ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל 10406

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1631
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

ציון ממן 95! השאלות בממן זה עליהן ניתן מענה:
שאלה 40 ) 1 נקודות) אלו מבין המשפטים הבאים נכונים ואלו לא? הסבירו ונמקו: א. מטרת המשטר הדמוקרטי- ליברלי היא הגנה על הפרט וחירויותיו והבטחת מימושם.   ב. מדינה בה מתקיימות בחירות סדירות וקבועות כל מספר שנים, היא בהכרח דמוקרטית.   ג. מרכזיותו וחירויותיו של הפרט בדמוקרטיה הליברלית עומד בסתירה לעקרון הממשל המוגבל. ד. בדמוקרטיה ליברלית לרשות המבצעת מעמד של עליונות פורמלית על הרשויות האחרות (המחוקקת והשופטת).  מנהל עסקים    (נקודות 60 ) 3-2
שאלות קראו בעיון את הקטע המצורף וענו על שאלות שאחריו. פלורליזם הוא אחד מעקרונות הדמוקרטיה הליברלית. הקטע הבא מסביר עקרון זה: "פלורליזם הוא תפיסת עולם התומכת בזכותם של יחידים וקבוצות בחברה להביע את עמדותיהם ולנהוג בהתאם לכך. תפיסת עולם זו מושתתת על כבוד הדדי ועל הזכות להיות שונה. הגישה הפלורליסטית מבקשת להעניק זכות של ביטוי וייצוג לכל מרכיבי החברה ולמנוע בלעדיות תרבותית ופוליטית של קבוצה אחת בלבד. הפלורליזם מכבד את ריבוי הקולות האנושיים ואת ביטוייהם המגוונים, והוא אחד הערכים המרכזיים של הדמוקרטיה.
הפלורליזם גם מקושר לליברליזם, שכן צורה חברתית זו מאפשרת התפלגות חברתית ניכרת.
  הפלורליזם מקושר לעיתים לתפיסת עולם דמוקרטית, שכן הוא מחייב מבנה חברתי דמוקרטי על מנת למנוע התפרקות חברתית, ומאפשר צורת חיים דמוקרטית על-ידי יצירת ניגודים בין תפיסות עולם (הנובעים מהניגודים התרבותיים), ניגודים אשר יוצרים צורך בדרך דמוקרטית, לפיתרון בעיות. למרות האפשרות לחיזוק הנטיות הדמוקרטיות, עשוי הפלורליזם להביא להתפרקות חברתית, על ידי הפרטת החברה למרכיביה, במקום יצירת מכנה משותף רחב ושיתופי".     שאלה 30) 2 נקודות) – פלורליזם בתקופת היישוב (משפטים נקודות) א. הביאו שתי דוגמאות המעידות על פלורליזם בתקופת היישוב. הסבירו ונמקו! (משפטים נקודות) ב. האם המגמות הפלורליסטיות של תקופת היישוב חזקו את הנטיות הדמוקרטיות של היישוב או החלישו אותן? נמקו!     שאלה 30) 3 נקודות) – פלורליזם ושסעים חברתיים (10 נקודות) א. ביחידה 2 עמוד 10 מוצג ההבדל בין המושגים "שסע חופף" ו"שסע מצטלב". הסבירו במילותיכם איזה מבין שני השסעים יוצר ניגודים פלורליסטיים התורמים לחיזוק החברה הדמוקרטית ואיזה עלול להוביל להתפרקות חברתית. (20 נקודות) ב. המאמרים (בחוברת המאמרים – מקראה) "החברה הישראלית – חברת מהגרים" ו"זהות ערבית במדינה יהודית דמוקרטית", מאת קרין תמר שפרמן עוסקים בחלק מהשסעים בחברה הישראלית. אילו מבין השסעים המוזכרים במאמרים אלה הם "שסעים צולבים" ואילו "שסעים חופפים"? נמקו!