מסרים סמויים ותת הכרתיים בקלאסיקות של סרטי וולט דיסני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7055
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מסרים סמויים ותת-הכרתיים בקלאסיקות של סרטי דיסני תיאור סינופסיס של הסרטים   3
הרפתקאות ברנרד וביאנקה – 1977  3
מי הפליל את רוג'ר ראביט – 1988  5
בת הים הקטנה – 1989  6
אלאדין – 1992  7
מלך האריות – 1994  8
ניתוח הסצנות   9
הרפתקאות ברנרד וביאנקה – חלון אחורי חשוף  9
מי הפליל את רוג'ר ראביט – נפילתה של ג'סיקה   11
בת הים הקטנה –  הבליטה מתחת לגלימה   משפטים בת הים הקטנה – האיבר ניצב על תילו 20 אלאדין – "התפשטו"  22
מלך האריות – "סקס"
5 ביבליוגרפיה: 29
תיאור סינופסיס של הסרטים הרפתקאות ברנרד וביאנקה – 1977
הרפתקאות ברנרד וביאנקה, או בתרגום מאנגלית "המצילים" מספר על מכתב מצוקה המגיע לארגון ההצלה של עכברי האומות המאוחדות, הממוקם במרתפי בניין בניו יורק. למשימת ההצלה נבחרים ביאנקה האמיצה והשרת הביישן ברנארד. פני, היתומה נחטפה על ידי מאדאם מדוזה, הרוצה להשתמש בה כדי להשיג יהלום עתיק. על גבו של השחף אורוויל, טסים ברנרד וביאנקה לאי מבודד בו מוחזקת הילדה החטופה על ידי אספנית העתיקות מדוזה. העכברים מצילים את הילדה ומאדאם מדוזה נטרפת ע"י משרתיה, זוג תנינים בהם התעללה.  בין המדבבים: אווה גאבור וג'רלדין פייג'. הסרט באורך של 74 דק'.
הסרט מעלה מספר בעיות רגשיות וקונפליקטים אישיים. הביקוש של פני היתומה למשפחה מתמשך לאורך כל הסרט ומהווה מטרה משותפת של הדמות והצופה. לבסוף העכברים עוזרים ליתומה לזכות לאימוץ ולמשפחה.
מסר נוסף העובר בסרט  הוא המסר שגם עכברים (יצורים קטנים, נמוכים וחלשים) יכולים לנצח ולגבור על גדולים מהם, כמובן המסר יכול להתפרש אל העולם החיצוני.
בסרט ממשיך דפוס שהחל עוד בסרטים קודמים כמו "שלגיה" ו"על כלבים וגנבים", של הנבל כרווק. גם בסרט הזה מאדאם מדוזה רווקה למרות יחסיה הקרובים לשותפה לעבודה ולעבירה מר סנופס. בסרט עוזריה של הרשעית עולים עליה לאחר שרימתה אותם, דפוס זה חזר גם הוא בסרטים עתידיים לדוגמא הצבועים וסקאר במלך האריות. דמותה של מאדאם מדוזה השליכה לאחר מכן על דמותה של מכשפת הים אורסולה בסרט "בת הים הקטנה" הן בצורת הדיבור והתנועה והן במראה האיפור הכבד, בנוסף לשניים היו זוג עוזרים (תנינים מול צלופחים) בעלי עניים צהובות המהוות השוואה בין הדמויות.
הסרט הוא סרט הרפתקאות, הצופה נשאב לתוכו ומרגיש חלק מין החוויה, מסיבה זו הסרט זכה להצלחה בזמנו בנוסף לעובדה שסגנון האנימציה החלק שלו היה חדשני ביחס לסרטים קודמים של דיסני שנצפו בסוג אנימציה יותר "קשה" ומחוספסת. בנוסף, הסרט הוא הסרט הראשון מסרטי דיסני שזכה לסרט המשך, אחריו הגיעו סרטי המשך נוספים לסרטים אחרים כמו "אלאדין" ו"מלך האריות".
הסרט השליך על סרטים רבים אחריו והיווה כמין אבן דרך ברפרטואר הסרטים של דיסני.
מי הפליל את רוג'ר ראביט – 1988
סרט המשלב אנימציה עם אנשים בשר ודם המצולם בלוס אנג'לס דמיונית בשנת 1947 בה חיים אנשים אמיתיים ודמויות מצוירות ביחד. בסרט מסופר על בלש בשם, אד, אשר עובד על הרשעת הארנב, רוג'ר ראביט, לאחר שנחשד ברצח מנהל אולפנים שהיה לו רומן עם אישתו של רוג'ר, ג'סיקה ראביט. אד ורוג'ר מסתבכים בפרשייה מסוכנת של עולם הפשע שלבסוף נחשף מנהיגו כרוצח ואת רוג'ר כחף מפשע.
הסרט הוא באורך של 103 דקות והוא משתמש בהמון אמצעים קולנועיים. הסרט לא יועד לצפייה של ילדים למרות הפאן ההומוריסטי בו והדמויות המצוירות. בסרט מוצגות המון דמויות וטקסטים המהווים הומאז' לסרטי אנימציה קודמים בדגש על דמויות של אולפני "האחים וורנר", "פרמאונט", וMGM הלא הם המתחרים הגדולים של דיסני באותה תקופה. דיסני גם דאגה שדמויות מסרטיה יוצגו בסרט.
