פרקים בסוציולוגיה של החינוך

סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
ציון 100
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2944

תקציר העבודה

ממ"ן 12[A1]  פרקים בסוציולוגיה של החינוך זוהר חס שאלה 1
א. שוויון בחינוך משמעותו בדומה לשוויון לפי הגדרתו, דמיון גמור, העדר כל הבדל, כלומר שכל אחד שווה לאחר. השוויון בחינוך כולל גם את איכות החינוך, תחומי החלתו, תכניו ובעיקר תשומותיו. השוויון בחינוך מאפשר הזדמנות לימודית שווה לכולם. הדרך שבה יש ליישם את השוויון בחינוך שנויה במחלוקת, הקוד הערכי של החברה מכתיב שוויון או אי שוויון וכך גם סגנון הביצוע.
שוויון בתשומות – משמעות זו נולדה מהאידיאולוגיה הסוציאליסטית לשוויון וצדק ופרשה את משמעות השוויון כאחידות. משמעות זו באה לידי ביטוי במרכוז – חינוך חינם לכל הילדים, תכנית לימודים אחידה, בתי ספר אחידים לכל האוכלוסייה, דרכי הוראה אחידות, אפילו חלוקת משאבים כגון ציוד ושעות לימוד- אחידה. כחלק מרצון בחברה לאחדות קיימת כפיה על חשבון התפתחות אינדיבידואלית ורצון הפרט.
שוויון בתנאים הסביבתיים – משמעות זו נוגעת בחינוך ובתוצאות החינוך אך איננה בתחום החלטותיה של מערכת החינוך (החלטות הנוגעות לשוויון בתנאים סביבתיים מותנות במדיניות פוליטית -חברתית). מתוך הבנה כי הסביבה היא גורם משפיע בהתפתחות הקוגניטיבית והלימודית של התלמיד נולדה משמעות שוויון זו, הדוגלת בהקצאת משאבים לצמצום הפער הנובע מתנאים סביבתיים (תרבות, מצב משפחתי, מצב סוציו אקונומי וכו'). אחת המטרות במערכת החינוך שנולדו ממשמעות זו היא לנסות לצמצם פערים אילו.
שוויון בתוצאות החינוך – משמעות זו היא למעשה טכניקה של מדידת הישגים לימודיים. ההישגים הלימודיים נמדדים בעצם על פי הממוצע. בשיטה זו, קטן השוני בין תלמידים חזקים ותלמידים חלשים, גדלה תחושת השוויוניות והאחדות. בשיטה זו לא משתקפות התוצאות האמתיות של החינוך. תלמידים בעלי פוטנציאל גבוה אינם מקבלים הכרה ו/או הכשרה מתאימה.
תלמידים בעלי יכולת נמוכה מתבדים בהגיעם לעולם האמתי והחברה נמצאת בסכנת בינוניות.
שיטה זו אינה מתאימה למדידת ערכים, מדידת תהליכים חינוכיים שהם חלק ממטרות החינוך.
שוויון בהזדמנויות או אי אפליה – משמעות זו נולדה בשל כישלונן של משמעויות אחרות של שוויון בחינוך, במיוחד אילו שדגלו בשוויון בתוצאות החינוך (הביטוי המעשי הוא שאוניברסיטאות סרבו לקבל את התעודה ה"ממוצעת" שהותאמה במיוחד לרמה הלימודית של חתך האוכלוסייה של ביה"ס) ודוגלת בשוויון בנקודת הזינוק. משמעות זו מאופיינת בשלושה היבטים:
1. הכרה בערך העומד בסתירה לאפליה במשמעותו.
2. ערך של שוויון בהזדמנויות כלומר אין להפלות מטעמי גזע, צבע עור, מין, לשון, דת, השקפה, מוצא לאומי או סוציאלי, מצב כלכלי או לידה.
3. כיבוד השונות בין התלמידים ברמת הישגים ותחומי עניין ומתן לגיטימציה לסלקטיביות ע"פ קריטריונים אישיים כגון יכולת, מעלות או כישרון.
מצוינות בחינוך- טיפוחן של קבוצות עילית, טיפוח, השקעה וחיזוק של בעלי יכולת גבוהה במיוחד. מיצוי יכולותיו של התלמיד, לא משנה מהי רמתו[A2] .
א. אין סתירה בין שיווין הזדמנויות למצוינות בחינוך-שוויון בחינוך לא נועד להעמיד את –
שאלה 3[A3]  ב. חטיבת הביניים שכללה כיתות ז-ט.
 [A1]ציון –
1 00 עבודה טובה מאוד כל הכבוד מבקשת בפעמים הבאות להקפיד על אורך העבודה המותר – עד 7 עמודים.
אביטל ü        [A2]  [A3]5/5