרוג אינו מלא וכך גם ההסבר לדרוג.
במדינות הדרום ישנן ארבע קבוצות ולכל אחת ישנה חשיבות במרכיב זה או אחר.
1 .     ליצואניות נפט ודלקים אחרים חשוב המרכיב הצבאי, מכיוון שהן עשירות ממכירת הנפט.
לכן ההכנסות ממכירת נפט הולכות לפיתוח כלכלי ולנשק. המיקום הגיאוגראפי של מדינות אלה נתן להן יתרון ענק מול כל המדינות בעולם שאין להן נפט, דבר המאפשר להן לשמור על כלכלה יציבה. מה שעוד חשוב למדינות אלה הוא המרכיב הגיאוגרפי. הן שואפות להרחיב את שטחן ובתוך כך להתחזק מבחינה גיאופוליטית. ..
מה בנוגע למרכיב אנושי – כמותי ואיכותי במדינות אלו? וסוג המשטר? והמרכיב הצבאי?
כל הדרוגים המוצעים אינם מלאים, כך גם ההסבר – חלקי.
27/30 שאלה 2
1 .   הגישה המוסרית הגישה המוסרית לחקר העצמה מדגישה את הרצוי לעומת המצוי. הנחת היסוד של גישה זו קובעת, שיקולי מוסר מחייבים, לעתים, את הקרבתם של אינטרסים לאומיים מסוימים. על פי הגישה המוסרית, ככל שהאידיאולוגיה תהיה פלורליסטית יותר ומונוליטית פחות, תגדל היכולת ללכד את הצבורים השונים במדינה וכך תגדל עצמתה.
על פי גישה זו, כללי השיפוט ביחסים בין מדינות צריכים להיות נורמטיביים בעיקרם, ולהישען על מערכת ערכים עקרונית. לפיכך, אם נוצרת אי-התאמה או סתירה בין שיקולי אינטרס לבין שיקולי צדק ומוסר, הרי שיש להעדיף את שיקולי הצדק והמוסר. מכאן, אין להסיק, כי מי …
26/30 שאלה 3
ישנם שני סוגים עיקריים של ארגונים בין לאומיים. ארגונים בין-ממשלתיים וארגונים לא ממשלתיים. ארגונים ממשלתיים הם ארגונים שמדינות חברות בהם. וביניהם האיחוד האירופאי והאו"מ. לעומת זאת, ארגונים לא ממשלתיים הם ארגונים שחברים בהם יחידים וקבוצות פרטיים. כגון :
תנועות אתנו-פוליטיות, קבוצות דתיות לוחמניות קיצוניות, טרור, תאגידים רב לאומיים.
הדומה בין ארגונים בין ממשלתיים וארגונים לא ממשלתיים הוא :

1 7/20  שאלה 4
v     אירדנטיות – היא התלכדות קבוצה לאומית קבוצה אתנו פוליטית או וגם קבוצה דתית לוחמנית קיצונית המצויה במדינה אחת (לרוב קבוצה שהיא מיעוט) מתוך שאיפה להסתפח למדינה אחרת (בדרך כלל בעלת גבול משותף) שבה מהווה לאום זה רוב או מחזיק בשלטון. האירדנטה יכולה להתבטא הן בסיפוח השטח שבו מצויה הקבוצה הלאומית בלבד, והן בסיפוח כולל של המדינה שבה מצויה קבוצה זו. שאיפה זו מבוססת על זהות לאומית אתנית או דתית. בניגוד להגדרתו של ארנסט גלנר ללאומיות, המתבססת על חפיפה בין לאום לבין שטח, הלאומיות האירידנטיסטית מתבססת על הזיכרון ההיסטורי המשותף של ה"מולדת", ולכן איננה מוגבלת בהכרח לקרקע עליו יושב הלאום כיום. דוגמה : ארגון "איטליה אירידנטה" שביקש לספח לאיטליה את כל השטחים שאוכלוסייתם דיברה איטלקית, שהיו אז בתחומה של אוסטרליה.
5/5
v     תיאורית הדומינו – היא תיאוריה מדינית שהתגבשה בארצות הברית בתחילת המלחמה הקרה, ולפיה יש להיזהר, במדיניות החוץ של ארצות הברית, מכך שנפילת מדינה אחת בידי הקומוניזם תפיל, באפקט דומינו, גם מדינות שכנות לידי משטר כזה, ותביא להתפשטות הקומוניזם בעולם. לדוגמה : תיאוריית הדומינו היוותה צידוק למעורבותה של ארצות הברית במלחמת וייטנאם, כאשר האחראים על מדיניות החוץ –
5/5
מושגים – 20/20