היסטוריה דיפלומטית,ציון 96.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2944
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

שאלה
1     (30 נקודות) דונו בחלקה של יפן בין מדינות הציר וביחסיה איתן במהלך מלחמת העולם השנייה. מה היו השיקולים שהביאו אותה למתקפה בפרל הארבור?
שאלה
2     (30 נקודות) הציגו והסבירו את מכלול השיקולים והמניעים המיוחסים להחלטת ארצות הברית להטיל את פצצות האטום על יפן. איזה מהם, לדעתכם, היה בעל המשקל הרב ביותר? נמקו.
שאלה
3     (30 נקודות) כשם שברית המועצות הופתעה מההתקפה של גרמניה ("ברברוסה") הופתעה גם ארצות הברית מההתקפה של יפן על הבסיס הצבאי בפרל הארבור. הפתעות אלה התחוללו למרות ידיעות מודיעיניות אודות התקפה קרבה והן מכונות הפתעה אסטרטגית. הציגו שני אירועים אלה והסבירו מדוע הופתעו המותקפים בהם? בתשובתכם התייחסו גם למנגנוני עיוותי התפיסה (דימוי מראה וכו').  שאלה
4     (10 נקודות) הוועידה האטלנטית (אמנת אטלנטה) – הציגו בקצרה את עיקרי האמנה. מה הייתה חשיבותה?
ממ"ן 14,מטלת חובה – היסטוריה דיפלומטית יחידות 7-9 .
שאלה מס' 1 : הברית הגרמנית איטלקית יפנית הסתמנה כברית של תוקפנים לכיבוש העולם. ציר רומא – ברלין- טוקיו איים על שלום העולם וכל המדינות הדמוקרטיות באירופה נכנעו להיטלר .מסוכנתה של הברית  ומטרותיה הברורות אילצו את מעצמות העל באירופה ומחוצה לה,להתייצב אל מולה באופן בלתי נמנע למען טובת האנושות כולה.
בקרב בעלות הברית בניגוד למצופה לא הייתה סימטריה בדינאמיקה של הקשרים בתוך הקואליציות. בין מוסוליני היטלר, והקיסר היפני לא נוצרה  קואליציה פוליטית ,רק קואליציה צבאית. לא היה דיאלוג אסטרטגי ולא היה תיאום ושיתוף פעולה. לא היו גם תוכניות צבאיות משותפות. כל צד עבד למעשה  לבד. זה נבע מחוסר ההערכה של היטלר למוסוליני. היפנים בני הגזע הצהוב בכלל לא היו פרטנרים. יתירה מכך, היטלר חשב שכל אחד צריך להתרכז בזירה שלו. התוצאה המצטברת הייתה שלא היה שת"פ פוליטי במובן המלא . אם היה סנכרון בין יפן גרמניה ואיטליה אולי המלחמה הייתה מתנהלת אחרת,ואף מוטה לטובתן. היפנים בתחילה נמנעו מלחתום על הברית עם הגרמנים,אך לאחר מכן גרסו שלנוכח התחזקותה של גרמניה והתקרבותה לניצחון המלחמה ביבשת אירופה מחייב את יפן להיקשר לבת ברית חזקה שכזו.יפן הצטרפה לגרמניה לאחר שאיטליה חברה אליה קודם לכן.הדבר שכנע את היפנים וכן הוסכם בין הצדדים שיש לשאוף לחלק את העולם בין שלושתן.הברית כאמור נחתמה על בסיס היסוד הברור שהמדינות ישתפו פעולה תוך כדי שמירה על אינטרסים משותפים ולא מעבר.היטלר סלד מן היפנים מעבירי התרבות הנחותים,אך ראה בהם גורם חשוב ומכריע בלחימה מול הרוסים ושאר המדינות האנגלו סקסיות,ולכן גם החליט שלא כהרגלו לחרוג מתפישתו.יפן לא הסכימה שתעמוד לצד גרמניה נגד בריטניה,וגם נגד בריה"מ.אך הסכימו על כך שארה"ב מהווה איום גדול, השפעתה מאוד רחבה,והברית היא חיונית מאוד ליצור הרתעה בקרבה של אמריקה.בפלישתו של היטלר אל בריה"מ בשנת 1941 לא יידע את בני בריתו היפנים על תכניתו,למרות ידע שיפן ורוסיה חתומות היו על הסכם ניטרליות.