פרו"ס תרבות תקשורת ופנאי בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 95
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1173
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

רפרו"ס :במסגרת ממ"ן 13   נושא הפרו"ס:
דפוסי השימוש והשתתפות בקבוצות תמיכה מקוונות בקרב קבוצות שונות באוכלוסייה ( פורומים) החלק הראשון של סקירת הספרות מציג כתיבה אינטגרטיבית של גישות ומחקרים הכוללות 3 מאמרים מחומרי הקורס תרבות, תקשורת ופנאי בישראל שדנים בצריכת התקשורת באופן כללי.
החלק השני של סקירת הספרות מציג כתיבה אינטגרטיבית של גישות ומחקרים מחומרי הקורס וגם ממאמרים חיצוניים (2 באנגלית ו 1 בעברית) המתמקדות בדפוסי צריכת התקשורת המקוונת ובהשתתפות של קבוצות תמיכה מקוונות בקרב קבוצות שונות.
כל אלה מובילים את הקורא לשאלת המחקר:  מהם הצרכים המתמלאים עבור גולשי האינטרנט בחברה החרדית בפורום "עצות מהחיים"  מהאתר החרדי "חדרי חרדים" ?                                                                     שיטת המחקר:
ניתוחי תוכן וניתוח פורומים ולסיכום ביבליוגרפיה פרו"ס :במסגרת ממ"ן 13                                                                         קורס:10503- תרבות תקשורת ופנאי בישראל                         ממן מצוין! ציון 95
סקירת ספרות:
מחקרי התקשורת עוסקים עם הזמן יותר ויותר בצרכים המתמלאים עבור הצרכן מצריכת תכנים  תקשורתיים. מאירוביץ (מאירוביץ, 2008) עוסק במחקרו בשלושה כיוונים המוגדרים כנרטיבים של השפעות התקשורת על החברה, כאשר אחד הנרטיבים הבולטים שמציג מאירוביץ (מאירוביץ, 2008)  הוא נרטיב של שימושים וסיפוקים שלפיו האדם הוא פעיל, אקטיבי, רציונאלי , בררן ומודע לצרכיו המבקש לספקם בין היתר באמצעות תקשורת ההמונים. התיאוריה המרכזית בנרטיב הזה היא תיאוריית השימושים והסיפוקים, שלפיה  לקהל ישנם צרכים שונים שניתן לחלקם לחמש קבוצות: צרכים קוגניטיביים, צרכים אסקפיסטים, צרכים רגשיים, צרכים אינטגרטיביים אישיים וצרכים אינטגרטיביים חברתיים. הצרכים השונים שעליהם מדבר מאירוביץ (מאירוביץ, 2008) מקבלים חיזוק במאמרם של נייגר ועבדולאייב (נייגר ועבדולאייב, 2011) המציגים כיצד רשת האינטרנט משמשת פלטפורמה למילוי צרכי הקהל , ללא צורך בתיווך של "שומרי סף" , כך שמהווה חיבור לגישת השימושים והסיפוקים, שלפיה האדם פונה לרשת האינטרנט ולתכנים שבה  על מנת לספק את צרכיו באופן אקטיבי ורציונאלי. נייגר ועבדולאייב (נייגר ועבדולאייב , 2011) מציגים את השימושים של היוצרים ברשת הממלאים צרכים וסיפוקים שונים בעבורם : סיפוקים קוגניטיביים של צמיחה עצמית , התפתחות וגילוי עצמי  , צרכים אפקטיביים של פורקן רגשי ,תחושת שייכות ועשייה  וצרכים אינטגרטיביים שכוללים התחברות לרשתות חברתיות באופן שכולל תגובות וחברויות וירטואליות-