תולדות האומנות-- ניתוח איקונוגרפי-- "נולי מה טנגרה"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2013
מספר מילים 4431
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

שם הקורס: תולדות האומנות: מבוא כללי ממ"ן
1 3
תאריך הגשה: 19.01.2013
שאלה 1: "אל תגעי בי" (נולי מה טנגרה) / אנגלו ברונזינו, משפטים61, שמן על בד תיאור קדם איקונוגרפי:
א.     ביצירה ניתן להבחין בכ- 8 דמויות; 4 נשים, 2 גברים ו-2 דמויות אשר לא ניתן לקבוע את מינן בוודאות- ראה נספח א' בסוף הממ"ן.
ניתן לראות את דמות מספר 1- דמותו של גבר הממוקמת לאורך הצד השמאלי של היצירה עד למרכזה, והיא ממוקמת מחלקה התחתון של היצירה ומעלה, עד כ-2/3 מגובהה. דמות מספר 2- הדמות הנשית, ממוקמת בצד ימין של היצירה ותופסת חצי מגובה היצירה (מתחתית היצירה ומעלה) עד למרכזה. דמות מספר 3א' ממוקמת על השול הימני של היצירה בגבולות השליש האמצעי של היצירה. דמות 3ב' מוקמת בחלק הימני של היצירה, בגבולות השליש האמצעי בסמוך לשול הימני של התמונה. בחלק העליון הימני של היצירה, ניתן להבחין בכמה דמויות; דמות גברית, המסומנת כדמות 4, וקבוצה של כ- 3 דמויות (מסומנים כדמות 5א', 5ב' ו-5ג'). דמות 5ב' הינה דמות נשית, ולדמויות 5א' ו-5ג' לא ניתן לקבוע את מינן בוודאות.
אין בעלי חיים המופיעים בתמונה.
ניתן להבחין בכמה חפצים בתמונה: בצד שמאל במקביל ובצמוד לשול היצירה ישנו מוט בעל מבנה מוצק וארוך, אשר צבעו חום ומרקמו כשל עץ, אשר מחובר לעצם העשוי מתכת, הבנוי בחצי אליפסה, ומתנשא עד לכ- 2/3
מגובה היצירה. במרכז היצירה, בחלק התחתון ביותר ישנו כלי מעוגל וחלול, בעל פיה צרה וידית אחיזה מעוגלת. בסיס הכלי מעוגל וקטן ביחס לחלקו האמצעי. בחלק העליון הימני, ניתן להבחין בחפץ מרובע. הוא בעל מבנה מוצק, בנוי מחומר כבד בצבע אפור. יש לו שני מישורים, כאשר המישור העליון שלו בולט מעל למישור התחתון. בפינה השמאלית העליונה, ניתן להבחין בשלוש קורות גבוהות המתנשאות באוויר, לכל קורה מחוברת קורה אנכית קצרה יותר.
ברבע התחתון של היצירה, ניתן להבחין במשטח בצבע חום, אשר פני שטחו אינם מישוריים לגמרי, והוא בעל עיקולים קלים, ממנו מזדקרים מעלה מעט עשבים בעלי מראה דק וקצר. ישנו משטח נוסף בצבע חום בהיר, ובקצה השמאלי, בצמוד לשול היצירה, אנו מבחינים בלוח ריצוף אשר מונח על המשטח, צבעו אפור, ובו כמה סדקים. בחלק העליון של הרבע התחתון אנו מבחינים באוסף של צמחיה, אשר תחומה בקורות מעוצבות בצבע חום. ניתן להבחין בעלווה ירוקה כהה לאורך הרבע, בכתמי צבע צהובים וורודים בקצה השמאלי, בעיגולים ירקרקים וצהובים וכתמי צבע בודדים אדומים במרכז.
ברבע השני מלמטה ניתן להבחין במישור בעל גוון ירקרק-אפרפר, ומעליו מסודרות אחת מעל השנייה שורות של חומר מוצק, בצבע אפור, כאשר יש רווח בין כל שורה ושורה. לאורך הרווחים בין השורות צומחות קבוצות של עלווה קצרה ודקה. מצד שמאל בשול היצירה ניתן להבחין בגוש מרובע של עלווה דומה צפופה, ומתוכו מזדקרים ענפים דקים מאוד ופריחה בצבע כחלחל.
ברבע השלישי מלמטה, ניתן להבחין ברקע
המתאפיין במישור ההולך ונפרש לעומק התמונה, בצבעי ירקרק. המישור הופך מעוקל ובעל גבעות קטנות ככל שאנו מתקרבים לעומק. ישנו משטח צבע בהיר יותר העולה מעלה מהמרכז לכיוון הפינה הימנית של היצירה.
ברבע העליון ביותר של היצירה, ניתן להבחין במבנה גבוה בפינה הימנית העליונה ועד לשליש לכיוון אמצע היצירה. מבנה זה הוא בנוי בחלקו הימני העליון מריבועי ריצוף, לא סימטריים ולא מעובדים, עשויים מחומר טבעי. מעליהם ישנו שטח חום וממנו צומחים מעט עלווה ירוקה כהה, אשר שורשיה חשופים מעט. בחלק התחתון של החלק הימני של המבנה ניתן להבחין באזור בעל פתח כניסה מרובע. בחלק השמאלי של המבנה ניתן להבחין בחומר מעובד ומלוטש, בעל עמודים מרובעים וקשתות המחברות ביניהם. החלק העליון של החלק השמאלי במבנה בנוי כצורת משולש. מעל הקורות המשולשות ניתן להבחין בעמודים בעלי צבע חום ומרקם עץ, אשר הקצה שלהם מעוצב באופן גלי מעט. מעל לקורות אלו נראית לעין שכבה של ריבועים המרצפים את הקורות בצבע אפור. בשליש האמצעי העליון של היצירה, בסמוך לצדו השמאלי של הבית ניתן להבחין בקורות עץ בעל סיומת בצורת משולש, המחוברות אחת לשנייה ונעלמות בירידה של פני הקרקע. ניתן להבחין בתיאור עיר ברקע; המבנים בעלי קשתות, מבנים גבוהים הנראים למרחק. צבעם כחלחל-אפור. בעומק הנוף מתואר מישור הררי מתנשא לגובה בצבע כחול כהה, הנישאים מעל לעיר ומסתירים את האופק. מאחורי המישור ההררי ניתן להבחין בצבע בהיר. בשליש השמאלי של הרבע העליון ביצירה, אנו מבחינים בהמשך המישור ההררי, צבע הגבעות ירוק-כחול כהה, מתוך פני השטח צומח בצורה מעוקלת גזע דק מאוד, אשר עליו כמות מעטה של צמחיה ירוקה ומרווחת. ניתן להבחין בכתמים בצעי אפור-כחול-תכלת אשר נראים קלילים, מרחפים באוויר מעל לפני השטח. ב.     דמות מספר 1 הינה בעלת גוף חשוף, ללא שיער, למעט אזור החלציים אשר מכוסה עם בד בצבע קרמי, צבע גופו כתמתם, עם גוונים כחלחלים מעט. הוא עומד ונשען על רגלו הימנית הפונה אל הצופה –