המדיניות הציבורית הננקטת כלפי מהגרי עבודה בישראל כמקדמת מנגנוני הדרה והכלה

תקציר העבודה

אוגוסט 2010 המדיניות הציבורית הננקטת כלפי מהגרי עבודה בישראל כמקדמת מנגנוני הדרה והכלה           במסגרת הקורס "סמינר מחקר: סוציולוגיה ציבורית" תוכן עניינים
מבוא —
2
רקע –..
3-7
סקירה מושגית –.
8-9
מתודולוגיה .
10 ממצאים -.
11-23
דיון –…
24-26
סיכום —
27
ביבליוגרפיה ..
28-31
מבוא
בדומה למדינות רבות ברחבי העולם הגלובאלי, גם במדינת ישראל ניתן להבחין בשנים האחרונות בתופעה הולכת וגוברת של הגירת עבודה למחוזותיה. הגירה מעין זו החלה להתבסס בצורה מובהקת במחצית השנייה של שנות התשעים, אז החל גידול משמעותי בכניסת העובדים הלא ישראלים לשוק העבודה השניוני, כאשר כיום מהווה אוכלוסייה מהגרי העבודה, שחלקה השתקע בארץ באורח קבע, מרכיב שולי אך חשוב החי ומתקיים, בין אם נרצה בכך או לא, במסגרתה של החברה הישראלית. לאור התבססות תופעה זו החלה להתגבש, במהלך השנים מדיניות ציבורית כלפי הנושא, במסגרתה באים לביטוי החלטותיהם ופועלם של גופים ממסדיים ואזרחיים שונים הנבדלים בדרכי ההתמודדות שלהם וביחס שהם מעניקים לטיפול בסוגיה. לפיכך, מטרת העבודה הנוכחית הינה לבחון ולנתח את התחומים וההיבטים השונים המרכיבים יחדיו את המדיניות הציבורית הננקטת כיום בישראל כלפי מהגרי העבודה. על מנת להפוך בחינה זו לממוקדת יותר, העבודה מתיימרת לבדוק האם מדיניות ציבורית זו פועלת כמקדמת מנגנונים אשר מדירים את אוכלוסיית מהגרי העבודה מכלל החברה, או שמא חותרת למען קידום מנגנונים המכילים את המהגרים לקרבה ותורמים לביסוסם כאוכלוסייה הזוכה לממש את זכויותיה השונות.  על מנת לענות על שאלה זאת באופן ממצה ומקיף, חלקה הראשון של העבודה עוסק בסקירת תופעת הגירת העבודה בפרספקטיבה גלובלית, כמו גם בסקירת תופעה זו בהקשרה המקומי- ישראלי.
בהמשך, מובאת סקירה מושגית של מנגנוני הדרה והכלה חברתיים, על מאפייניהם השונים.
חלקה השלישי של העבודה מתמקד בהצגת הממצאים השונים אשר נאספו בכל הנוגע לתחומי המדיניות השונים המתקיימים בקרב המדיניות הציבורית הכוללת, נכון לשנת 2010- מדיניות ממשלתית, מדיניות עירונית ומדיניות חברתית ואילו בחלק האחרון מובא דיון המשלב בין כל אלו, תוך ניסיון לענות על שאלת המחקר.