ליקוי תקשורת והשפעתם על שפה ודיבור - תיאור מקרה
מוסד לימוד | מכללת סמינר הקיבוצים |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | חינוך, ליקוי תקשורת |
שנת הגשה | 2013 |
מספר מילים | 2773 |
מספר מקורות | 3 |
תקציר העבודה
עבודת הגמר "השפעת לקות השמיעה של ילדים על שפה ודיבור" שם הקורס: "ליקויי תקשורת" שם הסטודנטית: ת.ז. הסבת אקדמאים להוראה, גיל הרך מוגש למרצה: ד"ר מוגש לתאריך: יוני 2013
חלק א' מבוא ורקע תיאורטי:
א. מהי שמיעה? הגדרה; שמיעה היא היכולת לחוש ולקלוט צלילים. צליל נוצר כאשר כוח מופעל על גוף (אובייקט) ומכניסו לתנודה (ויברציה) בתוך תווך מסויים – כמו אוויר. כתוצאה מכך מופיע גל קול שהוא למעשה השינוי שנוצר בלחץ האויר. הצליל יישמע כאשר אפיוני הגל נמצאים בתחום הקליטה של איבר השמיעה – האוזן, הקולט את האנרגיה מגלי הקול. כלומר הצליל הוא התרגום של מערכת השמיעה לסדרת השינויים שבלחץ האויר, והשמיעה היא תחושת גלי הקול שהופיעו באוויר. יש לציין שגלי הקול עשויים לעבור לא רק בתווך של אוויר אלא גם דרך חומרים אחרים כמו מים, מתכת או עץ. אולם התווך השכיח ביותר הוא תווך האוויר. לצלילים שונים יש מקורות שונים, כמו מיתרים (בפסנתר), קרומים (ממברנות בתופים), קנה (בכלי נשיפה), אוויר (כמו בחליל) ועוד. גם הכוח המופעל על הגוף שונה והוא יכול להיות כוח טבעי (כמו הרוח הגורמת לתזוזת העלים) או כוח מלאכותי (כמו פריטת האצבעות על גבי מיתרי הגיטרה). הצלילים החשובים והמשמעותיים ביותר בחיי האדם הם הצלילים המשמשים לתקשורת ומעבירים מידע הנחוץ לחיינו כבני אנוש, ובמיוחד צלילי שפת הדיבור. ב. התפתחות מערכת השמיעה ; האוזן מתפתחת בגיל שלושה ארבעה חודשי עוברות. ולכן השמיעה קיימת לפני הלידה. עובר בן שבעה חודשים כבר מגיב לרעשים חיצוניים עוד בהיותו ברחם, אם כי ייתכן שהוא מגיב יותר ללחץ מאשר לצלילים. הרגישות לצליל ברורה עם הלידה והיא הולכת ומתחזקת עד לגיל בית הספר היסודי. בחודשי החיים הראשונים מופיעה תגובה לצלילים ברפלקסים שונים כמו ברפלקס מורו (כיווץ של הגפיים) והנעלם בגיל שלושה חודשים, ברפלקס פישוק, ברפלקס מצמוץ עיניים, בקימוט מצח ובהפסקת פעילות. מקור הקול מצוי במישור ישר עם האוזן ובמרחק 20 ס"מ ממנה. לאורך השנתיים הראשונות מתפתחת השמיעה בהדרגה מבחינה כמותית: משתפרת יכולת התגובה לעוצמות פחותות ולמיקום הצליל –
בביליוגרפיה ; ויזל, א'. זדברג, ש'. (2002). "חינוך תלמידים חירשים וכבדי שמיעה". סוגיות בחינוך מיוחד, יחידה 8, האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב. רום, א'. צור, ב'. קריזר, ו'. (2009). "לקויות תקשורת שפה ודיבור אצל ילדים". שפה וקוץ בה, (א), (ב), תל אביב: מכון מופ"ת.
אתר האינטרנט קישון-רבין, ל'. (2001). "היבטים התפתחותיים בתפיסת ניגודים פונולוגיים בילדים שומעים ובילדים עם שתל-שבלול". עמותת שמע ארצית לחינוך ושיקום ילדים ונוער ליקויי שמיעה. בתוך; לראות את הקולות; קתדרה לפרסומים מקצועיים בתחום ליקויי שמיעה.