סיכום הקורס צמיחת המדינות החדשות באפריקה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2944

תקציר העבודה

צמיחת המדינות החדשות באפריקה:
הקורס עוסק בשלוש תקופות:
מראשית העולם ועד סוף המאה ה-19: קדם (טרום) קולונ' מסוף המאה ה-16 (1884) עד 1960: קולוני (כולל דה- קולונ') דה קולונ'- מעבר משלטון קולוניאלי לשלטון עצמאי (1945-1960) פוסט קולונ': 1960 ועד היום.
החוויה המרכזית והחשובה ביותר בקורס זה היא הקולוניאליזם. נהוג לחשוב שלאפריקה אין היסטוריה, מאחר ולא היו כתבים שמוכיחים היסטוריה. כלומר, הטענה הרווחת במחקר על אפריקה היא שעד בואו של האדם הלבן לא הייתה היסטוריה. במחצית המאה ה-20 הייתה תפנית בנושא זה. ראשית בתקופה זו רוב התרבויות האפריקאיות כבר היו כתובות, ואפריקאים כותבים יותר. המאבק על זכויות האדם בשיאו בארה"ב, והאפרו אמריקאים זוכים לזכויות- לפיכך, יותר ויותר מגיעים לאוניברסיטאות ומתעדים את ההיסטוריה האפריקאית.
שינוי מתודולוגי באופן עריכת המחקרים הוא גם זה שהשפיע על ההיסטוריה האפריקאית ותיעודה.
השינוי הוא שישנם כלים חדשים- אנתרופולוגיה, ארכיאולוגיה, בלשנות וכו'- שעזרו ברשומות ההיסטוריה.
יחידה
1 :
 מערכות מסחריות- קדם קולוניאליות:
–          מערכת הסחר הטרנס סהרי: טרנס סהרי פירושו- חוצה הסהרה. מתי: מהמאה ה-7 עד המאה ה-מנהל עסקים.
שנת 623- שנת ההיג'רה- שנת האפס של האיסלאם, ובשנים אלו סוסים ומרכבות היו כלי התחבורה והם אינם יכולים לחצות את המדבר הסהרי. בעקבות מות הנביא החלו להפיץ את האסלאם וחצו את הסהרה לשם כך בעזרת גמלים.
השותפים: צפון אפריקה- מרכז אפריקה מוצרי הסחר: החלפת מלח בזהב, עבדים. מלח מאפשר לשמר מזון ולכן זהו מצרך מאוד חשוב באפריקה. הם עושים סחר חליפין ושני הצדדים מרוצים.
איפה: בסאח'ל- חוף המדבר השפעות: בעקבות מערכת מסחרית מהסוג הזה נוצרו מעמדות- דיפרנציאציה כלכלית. ההשפעה הכי חשובה של הסחר הזה היא התפשטות האסלאם באפריקה. המוסלמים היו סוחרים ולכן הם הגיעו למקומות רבים והאסלאם התפשט. סיבות קרע לירידת המסחר הסהרי:
כאשר האי האיברי נכבש ע"י הנצרות (היה בשליטת האיסלאם) האיסלאם נחלש. בנוסף היו מסעות צלב רבים. ביחד עם היתרון שלהם בניווט שוקעת מערכת המסחר הישנה ועולה מערכת מסחר חדשה- ימית- הטרנס אטלנטית.
–          מערכת הסחר הטרנס אטלנטי: סחר משולש- אירופה, אפריקה, אמריקה.
מתי: חייבים להתקדם לאחר גילוי אמריקה, כלומר החל מהמאה ה-משפטים, בשנה זו באמריקה מתיישבים אירופאים שכלכלתם מתבססת על מטעים- טבק, סוכר, כותנה. סחר זה מסתיים בראשית המאה ה-19. בערך 400 שנה של סחר בעבדים.
מוצרי הסחר: עבדים אפריקאים.
האירופאים רצו לנצל את המשאבים והביאו עבדים מאפריקה שיעבדו את המטעים. האירופאים הנוצרים האמינו שהשחורים הם חוטאים- עובדי אלילים ולכן הייתה להם סיבה דתית לתת לאפריקאים הזדמנות להינצל מחטא הפגניות ולנצר אותם.
איפה: בחופים- האירופאים לא נכנסו אף פעם לתוך היבשת.
