הצעה לתזה לדוקטורט- הוראה אקדמית באינטרנט

תקציר העבודה

שילוב האינטרנט בהוראה אקדמית מבוא
שילוב האינטרנט בהוראה האקדמית חדשנות הפדגוגית ברשת יתרונותיה הפדגוגיים של ההוראה מבוססת רשת .
תהליך ההוראה ברשת העברת התכנים   האינטראקציה וההפעלות מיפוי הפדגוגיה ברשת דפוסי השימוש של הסגל האקדמי ברשת לצורכי הוראה סיכום ביבליוגרפיה קיים שימוש גובר ברשת האינטרנט וישנה הכרה הולכת וגוברת בפוטנציאל הפדגוגי הגלום בו לצרכי הוראה, דבר שהביא ליצירת סביבת למידה מבוססת רשת במערכת החינוך ובאקדמיה ( Allen and Seaman,2004; Bonk and Graham,2006; Harasim,2000).
ההתפתחות הרבה של רשת האינטרנט מגבירה את הצורך לחקור את המאפיינים של התלמיד ואת הצרכים שלו וכן את ההשפעה שיש למדיה זו על תהליך ההוראה, את יכולת האינטראקציה של מערכות ההוראה ואת תפקידו החדש של המרצה ברשת, וכן את תפקידיהם של מפתחי אתרי הלמידה ואת זה של התלמיד ברשת. ניתן כיום לזהות דפוסים ומגמות בצורת השימוש של מרצים ברשת ( Malikowski et al, 2006).
יש כיום להבין את קידום יכולות טכנולוגיות אינטרנט בקרב לומדים, לא רק כאמצעי רצוי במכלול צורות ההוראה, אלא לראות באלו צורך שהינו חיוני להצלחתם של תלמידים, הנוכחים בכיתות לימוד המתבססות על סביבת האינטרנט. מתן סיוע למורים בכדי שיוכלו לעמוד באתגרים אלו של הפיתוח והניהול של שירותי אינטרנט בהוראה קורא לפיתוח שירותים תומכי משתמש בתחום. כבר לפני כעשור Tucker & Cordani ,( (1998חזו כי השימוש בכיתות הלומדות בסביבת ממוחשבות יעלה ויגדל משמעותית וכי יותר תלמידים יגלו כי השימוש בטכנולוגיה זו מהווה  חלק קריטי מהלימוד. הם האמינו כבר אז כי שימוש מוגבר זה יגדיל את נטל ההדרכה והתמיכה שיידרש ואת המעורבות ביצירת שירותי תמיכה, ניהול והוראה בסביבה זו.
ככל שהמחשוב חודר יותר לכיתה, הולכים ומתרבים השינויים בתכניות הלימוד, בתיאוריות ובהרגלי הלימוד, Tucker & Cordani,( (1998. הוראה מבוססת מחשב  CB (Computer-based) ושיטות הוראה אינטליגנטיות- intelligent tutoring systems ) ITS ) היו רק שתיים מהגישות הראשונות שניצלו את טכנולוגיות המחשוב החדשות.
תהליך ההוראה ברשת האינטרנט צורך את משאבים רבים ומחשבה מוקדמת רבה, הוא צורך תכנון ופיתוח של שיטות הוראה חדשניות המותאמות לרשת האינטרנט (Coppola et al,2001; Quintana,1997;Bonk et al,1999).
מטרות המחקר המוצע הן:
הגדרת ואפיון הפוטנציאל הפדגוגי של שילוב רשת האינטרנט בהוראה האקדמית.
בדיקת הצורה והמימוש הפוטנציאלי של שילוב רשת האינטרנט בהוראה האקדמית.
אפיון השינויים שהתרחשו בתפיסות הפדגוגיות של המרצים לגבי שימוש ברשת האינטרנט לצרכי הוראה.
שאלות המחקר נוגעות במהות הפדגוגיה ובפוטנציאל שילובה בסביבת הלמידה באקדמיה, ולפיכך ישנה חשיבות לעבודת המחקר הזאת. תרומת המחקר תהיה בפתוח מודל המבוסס על תיאוריות קלסיות של פיתוח תכניות לימודים ותיאוריה לפיתוח סביבת הוראה מתוקשבת, בו המרצה במרכז, ועוסק בארבעה ממדי הוראה; העברת תכנים, אינטראקציה והפעלות, ניהול הקורס והלמיד והגמשת צורת הלמידה.