מבוא לפואטיקה בספרות ילדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 90
שנת הגשה 2014
מספר מילים 4043
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

1 א.   הסבירו מה ניתן ללמוד מהשוואת הנוסחים השונים של המעשייה "כיפה אדומה".
1 ב.   תארו את ההבדלים המרכזיים בין נוסח שארל פרו לנוסח האחים גרים למעשייה "כיפה אדומה".
1 ג.    בנספח א למטלה תמצאו את פתיחת המעשייה בעיבודה של תלמה אליגון-רוז. תארו את תפיסת/ות הילד הבאה/ות לידי ביטוי בקטע.

2 א.   הסבירו את הטענה המרכזית של מירי ברוך על ייצוג יחסי ילדים-מבוגרים בשירת הילדים העברית.
2 ב.   בנספח ב תמצאו שיר ילדים (בילי – נורית זרחי).
זהו באיזו תקופה הוא נכתב. נמקו תשובתכם באמצעות ציון המאפיינים המשייכים את השיר לתקופה.

3 .     קראו את עמודים 334-333 בספר הקורס (עד ל"סיכום"). הסבירו מהם אילוצי הנמען. הבחינו בין אילוץ החינוכיות לאילוץ ההבנה.
מבוא לפואטיקה בספרות ילדים – מטלת מנחה מס' 12

1 א.   הסבירו מה ניתן ללמוד מהשוואת הנוסחים השונים של המעשייה "כיפה אדומה". בין הדפסת פרסום/הוצאת "כיפה אדומה" של שארל פרו במאה ה17 ל פרסום/הוצאת הדפסה השנייה הנוסח של האחים גרים בתחילת המאה ה19 עברו יותר ממאה שנים. מאה השנים שחלפו יצרו פער מבני ותוכני בין הגרסאות שנבע בעיקר משינוי הנורמות החברתיות שרווחו במערב לגבי מושג הילד ומושג הילדות. שתי הגרסאות חפפו מבחינה היסטורית לתקופות בהן חל מעבר ממושג אחד למושג אחר בתפיסת הילד: בתקופת פרו שלטה תפיסת "הילד כמקור לשעשוע" בעוד שבתקופת גרים שלטה "התפיסה המחנכת". הדיון בסיפור במעשייה מאפשר להמחיש את השינויים שחלו במושג הילד דרך השינויים שחלו בטקסט בשני היבטים:
א.     האופן שבו הובנו בתרבות המערב צרכיו של הילד ויכולת ההבנה של הילד עצמו. בנוסף, השינויים בין הגרסאות שיקפו במידת מה את הבנתם של המבוגרים על האחריות שלהם לסיפוק אותם צרכים לילד תוך מחשבה על הדרך המתאימה, "הנכונה" ביותר עבורו. ב.     האופן שבו הילד ועולמו מוצגים בטקסטים עצמם, כלומר הגרסאות השונות מייצגות דימויים ותפיסות שונים של הילד בתרבות של אותה תקופה.
ומה ביחס לעיבודים המודרניים מהמאה ה-20?
8/10
1 ב.   תארו את ההבדלים המרכזיים בין נוסח שארל פרו לנוסח האחים גרים למעשייה "כיפה אדומה". במבט ראשון אפשר לטעון כי רב המשותף מהשונה בין שני הנוסחים לסיפור למעשיה "כיפה אדומה", אך בהתבוננות עמוקה ניתן להבין כי אין לאמירה זו תוקף ועל אף שבמרכז שני הנוסחים ניצבת כביכול אותה גיבורה העולם בו היא חיה ומתנהלת שונה לחלוטין. יפה. במאה שנים שחלפו בין הפרסום כתיבת הנוסח של פרו לבין פרסום גרסת נוסח האחים גרים התרחשו מגמות חברתיות שהשפיעו על נורמות הקריאה, מושג הילד והבנת אחראיות של המבוגר על הילד בחברה, כל הנ"ל הם הבסיס להבנת ההבדלים הקיימים בין הנוסחים. נכון. ניתן לחלק את השינויים **ציון העבודה:
90