עבודת סמינריון בנושא שיתוף פעולה והענות של הורים לגבי הפניית בנםבתם לועדת שילוב

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 21705
מספר מקורות 75

תקציר העבודה

שיתוף פעולה והענות של הורים לגבי הפניית בנםבתם לועדת שילוב.
ההשוואה בין רמת היענות הורים ממעמד סוציו אקונומי נמוך לבין הורים ממעמד סוציו אקונומי גבוה.
עבודת גמר לקבלת תואר   B.Ed בחינוך המיוחד.
תוכן העניינים
מבוא –.3
חלק תיאורטי פרק 1': ליקויי למידה ..5
1 .1 מהי לקות למידה- רקע כללי והגדרות. –…5
1 .2 מאפייני הלקות וסוגיה -.7
1 .3 הגורמים ללקות למידה -מנהל עסקים
1 .4 תופעות שכיחות בקרב ליקויי למידה  בגילאי הגן –…משפטים פרק 2 : שיתוף הפעולה ומעורבות הורים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך .20
2 .1 הגדרות למונח "מעורבות הורים " -.20
2 .2 הגדרה ומאפיינים של  משפחות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך –…22
2 .3 מעמד סוציו-אקונומי נמוך כגורם משפיע על מעורבות הורים 23
2 .4 החשיבות והתרומה של  מעורבות הורים –.
5             פרק 3' : אבחון בגיל הרך –.27
3 .1 חשיבות האיתור וההתערבות  בגיל הרך –27
3 .2 האבחון : מטרתו , מה מאבחנים והיכן? –29
3 .3 אילו ילדים נפנה לאבחון ? 31
  פרק 4':  ועדת שילוב .33
4 .1 סמכות הוועדה, אוכלוסיית היעד , הרכב הוועדה –33
4 .2 ההפניה לוועדת שילוב: 34
                                          – המסמכים הנדרשים לוועדה                                           – היערכות לקראת הדיון בוועדה.
                                          – מהלך הדיון ,סיכום והחלטות הוועדה.
4.3 תוכנית חינוכית יחידנית , מהי? ומה תפקידה של הגננת שילוב ? …37
חלק מחקרי השערות המחקר –  39
תאור אוכלוסיית המחקר -.  40 תאור כלי המחקר .  42
הערכת ממצאי המחקר -…  50 תאור מהלך המחקר –..  54
הצגת התוצאות – דיון וניתוח –…  55
מסקנות והמלצות מעשיות ..  73
סיכום …  77
ביבליוגרפיה —  79
מבוא
תוכנית השילוב הינה תוכנית רחבה וענפה , אשר מיושמת בגיל הגן מגיל 4  וכן בגילאי ביה"ס. בגיל הרך מוקד ההתייחסות הוא בעיקר אבחוני , כלומר יש ניסיון לאתר ילדים שיש סכנה שייכשלו במערכת הלימודית הפורמאלית ולהציג הצעות לטיפול עבורם . מערכת החינוך מאפשרת לתלמידים משולבים לקבל תמיכה במסגרת תוכנית השילוב כדי לאפשר את השתלבותם המלאה במסגרות הרגילות.
בגיל הגן , ילדים בעלי קשיים שונים משתלבים באופן מלא בגן רגיל ומקבלים סיוע ע"י גננת שילוב שהיא גננת בעלת הכשרה לחינוך מיוחד ועובדת פרטנית עם אותם ילדים.
גננת שילוב עובדת בתחומי ההתפתחות השונים כמו: שפה וחשיבה, התמצאות במרחב, מוטוריקה (עדינה וגסה), מושגי יסוד, תפיסה חזותית, תפיסה שמיעתית, קשב וריכוז, תחום התנהגותי חברתי, חשבון, מודעות פונולוגית, מוכנות לכתה א'.
ילדים השייכים לשילוב אלו הם ילדים שעברו ועדת שילוב  וקיבלו זכאות לגננת שילוב שתעבוד איתם.
