תכנון פיתוח ויישום

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
ציון 92
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2115
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

תכנון, פיתוח ויישום תוכניות לימודים ממן 11
שאלה 1
מאמרה של שרה גורי  עוסק בשינויים וההדגשים שחלו בתוכניות בנושאים שוניםהלימודים[*1]  , מאמר מקיף שנוגע בתחום תוכניות הלימודים ומסביר כי תוכניות הלימוד החלו ממקום מאוד ספציפי[*2]  וצר ועם הזמן הלך והסתעף. כבר בימי קדם עסקו בשאלות עקרוניות של מה ללמד , איך ללמד וכיצד לארגן את תכני הלימוד. √ למעשה תכניות לימודים כתחום אקדמי החל להתגבש רק בשנות העשרים של המאה הנוכחית . מתוך מאמרה של שרה גורי רוזנבליט, מציינת כי מתוך ספרו של  של פרנקלין בוביט (1918), יש המצביעים כנקודת התחלה של צמיחת תכניות לימודים , כתחום לימוד והתמחות עצמאי. בוביט הציג דגם מינהלי ושיטתי לתכנון תכניות לימודים שהושפע במידה ניכרת מן התפיסה של הניהול המדעי של פרדריק טיילור. מטרת המודל של בוביט היתה לסייע בידי מתכנני תכניות לימודים ובידי מורים לפתח תכניות לימודים , כסדרת התנסויות ופעילויות שעל הלומדים לעבור, בכדי להשיג את המטרות של כל תכנית ותכנית כאשר היעד הסופי של תכניות הלימודים הוא להכשיר את בני הדור הצעיר לבצע ביעילות את תפקידיהם לכשיתבגרו. √ מתוך[*3]  מאמרה של גורי רוזנבליט, רוגאן ולוקובסקי(1990-1991), מצביעים על תופעה מעניינת בהתפתחות תוכניות לימודים כתחום אקדמי, הם ערכו מחקר השוואתי של תשעה ספרי לימוד בסיסיים על תכניות לימודים שנלמדים במאות מכללות ואוניברסיטאות ברחבי העולם, גילו שההיסטוריה של תחום הקוריקולום (תכנון רצף הלימודים וההתקדמות של לומדים ברמות שונות ובמסגרות שונות) בספרים שבדקו משתרעת על פני רצף החל בשנות הששים של המאה העשרים . הם מצביעים על תופעה מעניינת בהתפתחות זו ומסבירים כי העוסקים בתחום לא רק שלא תחמו וגדרו את תכניות לימודים כנושא בעל גבולות ברורים, הנבדל מענפים אחרים, המסתעפים מהחינוך כמו פסיכולוגיה בחינוך, סוציולוגיה בחינוך אלא ההיפך הוא הנכון. התחום הלך והתרחב והשתדרג לתוך תחומים רבים וגבולותיו פרוצים ופתוחים כיום עוד יותר מאשר בשלבים הראשונים של התגבשותו. רוגאן ולוקובסקי מצאו שני ממצאים בולטים בתהליך מיפוי התכנים של תשעת ספרי הלימוד שהם בדקו. √ …
ציון: 92
יפה  [*1]בנושאים שונים  [*2]???
 [*3]ניסוח