תוכנית התערבות לשיפור זמינות רגשית בקרב אימהות לילד ראשון במגזר הערבי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3371
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תקציר זמינות רגשית מתייחסת לאיכות התקשורת הרגשית בין הילד להוריו כפי שבאה לידי ביטוי בהתכוונות ההורה אל צרכיו ומטרותיו של הילד ולתגובתיות של הילד אל ההורה. למעשה, לא ניתן להעריך את התנהגות ההורה באופן עצמאי ולא תלוי בהתנהגות הילד, ולא ניתן להעריך את התנהגות הילד ללא ההקשר של התנהגות ההורה. אימהות לילד ראשון מוצאות את עצמן לרוב מתקשות, מבולבלות ואובדות עצה בטיפול בילדן הראשון.
כיום, ישנו ריבוי מידע בכל הנוגע בגידול ובטיפול בתינוק מהשלבים הפרינטאליים ועד לגילאי הילדות המאוחרת והבגרות. מידע זה נגיש בכל ערוצי המדיה השונים, בספרים ובמקורות תרבותיים. התמונה המתוארת הינה רב-תרבותית, ועל כן מתאימה למגזר הערבי בו אימהות לתינוק ראשון מקבלות מידע רב מדורות קודמים שבמרבית המקרים אין לו אחיזה במציאות. לאור כך, נבנתה תוכנית התערבות לשיפור הזמינות הרגשית, אשר תספק מידע מבוסס מדעית תוך התחשבות בהקשר חברתי-תרבותי, רמות ההשכלה, מצב סוציו- אקונומי משתנה ולכולן מכנה משותף אחד- תינוק ראשון במשפחה. התוכנית תנסה לבדוק את מידת השיפור בזמינות הרגשית בקרב אימהות לילד ראשון במגזר הערבי. בתוכנית השתתפו 8 אימהות וילדיהן בני 6-24 חודשים. התוכנית כללה 8 פגישות אשר חולקו לשני חלקים- בחלק הראשון (4 מפגשים) הוצגו בפני המשתתפות מצגות וסרטונים במטרה להכיר את כלי הזמינות ומרכיביו ובחלקה השני של התוכנית (4 מפגשים) נעשה צילום אינטראקציה דיאדית בין האימהות לתינוקותיהן והקרנת התוצאות בפניהן, כאשר המטרה הינה הסתכלות על האינטראקציה דרך פריזמה של זמינות רגשית וזריקת אור על הדיאדה.
ממצאיה העיקריים של התוכנית הראו כי רובן המכריע של האימהות תיארו את הקשר שלהן עם התינוק בצורה חיובית יותר. האימהות דיווחו על פעילויות משותפות עשירות במגע פיזי חם וביצירת קשר עין עם ילדן.
המסקנה העיקרית היא שהתוכנית נחלה הצלחה והיוותה עבור האימהות, לדבריהן, חוף מבטחים להתנהגותן מול ילדיהן.