על מסורת החלפת המחאות ואי פדייתם בקרב קבוצת נשים המהמרות במשחקי רמי שבועיים בדירה בבאר שבע

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5779
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

"מאמי, כמה לכתוב בצ'ק?"/"תני לי ואתן לך" על מסורת החלפת המחאות ואי פדייתם בקרב קבוצת נשים המהמרות במשחקי רמי שבועיים בדירה בבאר שבע עבודה מסכמת במסגרת הקורס:
שיטות מחקר איכותניות           תאריך: 08/08/2010 סמסטר ב' תש"ע מבוא:
"יש חברות של יום יום, יש חברות של שבת, יש חברות של פתאום, ויש חברות שלהן תמיד אכפת.
יש חברות של לקחת, יש חברות של לתת, וכשיש מזל- יש חברות של אמת"-
                                                                      (אורה קוסטר) מחקרנו עוסק בקבוצת של נשים בגילאי חמישים עד שישים, הנפגשות מידיי שבוע בדירה בבאר שבע ומהמרות על סכומי כסף שונים במסגרת משחקי קלפים. הדבר המעניין ביותר בקרב קבוצה זו, היא שמדובר על קבוצת נשים סגורה ביותר- המאפשרת כניסה לדירת המפגש אך ורק לעשרת הנשים ממעגל החברות שלהן. דבר מעניין אף יותר שמתקיים בקרבן, הוא העובדה כי הנשים הללו מהמרות על סכומי כסף גדולים מידיי שבוע, אך הכסף הזה מועבר מאחת לשנייה באמצעות המחאות שמעולם לא נפדות! כך למעשה, נוצרה מציאות לפיה לכל אחת מעשרת הנשים הללו ישנה חבילת המחאות הנושאות את שמן של חברותיה למשחק ולחיים, ולצד המחאה משנת 2007 על סך 1,000 ש"ח, עשויה להימצא גם המחאה משנת 2010 על סך 5,000 ש"ח. דבר זה, מבטא בצורה שונה ומיוחדת את השיר של אורה קוסטר שבחרנו להציג בתחילת העבודה, שכן גם כשהנשים הללו רושמות המחאות זו לזו, וגם כאשר הן מקבלות המחאות זו מזו, הן בכל מקרה חברות של אמת- ואין זה משנה שלעיתים כל אישה נאלצת לקחת, ולעיתים כל אישה נאלצת גם לתת. למעשה, הנשים הללו מקיימות בצורה מעניינת למדיי סוג של מערכת חליפין, העומדת במרכז המפגש החברתי שלהן הסובב סביב משחקי הימורים.
              שאלת המחקר שלנו שואלת: "כיצד מעניקות הנשים המבוגרות הנפגשות מידיי שבוע למשחקי קלפים בדירה בבאר שבע משמעויות נוספות למושג "סחר חליפין" דרך המפגשים החברתיים שלהן?". במהלך העבודה, ננסה להבהיר את הטיעון המחקרי שלנו, תוך היעזרות בספרות המחקרית ובנתונים שאספנו (תצפיות, ראיונות עומק וכדומה).