הסרט מצולם בסגנון אפל – פילם נואר, התואם את אווירת הסרט השרוי במתח ומיסתורין, אך עם אווירה קומית מהצד האנימטורי בסרט.
בסרט מוצגת אשתו של רוג'ר, ג'סיקה ראביט כאובייקט מיני חושני וסקסי. לבושה החשוף, גופה השופע והצבע האדום של שערה ושמלתה מדגישים את המיניות הפורצת מין הדמות וכן את הסכנה בה, היות וג'סיקה קשורה לכמה  מהפושעים ולא מפחדת לתקוף על מנת להשיג את מטרותיה. חוץ מהמיניות של ג'סיקה ניתן למצוא עוד אלמנטים ומסרים מיניים החבויים בסרט. בסרט המון מסרים חבויים שנהוג לכנותם "ביצי פסחא" לחלקם משמעות ולחלקם לא. הסרט ביקורתי מאוד ולכן נתקל בקשיים. בגרסאות השונות של הסרט שיצאו ניתן לראות חוסר אחדות היכולה להעיד על דעה חלוקה בין יוצרי הסרט לחברת דיסני ואף בינהם.
הסרט דוגל בגישה של חשיבות הצחוק בחיים.
הצחוק כמקשר בין אנשים וכמשמח. מכן יוצא המסר העיקרי של הסרט והוא התגברות על קשיים בעזרת אופטימיות (כלומר צחוק).
הסרט מצויר בצורה לא קונבנציונאלית בה הדמויות לא מפסיקות לזוז, אפילו כשהן עומדות – דוגמא לכך הם אוזניו של רוג'ר ראביט אשר תנועותיהם מבוססות על בלט ולא מפסיקות לנוע, יש צופים המצאו עובדה זו פוגעת בסרט. למרות עובדה זו הסרט זכה להצלחה גדולה בעולם הבידור ושיתף בתוכו חברות רבות ושחקנים רבים.
בת הים הקטנה –
1 989
סרט אנימציה של דיסני אשר מוקרן במשך 83
דקות ומתרחש מתחת לים. הסרט נותן מבט מתחת לים על אורח חייהם של החיות ובת הים, ביתו הצעירה של המלך טריטון, בשם אריאל.  אריאל המושפעת מעולם בני האדם, אשר מעליה, חולמת לגדל רגליים ולחיות מחוץ לים. עם עזרתם של חבריה פלאונדר הדג וסבסטיאן הסרטן הם מנסים לעזור לאריאל להגשים את חלומה ולהביס את מכשפת הים אשר מנסה לגנוב לאריאל את קולה היפה בתמורה לרגליים. לבסוף הנסיך אריק אשר בו אריאל מתאהבת בעת ביקורה על היבשה הורג את מכשפת הים אורסולה, מה שגורם לאביה של אריאל, טירטון, לשנות את דעתו השלילית בנוגע לבני האדם ולהפוך את אריאל לאנושית. הסרט מעביר מספר מסרים כגון התבגרות, התנתקות, הדשא של השכן ירוק יותר, דימוי עצמי נמוך וכד'. דיסני לוקח את הסיפור הקלאסי של בתולת הים והופך אותו לקלאסיקת ילדים המוצפת במסרים ודילמות חברתיות. אריאל, בת הים, מתוודעת לגופה השונה מהסביבה מעל פני הים ומחליטה שהיא רוצה להשתנות על אף מוסכמות החברה. משפחתה וחבריה מנסים לעצור בעדה אך היא בורחת ומפרה את פי אביה – שבירת מוסכמות. הסרט כולו כולל בתוכו מסרים מיניים רבים שבראש ובראשונה ניתן להבחין בלבוש החשוף וגם כן במסרים סאבלימינלים פחות מובחנים. המסר בסיפור המקורי התנפץ מול היצירה של דיסני בה שונה סוף הסיפור. הסיפור המקורי נגמר בכך שאריאל נשאר במצולות ולומדת לחיות עם גופה, הסוף מעביר את הערך "לאהוב את עצמך", ואילו הסוף של דיסני לסיפור, המסתיים בכך שאריאל מקבלת רגליים וחיה על האדמה עם הנסיך, עיוות את הסיפור והחליף את הערך המקורי בערך "לך אחר החלומות שלך" – ערך שתפיסתו יותר פשוטה לילדים.  בסרט, בדומה לסרטי דיסני אחרים, קיים דפוס קבוע של הרשע כרווק וחסר אהבה בחיים, גם ב"בת הים הקטנה" המכשפה אורסולה שואפת לאהבה עם הנסיך וליופי ולשלטון, ונעזרת בנתינים רשעים אך חסרי עמוד שדרה ובטחון.
הסרט מהווה את החזרה לקונפורמיות של דיסני, של חברה שלא מקבלת אדם שונה ממנה המנסה להשתנות ולהתאים את עצמו אליה. ניתן לראות ביטויים קונפורמים גם בסטיגמת הרשע בסיפור ודפוס החוזר המדובר עליו לעיל.
הסרט רווי במוזיקה וצבעים וזכה במספר פרסים והפך לאחד הסרטים המוכרים של דיסני בעולם.