היחס בין הכתובה להסכם ממון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7327
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

ראשי פרקים:
מבוא .עמוד
3 הכתובה- מטרתה, תוקפה ומעמדה המשפטי כיום –עמוד 7- 4
ההלכה הפסוקה במשפט העברי אל מול סעיף 17 בחוק יחסי הממון – הצגת הבעיה-..עמוד 8-13
גביית הכתובה במסגרת חוק יחסי הממון: ״מחצית מהרכוש והכתובה״ -עמוד  מנהל עסקים-17
בית הדין הרבני: הנימוקים בהם אישה עלולה לאבד את כתובתה עמוד
1 8-20 בית הדין הרבני: האם ישנם קשיים העומדים בפני בעל להיפטר מחוב הכתובה–עמוד 23- 21
סיכום -..עמוד
2 6- 24
ביבליוגרפיה –..עמוד
2 8 – 27
  בעידן הנוכחי, כיום, יש מספר דרכים בהם בוחרים זוגות להינשא האחד לשני או להתחייב האחד לשני. זוגות, אשר בוחרים בדרך המסורתית והמוכרת, לא תמיד דואגים להבין את משמעות טקס הנישואין ואת ההשפעה המשמעותית שיכולה להיות לו על יום הגירושין.
  זוג, אשר בוחר לבוא בברית הנישואין ולהינשא כדת משה וישראל, על פי ההלכה היהודית, עומד בעת נישואיו תחת החופה, עם רב, שני עדים כשרים ועם בני משפחה ועם אורחים נוספים.
טרם הטקס יושב החתן בחברת הרב ושני עדיו וחותם על הכתובה, שבה הוא מתחייב בעת חתימתו לתוכנה ובמעשה זה הוא לוקח על עצמו בפועל את ההתחייבויות המוזכרות בה – לדאוג לאישה ולצרכיה.
  בעת החתימה רוב החתנים אינם מבינים תמיד את משמעות החתימה על מסמך הכתובה, שבפועל הוא מסמך משפטי לכל דבר ועניין, ואינם שוקלים בכובד ראש את הסכום אותו הם בוחרים לכתוב על הכתובה.   לעומת זאת יש זוגות שטרם הנישואין עורכים ביניהם הסכם ממון, בהסכם זה הם מציינים את אופן חלוקת הרכוש, אשר יש להם וייצבר להם במהלך חייהם המשותפים, ובכך למעשה נותנים תוקף להסכם הממון ו"מבטלים" את אופן חלוקת הרכוש על פי ההלכה, הואיל ושני הצדדים הסכימו על מה שכתוב בעת החתימה על ההסכם המשותף.
  גם נשים למעשה אינן מודעות לכתובה ולמשמעותה, ולעיתים בעת הגירושין הן לא מודעות לכך שהן  יכולות לפדות את כתובתן, ולמעשה הן מגיעות להסכמה עם בעליהן לגבי הרכוש המשותף ובכך מפסידות את כתובתן או מוותרות על מה שמגיע להן, מבלי לברר את הזכויות שמגיעות להן ובכך לא פעם הן יוצאות נפסדות. לעומת זאת יש נשים שכן מודעות לכתובה ודורשות לפדות אותה, ולעיתים זאת בנוסף להסכם ממון באם קיים כזה.
  בעבודה זו, נבחן את השאלה ונעמוד עליה האם אישה בעת הגירושין יכולה לתבוע גם את כתובתה וגם לקבל את חלקה בהסכם הממון שנערך טרם הנישואין תוך כדי עיון בהלכה, בחוק, ובפסקי דין הנוגעים בנושא.