דעותיהם החברתיות כלכליות של פרותגורס ופריקלס אל מול סוקרטס ואפלטון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 785

תקציר העבודה

לפני מספר ימים הפתיע שר האוצר של ישראל, יאיר לפיד, בתוכנית לאיפוס המע"מ בקניית דירת מגורים ראשונה. תוכנית זו זכתה לקיתונות של ביקורת בעיקר מצד מומחים לכלכלה ומפקידי משרד האוצר שטענו כי תוכנית זו דווקא תיצור ביקוש רב יותר ותעלה את המחירים העתידיים של הדירות. לפיד מצידו השיב "זו תוכנית לעם ולא למומחי כלכלה ולפוליטיקאים". השיבו במי לדעתכם היו מצדדים אזרחי אתונה הדמוקרטית ומדוע? (ניתן ורצוי להתייחס לעמדותיהם של פרוטאגורס ופריקלס), האם סוקרטס-אפלטון היו מסכימים עימם? לסיום השיבו בקצרה מהי דעתכם בנושא? במי אתם מצדדים ומדוע?
בעבודה זו אנסה לשער את התייחסותם של אזרחי אתונה הדמוקרטית (פרותגורס ופריקלס). לדעתי, אזרחי אתונה הדמוקרטית היו מצדדים בעמדתו של יאיר לפיד, שהתכנית לאיפוס המע"מ בדירת מגורים ראשונה, נועדה לעם ולא למומחי כלכלה ופוליטיקאים. זאת לאור התפיסה של פרותגורס שלפיה לכל אדם יש חוש צדק טבעי וחוש מוסר מולד וניתן ללמדו להתנהגות צודקת, נכונה וטובה ע"י דיון רטורי, בחינה של בעד ונגד ושכנוע עד להבאת חוק מוסכם. החוק המוסכם במדינה דמוקרטית שווה לכולם. כלומר, מכאן כל אדם יכול לבחון את החלטתו של שר האוצר של יאיר לפיד.
גם על פי פריקלס מתוך נאום ההספד שלו, ניתן להבין מדבריו שכולם שווים ע"פ החוק בדמוקרטיה בדברים שבין אדם לחברו. הוא מצדד בחוקים שניתנו לטובת העשוקים, במקרה שלנו, תכנית  האיפוס היא בעיקר לטובת זוגות צעירים שמתקשים לרכוש דירה בתנאים הקיימים טרם תכנית האיפוס.