עבודה סמינריונית בביטחון סוציאלי,שוק העבודה ונשים, ציון86

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 9270
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית קורס:
ביטחון סוציאלי 
1 0558    יציאת נשים חד הוריות לשוק העבודה תוכן עניינים:
פרק 1: מבוא והצגת שאלת המחקר –.3
פרק 2: הבהרת מושגי יסוד -..5
            2.1  משפחות חד הוריות .5
2 .2  אימהות חד הוריות בישראל – היקף התופעה 6
2 .3  גידול תופעת האימהות החד הוריות במדינות שונות -7
2 .4  מהו עוני והיקפה של העוני בקרב אימהות חד הוריות בישראל -8
2 .5  השינוי במדינות רווחה ביחס לאימהות חד הוריות -..10 פרק  3: השתלבות נשים ממשפחות חד הוריות בשוק העבודה …12

3 .1 עוני ותעסוקת נשים – בהקשר לאימהות חד הוריות -12
            3.2 סטטיסטיקה השוואתית – השתתפות אימהות חד הוריות בשוק העבודה-..13
3 .3 תעסוקה ועוני של אימהות חד הוריות מול אימהות נשואות — 13
3 .4 חסמים בכניסה לשוק העבודה של אימהות חד הוריות ..16
פרק 4: הבט אובייקטיבי: שיפור תנאי מחייה של משפחות חד הוריות (שבראשן נשים) בעקבות יציאה לעבודה – נתונים 19

4 .1 חוק משפחות חד הוריות –19
4 .1.1 עיצוב מדיניות הרווחה לאחר חקיקת החוק …23
4 .2 חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד) ..24
4 .3 השפעת שינוי החקיקה על היצע העבודה ..
24
 4.4 מחקר לגביי תעסוקת האימהות החד הוריות מול תנאי סביבת הבית בה גדלים הילדים —
5 פרק 5: הבט סובייקטיבי –28
5.1 הצגת ראיונות של אימהות חד הוריות -.28
פרק 6: דיון –…31
פרק 7:
סיכום  ומסקנות –.34
ביבליוגרפיה –.36
נספח א -38
  פרק
1 : מבוא ושאלת מחקר בעקבות העובדה שישנו גידול במשפחות חד משפחתיות ובעיקרן עומדות נשים, נשאלת השאלה: יציאת נשים במשפחות חד הוריות לעבודה – האם שיפור ברווחתן? זאת בעצם שאלת המחקר אשר עבודה זו תעסוק בה. "בעשורים האחרונים הולכת ומתרחבת בישראל התופעה של חיים במשפחות חד הוריות, הן בעקבות שיעורי גירושין ההולכים וגדלים והן כתוצאה מהתרחבות ניכרת בילודה של נשים רווקות הבוחרות ללדת ללא בן זוג.
כיוון שבמשפחה חד הוריות מוגבלת היכולת השתכרות למפרנס אחד". מצבן הכלכלי לרוב קשה יותר, ובראש מרבית המשפחות החד הוריות עומדת האם.
"במהלך העשרים וחמש השנים האחרונות חלו שינויים במבנה התא המשפחתי, ועקבותיהם גדל פי ארבעה וחמישה מספר המשפחות החד הוריות המגדלות ילדים. ברוב המקרים (96%-87% לפי מחקרים שונים) האם היא ההורה היחיד.
במדינת ישראל, מדינה קולטת עלייה, גל העלייה הגדול ממדינות חבר העמים, שחל בשנות התשעים, היה מורכב בצורה בולטת ממשפחות חד הוריות, שבד בבד עם המשפחות שעלו מאתיופיה, הגדילו בצורה משמעותית את מספר הילידים הגדלים במשפחות כאלה בארץ".
בעבודה זו אציג את משפחות אלה, אגיד מהי משפחה חד הורית, אציג נתונים של עוני בישראל והעוני בקרב נשים חד הוריות, אציג את הרווחה שיש למשפחות אלה ואת השינוי שהתבצע ברווחה בקרב אוכלוסייה זו. אציג את השתלבות הנשים ממשפחות חד הוריות בשוק העבודה – אציג סטטיסטיקה השוואתית – נשים חד הוריות מול נשים נשואות בהשתתפותן בשוק העבודה, אזכיר את נושא העוני ותעסוקת נשים בהקשר לאימהות חד הוריות, אציג את החסמים העומדים בפני נשים שרוצות לצאת לשוק העבודה – מה עומד בפניהם? . אציג נתונים השוואתיים של תעסוקה ועוני של אימהות חד הוריות מול אימהות נשואות. בנוסף, אחשוף היבט אובייקטיבי על נושא יציאתן לשוק העבודה וכן סובייקטיבי לכך, בעצם היותי מראיינת נשים שהן נשים חד הוריות ונשמע את דעתן הסובייקטיבית בנושא. בהיבט האובייקטיבי אזכיר את החוקים הקיימים לאוכלוסיות אלה אשר בעצם ראו בהם אוכלוסייה הזקוקה לחוק מיוחד זה עבורם – חוק משפחות חד הוריות ועיצוב מדיניות הרווחה בעקבותיה, חוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד) אשר עוזר במקרים אלה, ובהקשר לפרק זה אציג את שינוי במדיניות הרווחה אשר ביצעו ואיך זה השפיע על האימהות החד הוריות. ובהיבט הסובייקטיבי אחשוף ראיונות אשר קיימתי לשלוש נשים חד הוריות העונות על השאלה: האם היציאה שלהן שלוק העבודה –  האם היה שיפור ברווחתן? בסוף אציג דיון אשר בו אציג ואיענה על שאלת המחר .