נושאים נבחרים בהבנת הקהילה היהודית בארצות-הברית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2014
מספר מילים 5587

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 12 – חובה! 2014 1.5   הקורס: נושאים נבחרים בהבנת הקהילה היהודית בארצות-הברית שאלה 1
השוו בין הממצאים העולים מן הסקר שנערך ב
2 013- על הקהילה היהודית האמריקנית, לאלה של הסקר שנערך ב 2000/01- . מהן המגמות העולות מן ההשוואה ביחס לזהות היהודית ולהשתייכות הזרמית של יהודי אמריקה?
המשפחה היהודית באמריקה עוברת שינוי דרמתי בעיקר בסוף מלחמת העולם השנייה ואילך.
התהליכים נמשכים פרק זמן ארוך, מאות שנים. זה מתחיל באירופה במעבר מימי הביניים לעת החדשה למשל מעבר מהכפר לעיר, מעולם בו לאב המשפחה הייתה סמכות מוחלטת על בני המשפחה, משפחה פטריארכלית ,  משפחה כיחידה כלכלית בימי הביניים כאשר דוחים את הסיפוק האישי לטובת המשפחה. במעבר לעיר מתחיל להתפרק המבנה ומתערערת סמכות אב המשפחה, בני המשפחה מועסקים בעבודות שונות בעיר, משתכרים בצורה עצמאית, נוצר משבר בסמכות האב. נשים עובדות ומשתכרות, הדבר מאפשר להן להיות עצמאיות. התלות שלה בבעל קטנה. בסוף המאה ה-19 ניתן לראות באירופה התחלה של מצב חדש, נשים עצמאיות מסתכלות על עצמן בצורה חדשה הן מעלות תביעות חדשות למשל מבקשות את הזכות לבחור. השינוי במשפחה מתחיל כבר באירופה.
אצל היהודים תהליכים אלו היו איטיים יותר בגלל שהם חברת מיעוט שחייב היה לשמור על נבדלותו ולכן הפיקוח בתוך הקהילה היהודית היה הדוק יותר.
המהגרים ממזרח אירופה כאשר הם מגיעים לאמריקה, הם כבר חוו שינוי בדגם המשפחתי באירופה.
בארה"ב האפשרויות הרבה יותר נרחבות ולכן המשפחה משתנה.
להלן יוצגו נתונים דמוגרפיים בקהילה היהודית עפ"י מחקר של נתוני הפדרציה משנת
2 000-1 (תמונת מצב שתוצג מתייחסת לסוף תהליך השינוי ):

1 .       גודל האוכלוסייה  היהודית – 5.2 מיליון יהודים ירידה של 5% לעומת 1990 הירידה נובעת מילודה נמוכה.
ביחס לאוכלוסיה הכללית היהודים מהווים 2%.
2.       התפלגות גילאים – קיימת עליה בגיל החציוני הממוצע. 1990 הגיל החציוני היה 37 שנים. בשנת 2001 הגיל החציוני היה 42. המסקנה יש תהליך של הזדקנות באמריקה. יש עליה בשיעור המבוגרים מעל גיל 65.
3.       מגדר – המצב מאוזן. 51% נשים, 49% גברים.
4 .       מעמד אישי – 57% נשואים,
5 % רווקים. יש קבוצת התייחסות שחייה ברווקות, על פי ערכים של בחירה והקהילה צריכה לתת להם מענה שתואם את הסטטוס שלהם. 5.       (נתון שחשוב לזכור) – פריון – 1990 מספר הילדים הממוצע –
שאלה 2:
דונו בהרחבה במכלול התמורות שחולל הפמיניזם בקהילה היהודית.
התייחסו לתחום הדתי, לתחום ההתנדבות, ולתחום המשפחה והריבוי הטבעי. דונו בסוגיה מנקודת הראות של כלל הקהילה היהודית.
המאמר של סילביה ברק פישמן = "שינויים בחיים הקהילתיים וההתנהגות הארגונית". היא מדברת על נושא הפמיניזם והשפעתו על חיי הנשים היהודיות, על המבנה הארגוני, על הדת ועל המשפחה. על פי החוקרת בשנות ה-50 היו נשים יהודיות רבות שהתנדבו בקהילה הרבה יותר מנשים בקבוצות אתניות אחרות וזה נובע קודם כל מכך שהנשים היהודיות יותר משכילות, רוכשות השכלה, ויש להן מודעות לפעילות חברתית ולא פחות חשוב בשנות ה-50 מזהים ירידה בפריון בקרב המשפחה היהודית יולדים פחות ילדים ויש זמן פנוי ולכן הן יכלו להפנות לפעילות בקהילה.
בתחילת שנות ה-60 מתחיל הפמיניזם נשים משכילות שהולכות לאוניברסיטה ויש למשל את בטי פרידן שכתבה על המיסטיקה  ועל הנשים לדעתה לנשים יש בעיה כי הנשים לא חיות את חייהן הן רק ממלאות תפקיד וממלאות את הדימוי שהגברים מצפים מהם. הן לא אתניות, הן לא מחליטות כיצד יחיו את חייהן, הן משחקות דימוי, והן צריכות להיות מודעות לכך שאינן אמתיות, ואינן מגשימות עצמן, ואז הן יוכלו להיאבק על מקומן בחברה. זו תקופה שהפמיניזם נעשה יותר מיליטנטי. אם כן הטענה של הנשים הפמיניסטיות – .
שאלה 3
א. מנו את טיעוניהם העיקריים של דלפרגולה ורבהון, על הגורמים לנישואי התערובת במאמרם: "היבטים סוציו- דמוגרפים וזהותיים של נישואים מעורבים בקרב יהודי ארצות-הברית". שימו לב במיוחד לטיעוניהם בסופו של המאמר, לגבי חשיבותה המכרעת של תגובת השרשרת לנישואים המעורבים.
המיעוט היהודי בארה"ב זכו להתעניינות הולכת וגוברת הן בהקשר הכלכלי והן בהקשר החברתי על אופייה ותפקידה של האתניות בחברה האמריקאית ושל הראיות על תהליכי …
ב. ב. מהם שלושת הסוגים של תוכנת "היד המושטת", על פי מאמרם של ליבמן וברק- פישמן "מדיניות הקהילה כלפי משפחות מעורבות: שאלת "היד המושטת"?
בשנת 1959 הם מוסיפים סעיף ועושים אבחנה בין חברים ותיקים לחברים חדשים. חברים חדשים הם לא מוכנים לקבל לזרם שלהם. כלומר מי שמעורב בנישואי תערובת ורוצה להתקבל לקהילה – לא יוכל. חברים ותיקים שנישאו בנישואי תערובת יוכלו להישאר בקהילה אך בת הזוג הלא-יהודייה לא –