" סמכותה של ועדת שילוב המוסדית לקבוע את זכאותו של תלמיד בעל צרכים מיוחדים ובעל לקות משמעותית להיכלל בתוכנית השילוב במוסד הרגיל"  . חוק השילוב נחקק בשנת 2002 כתיקון ותוספת לחוק החינוך מיוחד. חוק זה בא להסדיר את זכותם וזכאותם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים לקבל סיוע בהתאם לצרכיהם בין כותלי הגן הרגיל או ביה"ס.
במהלך עבודתי כגננת שילוב נתקלתי בהמון קשיים והתנגדויות מצד ההורים לגבי הפניה לועדת שילוב ולכל התהליך הכרוך בכך.
מטרת המחקר הינה  לבדוק את רמת ההיענות ההורים לנושא השילוב בגיל הרך , בשתי קבוצות אוכלוסיה שונות. קבוצה אחת הורים לילדים ממצב סוציו-אקונומי נמוך והקבוצה השנייה הורים לילדים ממצב סוציו-אקונומי גבוה.  המחקר בודק האם יש הבדל בהיענות ההורים בין שתי קבוצות אוכלוסיה אלו ומהן הסיבות האפשריות לחוסר שיתוף הפעולה מצידם.
  העבודה מחולקת ל-2' חלקים : חלק תיאורטי וחלק מחקרי . החלק התיאורטי מורכב מארבעה פרקים: הפרק הראשון יעסוק בליקויי למידה. ראשית ידון הפרק ברקע הכללי של ליקויי הלמידה ובהגדרות השונות , לאחר מכן יבחן הפרק את מאפייני הלקות וסוגיה, יציין את הגורמים האפשריים לתופעה. לבסוף, יתמקד הפרק בתופעות שכיחות בקרב ילדים ליקויי למידה בגילאי הגן. הפרק השני יעסוק בנושא שיתוף הפעולה והמעורבות של הורים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך . במסגרת הנושא נציין מספר הגדרות למונח "מעורבות הורים ". נסקור את המאפיינים של המשפחות ממעמד כלכלי חברתי נמוך , נראה כיצד מעמד זה משפיע על מעורבותם של ההורים ולבסוף נציין מהי התרומה הגדולה הנוצרת כאשר קיים שיתוף פעולה מלא של ההורים בכל הקשור לחינוך ילדם.
  הפרק השלישי יעסוק באבחון הנערך בגיל הרך לילדים עם חשד ללקות למידה . פרק זה ידון בחשיבות האיתור המוקדם וההתערבות בגיל הרך, יסקור את תהליך האבחון,  מטרתו, מה מאבחנים והיכן . לבסוף נציין אילו ילדים נפנה לאבחון.   הפרק הרביעי יעסוק בנושא ועדת שילוב .  הפרק ידון בכל הנקודות הקשורות לתהליך השילוב כמו: סמכות הועדה , אוכלוסיית היעד, הרכב הוועדה, ההפניה לוועדה – אילו הליכים צריך לבצע, היערכות לקראת הדיון בוועדה, מהלך הדיון , סיכום והמלצות .
בניית תוכנית חינוכית יחידנית , גננת שילוב – מהי ומה תפקידה?
בחלק המחקרי אציג את השערות המחקר ומהלכו , אתאר את הכלים אשר סייעו בבניית המחקר ואציג את התוצאות, כמו כן אערוך ניתוח ודיון בהתאם לתוצאות המחקר, אסיק מסקנות ולבסוף אציג המלצות מעשיות בהתאם למסקנות אשר יעלו מהמחקר.
תוצאות המחקר עשויות לתרום לכל העוסקים בנושא השילוב ובהפניית ילדים לקראת ועדת שילוב. כמו כן, יעזור לי אישית להצביע מהו הגורם העיקרי לקושי שיש להורים בנושא הפניית ילדם לתהליך השילוב והאם יש הבדל בין משפחות ממצב סוציו-אקונומי נמוך למצב סוציו אקונומי גבוה. כך אוכל להתמקד בגורם בקושי העיקרי ואנסה לתמוך ולעזור להורים להתמודד עם אותו קושי ולהקל מעליהם את התהליך הכרוך בכך.
הציון שהתקבל :98