ג'מאל עבד אל נאצר ומשטרו במבחן המעשה בין השנים 1952-1970

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 7327
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תוכן העניינים
מבוא
3
פרק א' -סקירת  ספרות -4
פרק ב' – ג'מאל עבד אל נאצר – ביוגרפיה –…12
פרק ג' – המשטר במבחן המציאות             נאצריזם הגדרת המושג             הסוציאליזם של נאצר המדיניות הכלכלית מדיניות החוץ הרפורמות בחינוך והחברה יחסו לאינטלקטואלים יחסו  לדת פרק ג' – . דיון ומסקנות -26            ביבליוגרפיה -31.
מבוא
נושא העבודה הוא ג'מאל עבד אל נאצר ושלטונו במצרים במבחן המציאות, שאלת המחקר היא:
"האם משטרו של נאצר הוביל לשינוי משמעותי בחברה המצרית?, או שכפי שטוענים המבקרים, שנאצר לא הצליח לממש את הכרזותיו המהפכניות? מטרת העבודה היא להוכיח האם נאצר קיים אחר הצהרותיו והבטחותיו ואם כן כיצד יישם זאת באופן חלקי, או מלא ?
חוקרים רבים עסקו באבחון משטרו של נאצר, אולם בחרתי להתמקד בשלושה חוקרים מרכזיים מביניהם, וטיקיוטיס, חגי ארליך ושמעון שמיר, וטיקיוטיס פניוטס ג'יי פרופסור לפוליטיקה בבית הספר ללימודי מזרח ואפריקה (SOAS), מאוניברסיטת לונדון, מחבר הספר "תולדותיה של מצרים ממחמד עלי עד סאדאת", רוב מחקרו העיקרי התמקד בהיסטוריה ובפוליטיקה של מצרים המודרנית. וטיקיוטיס מתאר את נאצר כסמל לרדיפה של כוח מוחלט. החוקר השני חגי ארליך פרופסור באוניברסיטת תל אביב ויועץ אקדמי באוניברסיטה הפתוחה, שאחראי בין היתר על פיתוח לימודי המזרח התיכון, כתב את הספרים "מצרים האחות הבכירה" ו"דורות של מרי". ב" דורות של מרי" בפרק המתייחס לנאצר והסטודנטים במצרים, ארליך מתאר מערכת יחסים מורכבת בין נאצר לציבור המשכיל, הוא מסביר כיצד נאצר הצליח לנטרל את הסטודנטים מכל פעילות מחאתית באמצעות "ארגוני כח" וטובות הנאה, פעולות שהובילו בסופו של דבר למרי סטודנטיאלי שהתפרץ לאחר מפלת 1967 וחזרה לכיוון האסלאם הקיצוני.
החוקר השלישי הוא שמעון שמיר (נולד ב-1933) פרופסור אמריטוס בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב ודיפלומט ישראלי, בחרתי בספרו "ירידת הנצאריזם שקיעתה של תנועה משיחית", הספר מורכב מקובץ מאמרים שמתארים את ירידת הנאצריזם במהלך שנות השישים ובעיקר במחצית השניה של העשור.  שמיר מתאר כיצד כל תנועה שנוצרה במצרים בראשית דרכה ועוררה תקוות, הותירה לאחר מותו משקעים של אכזבה ותיסכול, לא רק במצרים אלא בעולם הערבי כולו.
בפרק הראשון אתאר את מצבה של מצרים ערב מהפיכת ה"הקצינים החופשיים" ועלייתם לשלטון ואת הסיבות שהובילו להפיכה,  בפרק השני, אביא את סיפור חייו של נאצר. בפרק השלישי, אסקור את משטרו במבחן המעשה לרבות מדיניות הפנים והחוץ, שיפור החינוך והחברה הסוציאליזם ויחסו לדת. ולאור הנתונים הללו אסיים בדיון והמסקנות את שנות פועלו של נאצר ואפיון משטרו.