ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל 10406

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2290
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

ציון ממן 93! השאלות בממן זה עליהן ניתן מענה:
שאלה 40) 1 נקודות) עמי פדהצור ודפנה קנטי טוענים במאמרם "מצעי בחירות כראי לתמורות בהיקף תפקודה של המפלגה הישראלית: הליכוד והעבודה בין מדינה לחברה", כי את מצעי המפלגות הגדולות – העבודה והליכוד לאורך השנים ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות:
שני העשורים הראשונים; תקופת מיסוד רעיון הממלכתיות; ותקופת משבר המשילות (ראו מאמר בחוברת הקורס, בפרק "המצעים – מבט כללי").   (20 נקודות) א. האם השינויים בהיקף תפקודן של מפלגות בישראל המשתקפים, בין היתר, במיפוי מצעי המפלגות לשלוש תקופות לפי פדהצור וקנטי עולים בקנה אחד עם השלבים בהתפתחות הדמוקרטיה בישראל המוצגים ביחידה 2? נמקו! (20 נקודות) ב. האם, לדעתכם, התמורות שחלו במערכת המפלגתית ובתפקידן של המפלגות מאז קום המדינה ועד היום מעידות על התחזקות הדמוקרטיה הישראלית או החלשותה? נמקו!     18
  שאלה 40) 2 נקודות) יש הטוענים, כי שינוי שיטת בחירות בדמוקרטיה היא לא יותר מאשר שינוי מתמטי לחישוב תוצאות הבחירות ולתרגום העדפות של בוחרים. בעוד שאחרים סבורים, כי מדובר בהרבה יותר מאשר שינוי הנוסחה החשבונית, שכן שיטות בחירות דמוקרטיות שונות משקפות מערכת ערכים ותפיסות מעט אחרות". הציגו ודונו במחלוקת המוצגת לעיל, לאור שיטת הבחירות הנהוגה בישראל והוויכוחים על שינויה.   שאלה 20) 3 נקודות) הגדירו בקצרה ובמילותיכם כל אחד מהמונחים הבאים, תוך התייחסות להקשר שלו בחומר הלימוד ולדמוקרטיה הישראלית:   (10 נקודות) א. הזכות לבחור ולהיבחר. (10 נקודות) ב. מפלגה וסיעה.   הנחיות לשאלה 3
 להגדיר מושג/מונח פירושו להסביר את משמעותו, להציג את הבטיו ולציון את ייחוד.
 הגדרת המונח אמורה להיות קצרה ותמציתית, תוך הבחנה בין עיקר וטפל.  חשוב להקפיד לנסח את המונח במילים שלכם.  לאחר שהסברתם את המונח יש להראות את ההקשר (הקונטקסט) שלו למערכת הפוליטית ולדמוקרטיה הישראלית.