יהודים בעידן של תמורות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2838
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

הקורס: 10204 – יהודים בעידן של תמורות                                                                  6/10/2009
יחידה: 7-8, ממ"ן 13                                                  תשובה לשאלה מס' 1
ישנם לא מעט היסטוריוגרפים אשר מזהים את תנועת ההשכלה כאירוע מכונן בחיי העם היהודי , כמעבר מהתקופה הישנה לתקופת "הזמנים החדשים" אנו ננסה לבחון את האמירה הזאת תוך כדי סקירה של תנועת ההשכלה הכללית כפי שהתרחשה במרכז/מערב אירופה , ננסה לעמוד על עיקרי הגותו של משה מנדלסון ("בן  מנחם" בלשונו של גרץ) אשר ללא ספק היה אבי תנועת ההשכלה היהודית. כמו כן נתאר את התמודדות הפנימית שלו בין רצונו לשמר את ערכי הדת היהודית לביו רצונו להיות כחלק מההוויה הכללית כמו גם  נתאר את מערכת היחסים בינו ובין משכילים שאינם בני דת משה כלסינג ודום.
מהי "ההשכלה" "תנועת ההשכלה העמידה במרכז את האדם היחיד, את טובתו וחירותו. על פי רעיונות ההשכלה, לא הכלל ולא החברה הם הקובעים את דרך חייו של האדם – אלא רצונו שלו. האדם ניחן בשכל ובתבונה, והוא חופשי להחליט על דרכו. תפיסה זו מבוססת על ההומניזם שהעמיד במרכז את האדם (human), הדגיש את עליונותו על כל היצורים האחרים והכיר בזכות הבחירה החופשית של כל אדם ואדם. נראה שתפיסה זו, המדגישה את מרכזיותו של האדם ואת חירותו, משכה את לבם של יהודים רבים וקירבה אותם אל תנועת ההשכלה" מקור:תרבות ההשכלה – הגות ואמנות באירופה של המאה ה- 18, יחידה 17 – משה מנדלסון – מפגש תרבויות, האוניברסיטה הפתוחה, תשנ"ד – 1994, עמ' משפטים ..
תשובה לשאלה מס' 2
המהפכה הצרפתית היוותה ציון דרך בחיי העולם ככלל ובחיי העם היהודי בפרט הבשורה שהביאה המהפכה נתנה תקווה גודלה ליהודים שהנה הכל משתנה ובמקום להיות נרדפים ומושפלים על ידי האוכלוסייה והשלטון המקומי הגיע הזמן בה היהודים יהיו שווים בעיני החוק, השלטון כמו גם עם שכניהם המקומיים.   ננסה להביא מספר דיעות כמו גם תיאור עובדות הקשורות ביהודים  ממספר ערים בצרפת לפני המהפכה ולאחריה.
אפתח בציטוט מדבריו של הרב הראשי מוריס ליבר אשר מלא תשבחות לצרפת אשר הכריזה על אמנציפציה ליהודים וכך הוא אומר "- אשרינו שאנו חיים על אדמת חופש תחת שמי אלוקים" ואכן זאת היתה הרגשה של רבים מהיהודים ( הערה:ואולם לצערינו במהלך ההיסטוריה צרפת והצרפתים לא הצטיינו בחיבה יתרה ליהודים , ליהדו ובהמשך למדינת ישראל) רב נוסף אשר מתחבר לגלוריפקציה של הצרפתים  והמהפכה הוא הרב נתן נטר , רבה של העיר מץ אשר כותב:
".. צרפת היא הראשונה מבין כל אומות העולם, אשר מחתה בנדיבות ובעוז רוח את חרפת הדורות.. והכירה בבני -.