תכנון לימודים הוראה והערכה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח
ציון 90
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2527

תקציר העבודה

ממ"ן     11
1 א . המודל לפיתוח תוכניות לימודים על פי טיילור כולל ארבעה שלבים:
א.קביעת המטרות (בתחילה זמניות).
ב.תכנון וארגון התכנים והפעילויות .
ג.
הפעלת התכנים בשטח.
ד.הערכת התוצאות.
את שלב ב ו ג ניתן לאחד לשלב אחד תחת הכותרת התנסויות לימודיות.
שלב ראשון במודל של טיילור קביעת המטרות  (בתחילה זמניות ):המטרות נקבעות על פי שלושה צרכים מנחים.
צורכי החברה : מיוצגים ע"י סוציולוג ומטרתם להכשיר את הלומד למלא תפקידים חיונים לקיומה …
1
ב.  המסננת הפילוסופית קובעת את סוג הערכים ,האידאלים ,וההתנסויות .בוחנת האם המטרות שהוגדרו בתוכנית הלימודים עולות בקנה אחד עם  ערכי החברה כפי שאמצה אותם ,מטרות שאינן עולות בקנה אחד עם הערכים יסוננו,כמ גם מטרות שנוגדות זו את זו ומטרות שאינן חשובות.
ערכי החברה שונים מחברה לחברה כמו גם בתוך החברה הערכים עשויים להשתנות ממגזר למגזר בחברה הישראלית הדת מהווה גורם חוצץ בין מגזרים שונים: יהודי,חילוני ,דתי ,דרוזים , …
2
.שינויי הדגשים לפי מאמרה של של גורי רוזנבליט :
א.  הגדרת התחום של תכניות לימודים- מהיותו מושג מצומצם של תאוריה ראציונלית אחת ומודל אחיד ואוניברסלי במודל של טיילור התפתח המושג והורחב תוך הכרה בקיום גישות והשקפות וצרכים רבגוניים ומשתנים.
ב.  תפקידן של המטרות – העמדת המטרות כשלב ראשון לפני קביעת הערכים, העדר בקרת איכות המטרות,השמטת מטרות חשובות ,דגש על הצד הצורני.
ג.   תכנון,פיתוח והפעלה של תכניות לימודים- בתחילה היו ארגונים מקצועיים במשרד החינוך שהיו אחראים לכל התהליך,המורה שימש רק אמצעי להעברת התוכנית המוכתבת.

2.
תפישת הכיתה כקהיליית לומדים – בשנות השישים היתה ההתייחסות לכיתה כיחידה הומוגנית , מקשה אחת ,לא נתנה כל התייחסות לפוטנציאל המשתנה בין תלמיד לתלמיד. החומר קבוע ובעל דרגת קושי אחידה. לא היתה התייחסות לפרט צרכיו, יכולותיו ,כישוריו.
בעשורים האחרונים החלו להתייחס לכיתה כיחידה הטרוגנית.
יש יותר הקשבה לצורכי התלמיד היכולות והכישורים המשתנים מאחד לאחד.
הכרה בתרומתו של היחיד בתרומתו לקהיליית הלומדים וביכול העשרתם אחד את השני.

3
א.   מבנה הדעת של המקצוע על פי ברונר – ברונר טוען שלכל מקצוע מבנה דעת אחד שמורכב מכמה רעיונות יסודיים וקבועים.
לפיכך ברונר טוען שבמהלך הלמידה בכל מקצוע ייחשף מבנה פנימי קבוע שמרכז סביבו את כל הפרטים יחד. ברונר שם את הדגש לדרך העברת הידע ללומד כך שתהיה קליטה ומעניינת עבורו.
ברונר שם את הדגש בצד הפסיכולוגי של הלימוד ומנסה לחבר בין מבנה הדעת לבין האופן שיהיה קליט עבור התלמיד, לפיכך מציע שיטת לימוד ספירלית ובמהלך הלימודים יש לחזור על אותם יסודות,רעיונות מספר פעמים.
לפי ברונר אפשר ללמד כל דבר בכל גיל בהתאם להתפתחות.
מבנה הדעת על פי שוואב : …
3 ב.     מבנה הסובסטנטיבי מולדת  אזרחות וחברה:
עקרונות המקצוע:
1.עקרון המכנה המשותף לצד הייחודיות –בחברה הישראלית ישנו ריבוי תרבויות ,דתות  ולאומים כשהמשותף להם הוא היותם אזרחי מדינת ישראל.
יש צורך להגדיר ערכים רעיונות ומושגים אשר יהוו  את המכנה המשותף.
לצד המכנה המשותף יש צורך לתת מקום לביטוי אישי של כל קבוצה.
2.
רלוונטיות לצורכי לומד ולצורכי חברה וזמן – בהתייחס לצורכי לומד מבחינת עניין ,הכרה והתמצאות בסביבה והכשרתו לתפקיד עתידי בחברה בה הוא גדל.