חברה, תרבות ודת יהודי פולין

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 90
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1340
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

חברה, תרבות ודת יהודי פולין ממ"ן
1 1
90 יפה תשובה לשאלה 1
א.                                                                                                                                                             ביחידה 1  עמ' – 28 – 20 מוצגת איגרת מתוך ספר השאלות והתשובות של המהר"ם מרוטנבורג , איגרת זו הינה אחת הראיות המוכיחות כי ראשית הישוב היהודי בפולין הינו במאה ה – 13.                                                                                                                                                  באיגרת שנשלחה על ידי ר' אליעזר בן יצחק מפראג לרבי יהודה החסיד מרגנסבורג, נשאלת השאלה על ידי זה הראשון, מדוע לא ניתן עוד לקבל בונוסים על פעילות של שליחי ציבור (רבנים, מוהלים, שוחטים וכו')  בנוסף על השכר הקבוע מראש שלהם. משתמע מכך כי קהילה חייה וקיימת, מתנהלת על בסיס רחב של פעילויות כמו ילדוה (מוהלים) שחיטה כשרה ועוד, דבר המוכיח חיי קהילה פעילים ומבוססים, הלא רבי אליעזר מפראג תוהה לגבי האיסור לקבל בונוסים , כך שבונוסים היו מותרים לפני שנאסרו, כך שהקהילה …

5 נק' תשובה לשאלה 2
א.   הרקע להענקת כתבי זכויות ליהודים:
ליהודים היה כתב זכויות שניתן על ידי קזמיר הגדול הדוכס בולסלב ב 1263 אותו ביקשו לחדש אצל הקזמיר הרביעי, זה האחרון בחן את כתב הזכויות ולא מצא בו דבר אשר ירע או יפגע בשלטונו ולכן הסכים הקזמיר הרביעי לאשר את המשך כתב הזכויות. כמו כן ראה ביהודים הקזמיר הרביעי כ"אוצר מיוחד"  אשר יועיל לו.                                                                                                                           כך שהיהודים היוו הבטחה לכלכלה טובה יותר של פולין בשל ההכרות עמם כעם חכם ובעל יכולות פיתוח שיעצים ויחזיר את מצב פולין לקדמותו.
ב.   כתב הזכויות בעצם בוחן את המצב שיכול להתרחש בין חיים משותפים של שני דתות במקביל, היהודים והנוצרים, ולשם כך יוצר המסמך הכנה למקרים שונים בהם יתכן ויתגלעו ויכוחים, ואיך ובאמצעות מה יפתרו ויוכרעו, …
35 נק' תשובה לשאלה 3
הרקע לפרוץ פרעות ת"ח ות"ט – היה בעקבות האיחוד של מלכות פולין עם הנסיכות הליטאית דבר אשר גרם לפולין להשתלט על שטחים רחבים יותר בפולין ובאוקרינה, כך שהמאגנטים- האצולה הפולנית שלטו על שטחים נרחבים מהמדינות הללו, המספר המועט של האצילים ששלטו על כ 80 אחוז מהאדמות של פולין וליטא והיהודים שהועסקו בתפקידים בכירים על ידי האצילים, עוררו תגובות עזות בשל התחושה של הניצול הגדול של השכבות החלשות, הכפריים שיתפו פעולה עם הקוזאקים וטבחו ביהודים והסגירו אותם.
כיוון הפרעות התפתחות –  בתחילה נחרבו קהילות …