התיאטרון הישראלי קונפליקטים ותהליכי שינוי- 10919

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1444

תקציר העבודה

2013/6/13                                                                                                                                    מטלת מנחה (ממ"ן) 13                                                                                     קורס: התיאטרון הישראלי קונפליקטים ותהליכי שינוי- 10919
שאלה 1
1 . קראו את המחזה קזבלן ואת הפרק 3 בבעיה עדתית בתיאטרון הישראלי עמ' 77.
א. כיצד הסטריאוטיפ מרוקו-סכין מעצב את דמותו של קזבלן במחזה?
הסטריאוטיפ מרוקו- סכין הינו סטריאוטיפ המציג את המזרחי המרוקני כפרא אדם, אלים ובעל מזג חם, חמום מוח, בעל פתיל קצר ועצבני, תוקפן, פרימיטיבי, מיני, מסורתי המאמין בגורל, גנב, שקרן ועבריין ולסיכום בעל תכונות שליליות רבות ובעיתיות (היריעה קצרה מלהכיל) הן במובן החברתי והן במובן ההתנהגותי. הסטריאוטיפ מרוקו-סכין מעצב את דמותו של קזבלן ככזה מעצם היותו מרוקאי ומזרחי בעל תכונות שליליות. יתרה מכך, קזבלן מואשם בדקירה שלא ביצע כלל, מטבע הדברים ומעצם היותו מרוקאי הוא הופך לחשוד המיידי, תפיסה זו הרואה במרוקאי כפרא אדם, אלים ותוקפני מעצימה ומחזקת את ההיגיון כי הוא הדוקר, אך טבעי שמרוקאי צעיר ידקור, הסכין הוא חלק בלתי נפרד ממנו, זו השפה שהמרוקאי מכיר ומדבר דרך האלימות … שאלה 2
ההצגה קריזה היא הצגה המביאה את הבעיה העדתית אל הקהל האשכנזי ומדגישה בה את הקשיים הכלכליים, החינוכיים ובהם החינוך הכושל, את דימויי המצוקה של המזרחים ולמעשה מסתכלת להפליית המזרחים בעיניים, כלומר נולה צ'ילטון נותנת במה, קול ומחלצת את הפליית המזרחיים מהמקום השקוף והבלתי מדובר אל התודעה בחברה הישראלית.
נולה צ'לטון, בכתיבתה ועריכתה של ההצגה חושפת את הבעיה המזרחית. לשם כך תהליך העבודה היה איסוף והקלטה של חומרים וראיונות עם בני עדות המזרח ע"י השחקנים הצעירים שלוהקו להצגה. שחקנים שערכו ראיונות ונחשפו למצבם הקשה של המזרחיים. תוך כדי כך דלו חומרים להבניית דמותם בהצגה, וכן נחשפו ולמדו להכיר את המבטא, התנועות, הלבוש וכו'.
כל זאת כאמור על מנת לנסות ולהציג את המזרחי באופן אשר ישקף את המציאות באופן הכי קרוב ואותנטי. כאמור, חומרים שנערכו ונכתבו למחזה אשר עקב תכניה החברתיים והמחאתיים לא קיבלה מימון וסבסוד. החומרים והראיונות שנאספו מתוך השטח תיקנו והגדילו את גרסתה הראשונית של ההצגה אשר עלתה לבסוף למורת רוחם של רבים. ניתן איפה לזהות ברור את הקושי של חלק גדול באליטה האשכנזית ובחברה הישראלית לקבל ולהכיר בבעיה העדתית.
ההצגה הינה הצגה ריאליסטית הבנויה מקטעי דיאלוגים ומונולוגים של מזרחים ולא כעלילה רציפה אחת, כשבין לבין שזורים קטעי שירה ותנועה. כל זאת, ….