קורס ג'נוסייד, האוניברסיטה הפתוחה- סיכום למבחן (שיעורים של אייזיק)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 14102

תקציר העבודה

השמדה שהיא לאו דווקא ג'נוסייד:
פוליטיסייד- השמדת קבוצות גדולות של בני אדם על בסיס פוליטי. הדעות הפוליטיות של הקבוצה עומדת נגד דעת השלטון, או שהן נחשדות בכך (ברית המועצות- סטאלין).
סין- מאו
1 949-76- חייהם של מיליוני סינים (ולא רק טיבטים), קוצרו בגלל שהם לא החזיקו בדעות הפוליטיות הנכונות או כי השלטון חשב שהם בורגנים או אצילים.
מס' הקורבנות שהומתו בפוליטיסייד במאה ה20 הוא גדול יותר מאשר השואה והג'נוסייד ברואנדה ועדיין זה לא מופיע באמנת האום (1948).
אתנוסייד- לא קשור להשמדה על בסיס אתני אלא להשמדת תרבות. יתרה מזו, אתנוסייד הוא השמדה של תרבות ללא פגיעה פיזית באנשים שהם נשאי אותה תרבות. כאשר שלטון רודף אמונה/ דת מסוימת בתחומיו. היו מקרים בעבר שתחת שלטון רודני נאסר פולחן של דת מסוימת, למשל בקמבודיה. אתנוסייד יכול לבוא לא רק בהקשר דתי, אלא בהקשר של איסור שימוש בשפה מסוימת. אם שלטון רוצה לרדוף קבוצת מיעוט חסרת אונים, הוא יכול לאסור עליהם ללמד את הילדים בבית הספר את השפה הזו, לאסור על שימוש השפה במדיה, איסור על הדפסת ספרים וכד' (טיבט).
בסין השלטון הסיני הקומוניסטי, במשך תקופה לא קצרה, אסר על הטיבטים ללמד טיבטית בבתי ספר בטיבט ואסר על הדפסת ספרים בשפתם. –
רואנדה שנת 1994- בחודשים אפריל ומאי מתבצע הג'נוסייד.
היחיד שהוכר עד כה לצד השואה כרצח עם ע"י הקהילייה הבין-לאומית. קל לראות כאן את התכנון מראש, הכוונה, רשימות החיסול וכד'. הדברים הללו קלים להוכחה. תהליכים של דה-הומניזציה, דמוניזציה ושנאה עתיקה- כולם מתקיימים במקרה הזה. *כל מקרי רצח העם חוץ מזה של רואנדה לא הוכרו כמקרים של רצח עם ע"י האום. מס' קורבנות: 900,000 בני אדם. 800,000 מבני הטוטסי והשאר מההוטו והוטו פאוור. החיסול מתבצע בעיקר בנשק קר, מצ'אטות. –
תקופת הרפובליקה השנייה- ב1973 מתחוללת הפיכה צבאית ברואנדה ועולה הנשיא השני הבייהרמנה. הוא ואשתו שלטו ביד ברזל ברואנדה במשך 21 שנים. הוא היה אכזרי יותר מקודמו.
גם בתקופה הזו ממשיכה הנדידה של הטוטסי והטבח בהם. הרבה מהטוטסי מגיעים לאוגנדה.
בראשית שנות ה90 קורה תהליך אצל שני הצדדים- הוטו וטוטסי. מאז שרואנדה קיבלה עצמאות ב1962 היא חווה משבר כלכלי כבד שמחמיר במקביל למשבר גלובלי כלכלי ברחבי העולם. נפילת חומת ברלין וסיום התקופה –