כיצד מקבלת הקהילה הבינ"ל את ה"אחריות להגן" כעקרון נורמטיבי?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 495
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

המשטר במדינת ישראל – התשע"ב 2012
לפי המאמר, בעידן המודרני, הפוליטיקאים נדרשים לכישורי תקשורת ע"מ לשרוד במערכת התקשורתית הנוכחית. טיעונו של גל נור מתבסס על הנחת המוצא  שמפלגות מאבדות את תפקידן כגוף מתווך בין הבוחר לשלטון הנבחר וכי התקשורת לוקחת את מעמדם. השינוי קורה לאור חוסר יכולתן של המפלגות לייצר נוסחא שתביא לפתרון בעיה הערבית-ישראלית וכתוצאה מעליית גופים חדשים שהתקשורת בניהם. בעקבות תהליך זה המפלגות איבדו את כוחן ועברו למבנה האמריקאית של ה"שלד". דהיינו, תפקידם הוא רק להריץ מועמדים ולגייס כספים בסמוך למועד הבחירות. המעבר למבנה ה"שלד" יצר נתק בין הבוחר לנבחר, לתוך התווך של הנתק נכנסה התקשורת. לתקשורות יש יתרונות על המפלגות, כגון, תפוצה רחבה ומהירה, בנוסף, אין דרישה מהבוחר להגיע להתפקד במפלגה. הבוחר יכול לקבל את כל המידע הדרוש מהספה בביתו והפוליטיקאי לא צריך להתרוצץ בין מרכזי המפלגות כדי להעביר את מסריו.
השינוי בשיטת הבחירות לבחירה ישירה (פוליטיקה פרסונאלית), החליש מאוד את המפלגות, ההתמקדות היום היא בפוליטיקאי ולא במפלגה. לפי גל-נור ישנם מספר חסרונות משמעותיים בכניסת הציר התקשורתי: האזרח נהיה פאסיבי ולא לוקח חלק בנעשה כמו בתק' המפלגות.
עלויות מערכות הבחירות מתייקרות בשל השימוש באמצעי שיווק מסחריים (יח"צ, פרסום ותדמיתנות). ואחרון, חדירת בעלי ההון לפוליטיקה דרך התקשורת. לאור חסרונות אלה מסביר גל-נור כי יש איום מוחשי על הדמוקרטיה הישראלית, כיוון שבעל הון יכול להטות בחירות או להמשיל פוליטיקאי על ידי שימוש באמצעי התקשורת שברשותו או על ידי מימונם כדי לקדם את האינטרסים פרטיים שלו. לבסוף מציע גל-נור מספר פתרונות לבעיה; המפלגות צריכות להיות דמוקרטיות בתוך עצמן. על המפלגות להתעסק בסדר היום הציבורי ולא רק בהכנות לבחירות. ביטול הבחירה הישירה ותיקון המגרעות של שיטת הבחירה הקודמת על ידי הנהגת "הצבעת אי אמון קונסטרוקטיבית". שינוי שיטת הפריימריס, כך שיהיה ייצוג אזורי ומגזרי. שינוי דפוסי ההתנהגות של הפוליטיקאים וניתוק בין הממון, שלטון ותקשורת.
ביקורתי על המאמר תתמקד בסוגיית ה"בחירה הישירה", אחד הפתרונות שמציע גל-נור הינו ביטול שיטת הבחירה הישירה וחזרה לשיטת הבחירות הקודמת (מה שקורה כיום). לדעתי צריך לשאול קודם, מה הסיבות למעבר לבחירה הישירה. ובכן, לאחר נפילת מפא"י ב77' המערכת הפוליטית קיבלה צורה דו קוטבית של שתי מפלגות גדולות (ליכוד ועבודה) המחזרות אחר המפלגות הקטנות. מצב זה יצר מציאות בלתי נסבלת של מפלגות קטנות וח"כים יחידים אשר לא-