השתלבות נערות בסיכון במערכת החינוך - סקירת הנושא כבעיה חברתית בישראל

תקציר העבודה

תקציר – השתלבות נערות בסיכון במערכת החינוך אחד המאפיינים הבולטים של נוער בסיכון הינו הקושי להתמודד עם האתגרים שמציב גיל ההתבגרות בחברה המודרנית, וביניהם אתגר ההשתלבות במערכת החינוך העל-יסודית. במסגרת עבודה זו נסקר, בעזרת הספרות המקצועית מן העשורים האחרונים ובעזרת ראיונות שערכנו עם מרואיינות רלוונטיות, הקושי העומד בפני אחת הקבוצות המשתייכות לאוכלוסיית הנוער בסיכון – נערות בסיכון – בניסיונן להשתלב במערכת החינוך התיכונית הישראלית. ראשית, הגדרנו את מהות הבעיה באמצעות הגדרה של מושג הסיכון ושל אוכלוסיית הנערות בסיכון והצגנו את היקף התופעה כפי שהוא משתקף מנתונים המתייחסים למעורבותן של נערות בישראל במערכת החינוך, בשירותי הרווחה ובהתנהגויות סיכון עברייניות. לאחר מכן פירטנו גורמים להם זיקה חזקה לאתגר ולבעייתיות הטמונים בשילוב נערות בסיכון במערכת החינוך, ציינו את הצרכים והקשיים העולים מן האתגר ומן הבעייתיות הנ"ל, סקרנו בקצרה מענים חברתיים המוצעים להתמודדות עם הצרכים והקשיים, בתוך ומחוץ למערכת החינוך ולבסוף הצגנו את המסקנות האישיות שלנו באשר למידת ההלימה של המענים ובאשר למענים החלופיים הנדרשים.