פרוייקט וסמנריון בחשבונאות- הקשר בין פרסום דוחות למחירי המניות של החברות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7705
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

בס"ד   תאריך הגשה:
משפטים.7.12
                                                                           
1                                                                                                                                     תקציר מנהלים אחת הסיבות לעליית מחירי המניות היא כמובן רווחיות הפירמה. מפירמה טובה יש סיכוי לקבל דיבידנד ואין חשש כי החברה תיכנס לחדלות פירעון וכתוצאה המשקיעים יאבדו את כספם. לכן רבים מצפים לפרסום הדוחות הכספיים. עם זאת התזמון של הרכישה או המכירה חשובים מאוד – אדם הרוכש כיום מניה שמחר יעלה ערכה ירוויח מרכישה זו ולכן יש עניין להקדים את המאוחר.
פרסום דוח כספי המצביע על רווח ובמיוחד על עליה ברווח מעבר לצפוי יכול לגרום למשקיעים לרכוש את אותה מניה, אף אם החברה לא תחלק דיבידנד , שהרי ערכה עולה אף אם לא ממשמים כרגע. עם זאת מחקרים מראים כי גם לאחר פרסום הדוח החיובי, עדיין כאשר ישנה אזהרת רווח או הודעה על הערכת שווי גבוהה המחירים משתנים . כלומר לפרסום מידע או חוות דעת לאחר פרסום הדוחות הכספיים עשוי להיות השפעה על מחיר המניה. שאלת המחקר היא האם יש השפעה של פרסום דוח או כתבות על מחיר המניה. כלומר האם גם לאחר שהמניה קיבלה "רוח גבית" מפרסום הדוח, עדיין פרסומים נוספים יכולים להשפיע עליה לטובה.
המאמר המרכזי בו יעשה שימוש הוא של Bernard I THOMAS  (1989) . המאמר בוחן את ההודעות לאחר פרסום הדוחות. היות ובישראל אין מגוון רחב כל כך של חברות אשר דיווחו לאחר פרסום הדוח, ניתוח יערך על פרסומים של אנליסטים על מנת לבדוק את שאלת המחקר יערך מחקר בגישה הכמותית – יסקרו 64 חברות למשך חמש השנים האחרונות – חברות גדולות שלא היו בהם שינויים כמו מעבר ממדד למדד או הודעות על קשיים מיוחדים. בתחילה היה רצון אומנם לבחון 100 חברות אולם לאור הבעייתיות המצוינות קודם לכן הוחלט אחרת.  מועד פרסום הדוח יסומן כמשתנה דמי (1 לעליה ברווח, 0 ליציבות ו -1 לירידה ברווח. דיווחים אוהדים או כתבות אוהדות לאחר מכן יאותרו על ידי אתר חברת S&P או מדרוג . השערות המחקר הן:
יש קשר בין פרסום חיובי שלילי לבין שינוי במחיר המניה בהתאם. פרסומים ישפיעו יותר על חברות גדולות מאשר על חברות קטנות. כפי שנראה להלן השערות המחקר לא אוששו.
נערך דיון בהשערות המחקר.
תוכן העניינים

1   תקציר מנהלים –..
3
2   מבוא

5
    2.1  הצגת הנושא  –
5
    2.2  שאלת מחקר -.
5
    2.3  משתני המחקר …
5
3   סקירת ספרות –…
6
    3.1  מהם הדוחות הכספיים ..  6-8
    3.2  השפעת הגורמים החיצוניים על מחירי המניות –…  8-10     3.3  השפעת פרסום הדוחות על מחירי המניות …  10-17
    3.4  השערות המחקר –…  18
4 מתודולוגיה –.
20-22
5
ממצאים
23-26
6 סיכום …
27-28
7
ביבליוגרפיה —
29-37
                                                                                                    
2                                                                                                                                     מבוא
2.1    הצגת הנושא החברות של ימנו הינה חברות בעלות מבנה כלכלי מפותח ביותר וקיימות בהם כמעט כל האפשרויות למסחר כלכלי. אחת השיטות היא באמצעות חברות בהן הבעלים לא חייבים להיות אנשי החברה והם יכולים להיות מקרב הציבור הרחב, אשר מעוניין מכל מיני סיבות להחזיק שליטה בחברה. וכאשר מחירי מניות עולים ויורדים בהתאם למספר גורמים, אשר העומד מאחוריהם המניע הכלכלי. הגורמים יכולים להיות מסווגים לכמה קטגוריות (Dontoh, Alex; Radhakrishnan, Suresh; Ronen, Joshua 2007) ·                   מחירי המניות בעולם ועליות או מורדות כלכלים כלל עולמיים.
·                   מידע על מצבה של החברה, מידע פומבי או חשאי. (מידע פומבי מתפרסם עם פרסום הדוחות              הכספיים ואילו מידע פנימי מגיע בדרכים לרוב לא חוקיות).
·                   ציפיות לשינויים כלכליים או רפורמות כלכליות.
·                   שחיקה בערך המטבע או הענף הכלכלי עליו מבוססות מניות אלו.

2 .2    שאלת המחקר מטרת המחקר התיאורטית היא לבחון את הקשר בין המשתנים. המטרה היישומית היא לבחון האם לדוחות יש השפעה על המחירים כך שמשקיע בכח יוכל לברור את צעדיו לפי פרסום הדוחות ותוצאותיהם
2 .3    משתני המחקר משתנה תלוי : תשואת המניה, נלקח תשואת המניה העודפת (CAR) ביום השלישי לאחר פרסום הדוח הכספי.
נלקחו נתונים מיום מנהל עסקים לפני המסחר ועד יום מנהל עסקים לאחר המסחר. משתנה בלתי תלוי : פרסום הדוח משתנים ממתנים: רווח יחסית לשנה קודמת, גודל החברה, הון זר.