בעיות בפילוסופיה של המוסר -.

תקציר העבודה

מושגים צדק נוהלי מושלם –  אחד משלושת המינים של הליכי חלוקה צודקים שהציע הפילוסוף האמריקני ג'ון ברודלי רולס בחיבורו – תיאוריה על צדק. הצדק הנוהלי המושלם מותנה מילויים של שני תנאים:
א.      ישנה תכלית מוגדרת לחלוטין, כלומר, מצב סופי אותו שואפים לממש באמצעות החלוקה, והמצב הנ"ל, מוכר כצודק ללא תלות באופן ביצוע החלוקה.
ב.      מילוי מדויק אחר הוראות אופן החלוקה, יובילו תמיד למימוש המצב הסופי שהוגדר.
דוגמא: פלוני, אלמוני ופלמוני הם מחפשי אוצרות, שהתחייבו לחלק את ממצאיהם לשלושה חלקים שווים. עלה בידם למצוא אוצר, והם מטילים את החלוקה על פלוני, תוך הקביעה כי יהא זה הוא  שיקבל את החלק האחרון שיוותר. צדק היסטורי – שמו של עיקרון הצדק הצורני, שהציע נוזיק כתחליף לעיקרון שהגה אריסטו. בעוד עיקרון הצדק האריסטוטלי עוסק בתוצאת החלוקה, גורס עיקרון הצדק ההיסטורי כי במדידה של צדק, יש לבחון את האופן בו מתבצעת החלוקה. זאת משום, שתוצאת החלוקה היא תוצר של תהליך ארוך, הוא פרי ההליכים שהונהגו בה. לפיכך, לה, כשלעצמה – אין כל משמעות. על כן, רק התהליך ההיסטורי, יש בכוחו להיות צודק, ותהליך שכזה יהא צודק, רק במידה ויתנהל לפי נהלים מסוימים.
נוסחו של הנוהל שמציע נוזיק הוא כדלקמן– "מכל אדם, אם ברצונו לתת, לכל אדם, אם רוצים לתת לו". הווה אומר – כל שיש לו אדם, יש לו בצדק – במידה ויצר אותו באופן עצמאי, או קיבלו ממישהו אחר. מכאן נובע כי לאיש אין זכות עצמאית לקבל דבר.
הזכות הנתונה היחידה היא זכות הנתינה, וממנה נובעת גם זכות הקבלה.
אם כן, החלוקה הצודקת היא תוצר של