השותפים: אירופאים, אפריקאים ואמריקאים. מחצית מהעבדים מתו בדרך על הספינות בשל הקושי והצפיפות ורק כחצי הגיעו לאירופה. בין 10-20 מיליון אפריקנים הועברו.
השפעות: השפעה דמוגרפית- מצד אחד שינוי החברה האמריקאית- כל השחורים באמריקה הם אפריקאים וזה שינה את האופי והדמוגרפיה של החברה האמריקאית. מצד שני, דילול באוכלוסיה באפריקה. השפעה נוספת היא תרבותית- ההשפעה הייתה על כל התרבות האמריקאית- בתחום המוזיקה, המזון וכמעט בכל תחום. השפעה גדולה מאוד היא התפתחות הזיהוי בין אדם שחור לעבד נחות הביאה לגזענות. האדם הלבן התרגל לראות כך את האדם השחור ועשה לו דמוניזציה- אין לו ערך של אדם אלא של כסף. מצטבר הון עצום באירופה עקב הסחר, וזה מוביל למהפכה התעשייתית ואירופה פותחת פער טכנולוגי עצום מול העולם.
הצרכים השתנו- האמריקאים נפרדו מהאירופאים במשולש, ולא הייתה דרישה יותר לעבדים ע"י האמריקאים. בריטניה איבדה את יתרונה בקשר עם אמריקה והם גם לא צריכים עבדים כי הדרישה השתנתה- במקום עבדים הם צריכים חומרי גלם.  אירופה כפתה על כולם לא לסחור יותר בעבדים והסחר הפך להיות לא חוקי.
–          מערכת הסחר הלגיטימי (החוקי): באה במקום המערכת הקודמת, שבריטניה קבעה שהיא לא חוקית.
מתי: מראשית המאה ה-19 ועד סוף המאה ה-19. הסחר הקודם התקיים בעזרת אניות וזה עובר לספינות הקיטור שיכולות להגיע דרך נהרות לתוך יבשות ולחדור לפנים היבשת- לאתר את מקורות חומרי הגלם ולהגיע ישירות אליהם. מוצרי הסחר: חומרי גלם.
איפה: בתוך היבשת, אזורים של חומרי גלם.
שותפים: בין סוחרים אירופאים לצרכנים אירופאים.
השפעות: במהלך המאה ה-19 נעשה ה"מרוץ על אפריקה" בין המעצמות. החלו ויכוחים בין האירופאים לבין עצמם בנוגע לשטחים, והם מבינים שהם צריכים להסדיר את ההשתלטות. הם קבעו ב- 1884 ועידה בברלין, בה חילקו את שטחי ההשפעה באפריקה בין האירופאים לבין עצמם. ההשפעה העיקרית היא ההשתלטות על אפריקה והקולוניאליזם.
רוב המדינות באפריקה נשלטות ע"י בריטניה וצרפת, כאשר במושבות הצרפתיות יש רצף טריטוריאלי והבריטים לא שמרו על רצף מסוים. לא הייתה שום מחשבה על האוכלוסייה שחיה בתוך הטריטוריות הללו והחלוקה היא שרירותית ביותר- בעיקר באזור המדבר- משום שלא היה עניין כלכלי שם. במערב המשאבים היו מרוכזים יותר והכי יקרים וניתן לראות זאת בשל המאבק של השליטה בין בריטניה לצרפת, וכן חילקו אותן לחלקים קטנים יותר.
במדינות המזרחיות שלטה בריטניה משום שעניין אותה האוקיינוס ההודי והשליטה בצירים בצד המזרחי מאשר אוצרות הטבע במערב.
המפה הזאת משקפת את יחסי הכוחות באירופה הסוף המאה ה-19.
ההבדלים בין הקולוניאליזם של צרפת לקולוניאליזם של בריטניה:
מניעים ומטרות:
מטרה אסטרטגית- המעבר להודו, אבטחת צירים ומים (מעברים חופשיים) ושליטת במקורות הנילוס, היות והיא שולטת במצריים- למצריים אין שום משאבים אחרים ולכן זה הכי חשוב.
השליחות התרבותית- מטרת הצרפתים. הם חושבים שתרבותם נעלה והם רוצים להפיץ אותה. אליאנס- ארגון יהודי שמטרתו להפיץ…