מדריך למורה על נבואות אחרית הימים לחטיבת ביניים

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2944
מספר מקורות 109

תקציר העבודה

נבואות אחרית הימים מתוך ספר יחזקאל מדריך למורה לכיתות חט"ב כפר חב"ד ב' במסגרת הדרישות לקבלת דרגת שכר אקוויוולנטית ל – M. A.
ב"ה פתח דבר בשבח והודיה לה' מוגש בזאת המדריך למורה להוראת הנושא "נבואות אחרית הימים" מתוך ספר יחזקאל, לכתות חטיבת ביניים ותיכון.
המדריך עוסק בשתי נבואות עקריות של ספר יחזקאל העוסקות בנושא זה והם: "חזון העצמות היבשות" ו"מלחמת גוג ומגוג". הוא כולל שתי יחידות, המחולקות לפי הנושא הכללי. המדריך מתייחד בריכוז הפרשנים העוסקים בנושא, ובהמלצת דרכי הוראה מגוונים ומתאימים לרמות שונות.
אייר, תשס"א.
תוכן עניינים
פתח דבר – 2
תוכן עניינים 3
מבוא –. 5
מבנה ההוראה 7
יחידה מס' 1: חזון העצמות היבשות – 8
מטרות ללימוד היחידה –… 9
תוכן עיוני -. 11
מראות אלוקים בנבואות יחזקאל 11
"חזון" – מציאות או משל 12
זהות הקמים לתחיה — 13
סיכום הדעות ב"חזון העצמות היבשות" . 16
תהליך תחיית המתים -.. 16
פשר החזון 17
תחיית המתים –… 18
משמעותה של תחיית המתים -… 21
מושגים ומונחים בלמוד היחידה — 23
קשיים צפויים בהוראה ופתרונות -.. 24
הצעות להוראה –.
5 יחידה מס'  2: מלחמת גוג ומגוג — 33
מטרות ללימוד היחידה –. 34
תוכן עיוני -. 36
המשתתפים במלחמה -… 36
ההכנות למלחמה . 36
שלבי המלחמה -. 37
זמנה של מלחמת "גוג ומגוג" -.. 42
מושגים ומונחים בלמוד היחידה .. 44
קשיים צפויים בהוראה ופתרונות -.. 45
הצעות להוראה –. 46
סיכום -… 49
בבליוגרפיה 51
מבוא
יחזקאל ידוע כנביא שניבא בגולה. הוא גלה לבבל במסגרת גלות "החרש והמסגר" ומשם צפה את חורבן ירושלים. לאחר החורבן הוא החל לנבא על אחרית הימים, במטרה לעודד את העם. אחת מהנבואות ידועה בשם "חזון העצמות היבשות" ובה חזה יחזקאל את תחייתם של רבבות יהודים וחזרתם לחיים. יש מפרשים הסוברים כי החזון היה במציאות, ויש הסוברים כי הוא היה משל כדי לעודד את העם ולחזקם באמונה בישועה. נבואה נוספת שחזה היא מלחמת גוג ומגוג, שתערך בימות המשיח ובו ינוצחו אויבי ישראל  בצורה ניסית ביותר.
הנושא נבחר עקב היותו חלק מהחומר הנבחר ללימוד בכיתות חטיבת הביניים והתיכון, כהכנה לבחינות הבגרות. אך ישנו קושי ללמדו עקב כך שאין בנמצא ספרים המדריכים את המורה באשר למפרשים שמומלצים, וכן באשר לשיטות הוראה. ועל כן, על סמך התנסות אישית בהוראת הנושא, הוחלט לרכז את הידע והניסיון במדריך למורה. המדריך בנוי מחמישה חלקים עיקריים: א. מטרות ללימוד היחידה – אותן מציב המורה לעצמו, לפני בניית התוכן הלימודי הדידקטי. ב. התוכן העיוני – הסבר היחידה באור הנגלה והנסתר. ג.
מושגים ומונחים ללמוד היחידה – מנחים את המורה כדי לשים דגש על המושגי היסוד. ד. קשיים צפויים בהוראה ופתרונות – הקשיים שעשויים לעלות תוך כדי הלימוד. ה. הצעות להוראה – זהו המדריך הדידקטי ובו הצעות להוראת הנוש בכיתה. וכן דוגמאות למטלות לימודיות ותרשימי זרימה.
המדריך מתבסס על ספרים תורניים. מתוכם: גמרא בבלית, מקראות גדולות לספר יחזקאל, ליקוטי שיחות ועוד. יחודו של המדריך על הספרים הנזכרים לעיל בכך שהוא מרכז את הפירושים העיקריים והמתאימים ללמוד בכיתה, לפי רמתם של התלמידים.
כן חולקו המקורות לפי רמות, כך שתלמידים ברמה המבוססת ילמדו ברמה יותר גבוהה. כן, מתבסס המדריך על ספרים דידקטיים שונים, כגון: למידה שיתופית בכיתה, שיטות הוראה לכיתה ההטרוגנית והוראה בקבוצות קטנות. ייחודו של המדריך הוא בכך שהוא מתאים את חומר הלימוד לשיטת ההוראה ולרמת התלמידים.