תפיסות ועמדות תלמידים יהודים כלפי השפה הערבית ורכישתה

תקציר העבודה

תפיסות ועמדות תלמידים יהודים  כלפי השפה הערבית ורכישתה תוכן העניינים
מבוא וסקירת ספרות מבוא/הקדמה -.
4
סקירת ספרות -6
1 -עמדות ומוטיבציה                 1.1הגדרת העמדה                                                                                                     
6                 1.2
עמדות כלפי שפה זרה                                                                                           6
                1.3
מוטיבציה בלימוד שפה זרה                                                                                
6
2 – שפה ערבית                 2.1
דיגלוסיה בשפה ערבית                                                                                         7
                2.2
ערבית בישראל                                                                                                   
8                 2.3
רכישת הערבית כשפה זרה                                                                                   8
                2.4
הוראת הערבית בבתי ספר במגזר היהודי                                                            9
3 -טכנולוגיה                 3.1
שילוב הטכנולוגיה  בחינוך                                                                                      10                 3.2
שילוב טכנולוגיה בהוראת השפות                 3.3
שילוב טכנולוגיה בהוראת השפה הערבית רציונאל  והשערות המחקר- –..
פרק השיטה                 1-מערך המחקר                 2-אוכלסיית המחקר                 3-כלי המחקר                 4-חישוב נתונים                 5-הליך המחקר                 6-מוגבליות המחקר ממצאים                                                                                               דיון ביבליוגרפיה   נספחים נושא העבודה:
תפיסות ועמדות תלמידים יהודים  כלפי השפה הערבית ורכישתה – השוואה בין כיתה הלומדת ערבית בשילוב טכנולוגית מידע מתקדמת לעומת כיתה הלומדת בשיטת הלימוד המסורתית שאלת  המחקר:  איך משפיעה למידת שפה ערבית מדוברת ע"י  מורות ערביות במגזר היהודי  תוך שימוש טכנולוגי בהוראה על העמדות והמוטיבציה של התלמיד היהודי  ?
שאלות מחקר נגזרות :
•         עד כמה התלמיד היהודי שלומד ערבית מדוברת בשילוב טכנולוגיה מרוצה  מהשפה?
•         מה ההבדל בין דעת התלמידים היהודים הלומדים ערבית מדוברת בשילוב טכנולוגי על השפה הערבית לבין התלמידים שלא למדו  באמצעי טכנולוגיה?
•         מה ההבדל בין דעת התלמידים היהודים הלומדים ערבית מדוברת בשילוב טכנולוגי על המורות הערביות המלמדות לבין התלמידים שלא למדו  בדרכים טכנולוגיים?
•         מה השוני בין דעת התלמידים היהודים הלומדים ערבית מדוברת בשילוב הטכנולוגיה על הערבים לבין התלמידים שלא היו אמצעים טכנולוגיים בדרכי הוראתם?
•                                   האם  הטכנולוגיה בהוראת הערבית המדוברת  ביסודי מביאה מוטיבציה ללמוד ערבית ספרותית?
•                                   מה השפעתו של השימוש בטכנולוגית מידע מתקדמות על תפיסות ועמדות תלמידים כלפי השפה הערבית ? שאלה זו תבורר באמצעות השוואה בין תפיסות ועמדות תלמידי בית ספר יסודי בכיתה שבה עושה המורה שימוש בטכנולוגית מידע לעומדת כיתה שבה מלמדת המורה את השפה הערבית בשיטת הוראה מסורתית. השערות מחקר מפורטות : 
1 .     בהשוואה בין תלמידים הלומדים בגישה המסורתית ותלמידים הלומדים בגישה המשלבת טכנולוגיות מידע  ימצאו הבדלים בעמדות הקשורות ל'תפיסת התועלת הקשורה בלימודי ערבית' , ' חוויית הלימוד של השפה הערבית בבית הספר' , ' עמדות כלפי ערבים ותרבות ערבית', ' עמדות כלפי זהות המורה לערבית' ו ' עמדות כלפי השפה הערבית ביחס לשפת האם' .
2 .    קיים הבדל בין 2 קבוצות המחקר במספר ובסוג הפעילויות הדידקטיות שהם אוהבים בתהליך הלימוד והרכישה של השפה הערבית.
3.    בכלל המדגם, מעבר לשיטת הלימוד, המוטיבציה התועלתנית ללמוד ערבית תהיה חזה יותר מן הרצון ללמוד ערבית מאוריינטציה סוציו-תרבותית.
4 .    קיים קשר חיובי בין 'עמדות ההורים כלפי השפה הערבית' ו'תפיסת ההישג של                   התלמיד'  לבין  'תפיסת התועלת הקשורה בלימודי ערבית' , 'חוויית הלימוד של השפה הערבית בבית הספר', ו ' עמדות כלפי ערבים ותרבות ערבית'.
השתמשנו בשיטת המחקר המשלבת מחקר כמותי ואיכותני (mixed-methods)  ונקטנו בגישה על פיה לממצאים הכמותיים מתלווה ניתוח איכותני המבהיר או מחדד  את הממצאים (Patton,
2 002; Cohen & Manion,2007) .