ניתוח חברת רמי לוי שיווק השקמה 2007-2013

תקציר העבודה

תקציר עבודה זו בוחנת לעומק את התופעה שנקראת "רמי לוי". כיצד אדם אחד פשוט, הצליח במקום בו רבים נכשלו לפניו. איך חברת סופרמרקטים קטנה, באופן יחסי כ-30 סניפים לעומת 241 של "שופרסל" וכ-170 של רשת "מגה", הצליחה לערער את ענף הקמעונאות כולו. אחד משיאי ההצלחה של רמי לוי, הוא בכך ששווי חברתו הצליחה לעבור את שווי שופרסל- החברה הגדולה ביותר בענף.
העבודה מתארת את הצמיחה האדירה של החברה בין השנים 2007- 2013, ומנתחת שלל מדדים ויחסים פיננסים. העבודה כוללת ראיון שנערך עם הבעלים- רמי לוי. בעבודה אנו עומדים על יתרונותיו הרבים של לוי על מתחריו, יתרונות אשר בהכרח גרמו להצלחתו הכבירה.
עוד כוללת העבודה, סקירה מעמיקה של ענף הקמעונאות, והבנה של מבנהו והתחרות שבו. מרבית הנתונים הם מאתר הבורסה "מאי"ה", אבל ישנם שלל מקורות כגון: חברת "נילסן", הלמ"ס, בתי השקעות ועוד.
העבודה הוגשה כפרוייקט גמר בקורס: "ניתוח דוחות כספיים" ציון: 100 ניתוח דוחות כספיים שם הקורס: ניתוח דוחות כספיים.
מספר הקורס: 71772
הקדמה רשת הסופר מרקטים "רמי לוי שיווק השקמה" פרצה לתודעה הציבורית עם מבצעים מיוחדים וחריגים שאולי הידוע מבניהם היה "עוף בשקל". מאחורי המבצעים הססגוניים הללו, עומדת רשת חנויות שבשרה על מהפכה בתחום הקימעונאי , הרבה לפני המחאה החברתית.
"רמי לוי שיווק השקמה" נכנסה לתחום הקימעונאות  באופן משמעותי בשנת 2007, באותה השנה גם הונפקה כחברה ציבורית בבורסה בתל אביב. משנת 2007 צמחה החברה בצורה פנומנלית, בזכות יעילות גבוהה, והצעת מחירים תחרותיים לצרכנים, ושינתה את שוק הקמעונאות. תחום השיווק הקמעונאי היה עד אז מעוד ריכוזי, ושלטו בו שתי רשתות שהיוו דואופול, "שופרסל" ו"ריבוע כחול" ("מגה"). צמיחתה המטאורית של רשתו של רמי לוי, מעידה עד כמה הייתה חסרה התחרות בענף, ועד כמה פוטנציאל הריווחיות בו היה גבוה. לוי שנחשב עדיין קטן יחסית, רק 27 סניפים (נכון לסוף 2013,
2 בזכיינות) לעומת 241 סניפים של חברת שופרסל, מצליח להכניס ללחץ את שתי הרשתות הגדולות, וגורם לכל שאר הקטנות לראות שגם הן יכולות. כך למעשה התפתחה בישראל תחרות חזקה מאוד בתחום. אך האם אותה תחרות, שרמי לוי בישר על בואה, בהכרח מועילה לו?
בעקבות הגידול המדהים, בכל המדדים של החברה, נראה שכן. אך עם זאת, ניתן לראות שבשנים האחרונות ישנה ירידה מתמדת בגידול של אותם המדדים, וירידה בשיעורי הרווחיות. האם חברת "רמי לוי שיווק השקמה" מיצתה את הפוטנציאל של השוק?
או שמה זאת רק התחלה של חברה שהולכת להשתלט על השוק ולהפוך לגדולה ביותר?
בעבודה זו בדקנו את חברת "רמי לוי שיווק השקמה" בין השנים 2007-2013 (כולל). בעבודתינו ניסינו להבין את התהליכים שעברו על החברה בשבע השנים הללו, ולאן פניה מועדות.
מקורות מרבית הנתונים הם מתוך הדוחות שהחברה מפרסמת אחת לרבעון, ובסוף שנה, באתר האינטרנט "מאי"ה", ומקצתם מחברות מחקר כלכלי, כתבות בתקשורת וראיונות.
תוכן עניינים
הקדמה –.2
מבוא
ורקע -..4
סקירת ענף הקמעונאות -11
ניתוח מגמות עיקריות -.16
ניתוח יחסים פיננסים -..27
סיכום ומבט לעתיד –41
בבליוגרפיה -44
נספחים –45
מבוא ורקע
סקירה כללית על החברה:
החל משנת 1976 פעל מר רמי לוי בתחום השיווק הקמעונאי לאחר שזיהה את הפונטציאל במכירה ללקוחות פרטיים במחירים סיטונאיים, ופתח חנות באיזור שוק מחנה  יהודה בירושלים. לאור הצלחת החנות הראשונה פתח חנויות נוספות, שפעלו באותה האסטרטגיה של מכירה ללקוחות פרטים במחירים סיטונאיים. לאחר מכן בשנת 1985 הוקמה חברת "שיווק השקמה" כחברה פרטית בבעלות  רמי לוי, ואשתו, עדינה לוי. בשנת
2 006 החברה ועוד שתי חברות נוספות שבשליטת לוי, התאגדו לחברה אחד בשם "רשת חנויות רמי לוי שיווק השקמה בע"מ". מבנה אחזקות החברה:
תרשים 1
בעלי עיניין:
נכון לסוף שנת 2013, החזיקו בעלי עיניין שונים כ-70% ממניות החברה, ואת היתר החזיק הציבור.
