האם במו"מ שהתנהל בין הצדדים מתקיימים התנאים המצטברים לכריתת חוזה? בשלב הראשון יש לבדוק את התנאים המקדימים (שומרי הסף) להסכם משפטי אכיף. כוונה ליצור יחסים משפטיים - עפ"י האירוע ניתן להבחין כי קיימת כוונה משני צידי ה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1472

תקציר העבודה

דיני חוזים עבודה מס' 1:
כריתת חוזה, תום לב במשא ומתן   האם במו"מ שהתנהל בין הצדדים מתקיימים התנאים המצטברים לכריתת חוזה?                   בשלב הראשון יש לבדוק את התנאים המקדימים (שומרי הסף) להסכם משפטי אכיף.                 כוונה ליצור יחסים משפטיים – עפ"י האירוע ניתן להבחין כי קיימת כוונה משני צידי המו"מ במהות העסקה ( מכירת מקרקעין) והן במעשים שקדמו להסכם ( מו"מ ארוך, ייצוג ע"י עו"ד) והן ביחסים בין הצדדים ( קונה אל מול מוכר).                                                                    שפיטות – הנושא של המקרה בהחלט שפיט, מכיוון שמתנהל מו"מ על מכירת מקרקעין שנושא זה שפיט ועונה על שתי הגישות התיאורטיות הנוגעות לשפיטות.                                               כשרות משפטית – לא צוין ולכן ההנחה היא שקיימת כשרות משפטית. האינטרס של הצדדים:
1.       בני הזוג לוי מעוניינים לתת תוקף להצעה של מיכל ולרכוש את הדירה בסכום שדרשה ולכן יטענו בתוקפו של "הסכם הבנות".
2.       מיכל בעלת הדירה שרוצה סכום גבוה יותר על מכירת הדירה לאור עליית מחיר הדירה תוצג כמתנגדת לתוקפו של "הסכם הבנות" כחוזה מחייב.   על מנת שייכרת חוזה, עלינו לבדוק האם היו נקודה או נקודות זמן אפשריות בהן נכרת החוזה, משמע-  זמן בו הייתה העדה על גמירת דעת של שני הצדדים ומסוימות.
ע"פ סעיף 1 לחוק החוזים (חלק כללי) התשל"ג 1973 הקובע " חוזה נכרת בדרך של הצעה וקיבול לפי הוראות פרק זה".
כדי להבין האם נכרת חוזה בין הצדדים ננתח את הטכניקה של הצעה וקיבול ונבחן יסודות משפטיים חשובים. מצד מיכל נבדוק האם הייתה הצעה – " מרכיבי יסודותיה של ההצעה הם שלושה: פנייה או תקשורת, העדה לגמירת דעת ומסוימות" .                                                         הדרישה לגמירת דעת ומסוימות הן מצטברות ורק פנייה היוצאת ידי חובת שתיהן הופכת להצעה ומקנה לניצע כוח קיבול. מצד בני הזוג לוי נבדוק האם היה קיבול – הצהרת רצונו של הניצע המעידה על גמירת דעתו להתקשר עם המציע בחוזה לפי ההצעה. יסודותיו של הקיבול הם שניים: העדה על ג"ד והודעה.                                                                                                             הצעה וקיבול צריכים להתקיים בחופף על מנת ליצור חוזה. ( הצעה+ קיבול = חוזה.) הצעה: פנייה (תקשורת) של המציע- הכוונה להודעה של המציע להצהרת רצון שזכתה לביטוח חיצוני ואובייקטיבי במקרה דנן, הפנייה התקיימה בחודש מרץ 2012 כאשר פנתה מיכל (המציעה) אל בני הזוג לוי (ניצעים) אשר שוכרים את הדירה ממיכל ומתגוררים בה מזה כ-10 שנים והעלתה בפניהם את האפשרות שלפיה ….