עבודת סמינר- יחסי ישראל-ארה"ב בין השנים 1948-1967. ציון-95

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 7608
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

                                                        תוכן עניינים  מבוא 2    פרק א'- בנייתם של היחסים המיוחדים בין ארצות הברית לישראל 3-9                 פרק ב'  מלחמת ששת הימים- מקרה מבחן -10-12  פרק ג' הפולמוס הקיים סביב פרשת ליברטי ..13-20  פרק ד' סיכום וממצאים 21-22    ביבליוגרפיה                                                                                                                      "ישראל נותרה שותפה חשובה שלנו ובת ברית אסטרטגית במזרח התיכון, ואני בטוח כי הקשר המיוחד שלנו רק יתחזק בעתיד" במילים אלו בחר לברך הנשיא הנוכחי של ארצות הברית ברק אובמה את מדינת ישראל כאשר ציינה 62
שנים להיווסדה. בנאום זה כמו בנאומים מקבילים של אנשי ממשל אמריקאים כאשר נשאלים ביחסם לישראל, רובם יבחרו תמיד להאדיר את הקשר המיוחד ולהצטייר בעיני בוחריהם כאוהדי ישראל. בשני העשורים הראשונים לקיומה של מדינת ישראל, החל להיווצר קשר מיוחד בין המדינה הצעירה והקטנה במזרח התיכון לבין המעצמה העולמית מן המערב. למערכת היחסים הזו היו מספר רב של   עליות וירידות במהלך אותן שנים שבהם אעסוק במסגרת עבודה זו, אך בסופה של אותה תקופה שבה אני עוסק, התמסד לו הקשר המיוחד בין שתי המדינות. את הקשר המיוחד בין ישראל לארצות הברית ניתן לחלק לשתי תקופות עיקריות, התקופה הראשונה שניתן להגדירה בין השנים 1948-1956 , מאופיינת כתקופה שבה התקיים לו יחס קר ומנוכר מצדה של ארה"ב אל ישראל. הגורמים לכך יובאו באריכות בהמשך המחקר. את התקופה השנייה המתוארכת לשנים: 1956-1967 ניתן להגדירה כתקופה שבה החל להיווצר  הקשר בין שתי המדינות. בתחילת התקופה לאחר המערכה בסיני, החל השינוי ביחסים בין ישראל לבין ארצות הברית, הגורם העיקרי לכך נעוץ בעובדה כי באותה התקופה ארה"ב החלה להבין כי קיים אינטרס משותף לשתי המדינות. במסגרת העבודה אנסה לעמוד על שינוי זה במדיניות האמריקאית ביחסה למדינת ישראל. מטרת עבודה זו היא לבחון את טיב היחסים המיוחדים בין ישראל לארצות הברית וכיצד הם מתבטאים במדיניות החוץ של ארצות הברית כלפי ישראל. עבודתי תתרכז בשני העשורים הראשונים להקמתה של מדינת ישראל. ותבחן את היחסים באמצעות בחינת אירועים מרכזיים שהתרחשו בתקופה הנדונה. שאלות המחקר:
1 . מה היו הגורמים למדיניות החוץ העוינת כלפי ישראל בעשור הראשון לקיומה?
2 .  מדוע חל שינוי לטובה במדיניותה של ארה"ב כלפי ישראל לאחר מלחמת סיני? על רקע שאלות אלה, אציג שני אירועים מרכזיים שהתרחשו בתקופה הנדונה בעבודה זו, אל האירועים האלו אתייחס כמקרי מבחן ליחסים המיוחדים שקיימים בין ישראל לארצות הברית.