פירוט ההחזקות של בעלי העיניין בחברה:
רמי לוי- 49.95% קרן "אם. אס. די"- 9.71% קרן "אפ. אם. אר- 9.64% עדינה לוי (אשתו של רמי לוי)- 0.26% יפית אטיאס (בתו של רמי לוי)- 0.07% פעילות החברה:
רשת החנויות פועלת באסטרטגיה של מכירות דיסקנאוט, כלומר מכירה במחירים זולים יותר ובכמות גדולה יותר, לצרכנים פרטיים. הרשת מוכרת מגוון רחב של מוצרים כגון: מוצרי  מזון, ירקות ופירות, כלי בית, מוצרי טואלטיקה, ניקיון וקוסמטיקה והלבשה וטקסטיל וכו'. המוצרים הנ"ל מסופקים לרשת הן על ידי ספקים שונים והן על ידי זכיינים, וזהו תחום הפעילות העיקרי של החברה. במהלך שנות הסקירה, גדלו מאוד מספר סניפיה. להלן התפתחותה של החברה לאורך שנות הסקירה:
מספר סניפים שטח מסחר ברוטו (מ"ר)
2 007
1 2
1 3,278
2 008
1 3
מנהל עסקים,782
2 009
מנהל עסקים
2 6,178
2 010
1 8
3 4,843
2 011
2 0
3 9,593
2 012
2 3
4 8,510
2 013
2 5
54,705
טבלה 1
כל הסניפים בבעלות החברה, למעט שני סניפים (בקריית חיים ובזכרון יעקב ) שמופעלים על ידי זכיינים (לא מופיעים בטבלה שלעיל מאחר שאינם בבעלות החברה). לפרטים אודות הסכמי הזכיון עיין נספח 1. פירוט סניפי החברה בנספח 2. בנוסף לתחום המכירות הקמעונאיות, החברה עוסקת בשיווק בסיטונאות של מוצרי מזון וניקוי למרכולים קטנים, למוסדות ולמסעדות באיזור ירושלים. ובשיווק מוצרי מזון וכלי בית בסניפים באמצעות מתן זיכיון לזכיינים, שמקבלים במה להפצת המוצרים בקרב קהל הצרכנים.
מכירות באמצעות אתר האינטרנט של החברה: רשת השיווק של רמי לוי מפעילה ארבעה מוקדים בארבעה סניפים של החברה הנותנים שירות דרך האינטרנט לתושבים הקרובים לסניף: סניף איילון ללקוחות המתגוררים ברמת השרון, רמת גן, גבעתיים, בני-ברק, תל-אביב מרכז ותל-אביב צפון. סניף ראש העין ללקוחות המתגוררים ברעננה, רמת השרון, הוד השרון, כפר-סבא, פתח תקווה והמושבים בסביבה. סניף ישפרו ללקוחות המתגוררים באזור מודיעין והסביבה וסניף עכו ללקוחות המתגוררים בנהריה, עכו וצפון חיפה. בכוונת החברה לפעול להסבת כל סניפי החברה, עם התקדמות תפעול המערכות המקוונות והפיזיות, לסניפים המסוגלים להעניק שירות מקוון ובכך להגיע לפריסה ארצית. על פי הודעת החברה, רשומים באתר המכירות המקוונות של החברה כ 10,000- לקוחות וקצב ההזמנות עומד על כ 30,000- הזמנות בחודש. בכוונת החברה לפתוח בשנת 2014 שלושה מוקדי מכירה מקוונים נוספים (בנתניה, בכפר סבא ובאשדוד). בנוסף החברה חתמה על הסכם שכירות של מחסן תפעולי שמיועד לתת שירות מיוחד ללקוחות האינטרנט בלבד באזור גוש דן. פירוט נוסף אודות פעילות האינטרנט העתידית של החברה, מפורטת בפרק "סיכום ומבט לעתיד". חברת ביכורי השקמה: בשנת 2007 התקשרה החברה יחד עם חברת "ביכורי השדה דרום שיווק בע"מ " מטרת החברה היא הקמת מחסן מרכזי לירקות ופירות אשר תרכוש ישירות מהמגדלים, על מנת לחסוך בעלויות רכישת הסחורה ופיקוח על טיב הסחורה שמגיעה לחנויות הקבוצה. החברה מחזיקה ב50% מההון ומזכויות ההצבעה של חברת ביכורי השקמה. פעילות המותג הפרטי: לחברה מותג פרטי בשם "המותג" בקטגוריות שונות ובהם, מזון חומרי ניקוי וטואלטיקה. המותג פותח על ידי חברת "הרשת הרביעית", שהינה חברה פרטית בבעלות, בחלקים שווים, של רשתות שיווק המזון ומוצרי הצריכה – השקמה, סופר דוש בע"מ,  א.ב.א ויקטורי חברה לניהול ואחזקות בע"מ, כהן מחסני השוק בע"מ וספיר ד.ן. קמעונאות בע"מ.
נתונים על שנים קודמות: –