יפן התנערה מן הברית עם גרמניה מה שיכול היה במידה והייתה מתייצבת לצידה של גרמניה הזחוחה,לשנות הכף בהכרעת המלחמה ואף להטות אותה לטובתן. עד אמצע  שנת 1942, כוחות מדינות הציר – גרמניה, איטליה ויפן היו במצב של עליונות כמעט מוחלטת: הצבא הגרמני הכובש נמצא עמוק בתוך רוסיה, וגרמניה שלטה על כל מרכז ומזרח אירופה. יפן הצליחה להשתלט על אזורים עצומים באזור האוקיינוס השקט, והמשיכה בהרחבת שטחיה במזרח הרחוק.יפן המשיכה במסע כיבושים מרשים בדרום מזרח אסיה. במהלך התקופה שבין המתקפה בפרל הרבור (דצמבר 1941) ועד אביב 1942 – השלימה יפן מהלך צבאי מוצלח שהסתיים בשליטה על מרחב ימי אדיר מקמצ'טקה בצפון,ועד איי שלמה בדרום, ומהגבול עם הודו במערב ועד מרכז האוקיאנוס השקט במזרח. שטח זה כלל חצי מיליארד בני אדם וכלל את השטחים של יפן, מזרח סין, פיליפינים- שהייתה תחת פיקודו הצבאי של דגלאס מקארתור, הודו-סין, מלאיה(כיום מלזיה) שהייתה מושבה בריטית, כולל  כיבוש המבצר "הבלתי ניתן לכיבוש" -סינגפור מידי בריטניה במה שנחשב לתבוסה הבריטית הקשה ביותר בעידן המודרני.בורמה- שהייתה עד אז גם בשליטה בריטית.למהלך זה  הייתה גם משמעות אסטרטגית מבחינת המאבק נגד סין שעזר לחסום העברת סחורות אל הסינים. אינדונזיה,ותאילנד.
יפן השתלטה על הונג-קונג (אז, מושבה בריטית) ועל הנמלים המרכזיים בחוף הסיני המזרחי.וכן ואיים רבים נוספים. המטרה היפנית הייתה לשחרר את אסיה מנוכחות האדם הלבן, להיפטר מכל סממני הקולוניאליזם המערבי ולהקים את "אזור השפע ההדדי" של אסיה המזרחית הגדולה.
ההצלחה שליוותה את הצבאות של ארצות הציר בשלוש השנים הראשונות של המלחמה החלה לפנות להם עורף במחצית השנייה של שנת 1942. נקודות המפנה במלחמה התרחשו במחצית שנת
1 942 בחזיתות מרוחקות זו מזו: בצפון אפריקה, ובדרום רוסיה בהן גרמניה נעצרת לסירוגין ע"י הבריטים בקרב אל עלמיין,ובסטלינגרד ע"י הרוסים. יפן במזרח הרחוק,בקרב מידווי שהביא לפגיעה קשה בצי היפני ובחיל האוויר שלה,ותבוסתה של איטליה כאשר  נכבשת ע"י בעלות הברית , ומוסוליני, נתפס ומוצא להורג בתלייה.  לאחר כניעתה של גרמניה מצבה של יפן היה אנוש, והיווה את סוף השתלשלות האירועים השונים שהביאו לקריסתה.החל מאפריל 42- הופצצה טוקיו ע"י ארה"ב.בקרב מידויי-איבדה יפן 
4 נושאות מטוסים,באפריל 1943 מופל מטוסו של הגנרל יאמוטו,אדריכל המתקפה על פרל הארבור. כל אלו ,והקרבות הקשים והאבידות הרבות  באיוו ג'ימה,ואוקי נאווה,יצרו מציאות עגומה שמנתה ערים הרוסות, תעשייה משותקת, צי טבוע, חיל אוויר מקורקע  והיו  הסצנריו הגרוע ביותר באותו זמן נתון,כל זאת היה אך כאין וכאפס עד  למועד השלכת פצצות האטום על הירושימה ונגסאקי. שיקוליה של יפן לצאת למתקפה על פרל הארבור: בשנות השלושים הוחרפו היחסים בין יפן וארה"ב. יפן ניהלה תעמולה ברוח הסיסמה "אסיה לבני אסיה".
בדומה להיטלר שתכנן את ה"סדר החדש" באירופה תכננה יפן סדר חדש באסיה ומשמעותו שליטה יפנית באזור זה של העולם. ב- 1931 כבשה יפן את מנצ'וריה מסין…