עמדות, נורמות סובייקטיביות ורמת הידע בקרב מתבגרים כגורמים המנבאים כוונות התנהגותיות לשתיית אלכוהול
מוסד לימוד | מכללת סמינר הקיבוצים |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | אלכוהול, בני נוער, כוונות התנהגותיות, מנבאים, מתבגרים, נורמות סובייקטיביות, עמדות, רמת ידע |
שנת הגשה | 2014 |
מספר מילים | 2944 |
מספר מקורות | 60 |
תקציר העבודה
1 . תוכן עניינים
2. 1.
תקציר –…3
3 . 2. מבוא 4
4 . 3.
סקירה ספרותית 5
5. 3.1 סקירת היבטים פיזיולוגיים, חברתיים ורגשיים בגיל ההתבגרות 5
6 . 3.1.1 התנהגויות סיכון בקרב מתבגרים –6
7. 3.1.2 צריכת אלכוהול בקרב מתבגרים –9
8 . 3.2 סקירה אפידמיולוגית של צריכת אלכוהול 11
9. 3.3 תיאוריית הפעולה המנומקת (מודל TRA) להסבר תופעת שתיית האלכוהול בקרב מתבגרים…-מנהל עסקים
1 0. 3.4 תוכניות התערבות בקידום בריאות לצמצום שתיית אלכוהול בקרב מתבגרים –.16
1 1. 4. מתודולוגיה -.18
1 2. 5.
תוצאות וממצאים –…21
1 3. 6. דיון ומסקנות –
5 מנהל עסקים. 7. רשימה ביבליוגרפית –29
משפטים. 8. נספח א' – שאלון 35
1 6.
1 7.
1 8. תקציר רקע: צריכת אלכוהול בקרב מתבגרים מהווה סיכון לרווחה ולבריאות הנפשית והפיזית של הפרט הצורך אותו ולסביבהColette-Kuypers et al, 2012) ).
מחקרים מלמדים, כי שיעורי השימוש באלכוהול, בתקופת גיל ההתבגרות הולכים ועולים באופן חד, בעוד שגיל תחילת צריכת האלכוהול הולך ויורד (Latendresse et al, 2008). המשיכה של בני נוער לאלכוהול מגיעה מסיבות רבות ומורכבות מאוד, המושפעות מגורמים סביבתיים וממאפיינים אישיותיים. ככל שנטיב להבין מהם העמדות, הנורמות הסובייקטיביות ורמת הידע בקרב מתבגרים לכוונות התנהגותיות בהקשר לשתיית אלכוהול, כך נוכל לעצב באופן טוב יותר תוכניות מניעה ותכניות בריאות לחינוך ערכי שמטרתן להפחית התנהגויות אלו.
מטרות: בחינת השפעות מגדר וידע כלפי אלכוהול על נורמות ועמדות כלפי אלכוהול. סקירת היקף תופעת שתיית משקאות אלכוהוליים בקרב מתבגרים והסברת תופעת צריכת אלכוהול בקרב מתבגרים על פי מודל תיאורית הפעולה המנומקת (TRA), על מנת לקדם תוכניות התערבות בקידום בריאות לצמצום שתיית אלכוהול בקרב מתבגרים.
שיטות: המדגם כולל מנהל עסקים6 תלמידים בכיתות ו', בגילאי 11-12, משני בתי ספר במרכז הארץ. כלי המחקר הינו שאלון אנונימי אחיד ומובנה לדיווח עצמי שניתן לתלמידים. השאלון מתייחס לעמדות, לנורמות הסובייקטיביות ולרמת הידע של המתבגרים בהקשר לאלכוהול. נערך ניתוח לסטטיסטיקה תיאורית זאת לצורך תיאור אוכלוסיית המחקר, בוצעה בדיקת שכיחויות, חישוב ממוצעים, סטיות תקן, חציון של משתני המחקר, וסטטיסטיקה הסקתית לבדיקת הקשרים בין המשתנים.
תוצאות:
ככל שלמתבגר יש ידע רב יותר לגבי אלכוהול כך עמדותיו והנורמות הסובייקטיביות שלו כלפי אלכוהול פחות חיוביות ולהיפך. ככל שלמתבגר יש נורמות חיוביות יותר כלפי שתיית אלכוהול, כך הוא בעל עמדות חיוביות יותר כלפי אלכוהול ולהיפך. כמו כן, לא נמצאו הבדלים בין בנים לבנות בהקשר לנורמות סובייקטיביות, כך גם לא נמצאו הבדלים בין בנים ובנות בהקשר לידע לגבי אלכוהול. לגבי עמדות כלפי אלכוהול כן נמצאו הבדלים מובהקים בין בנים לבנות, כלומר נראה כי בנים בממוצע מחזיקים בעמדות חיוביות יותר כלפי אלכוהול ביחס לבנות.
מסקנות: מודל TRA, לפיו:
עמדותיהם של מתבגרים והנורמות הסובייקטיביות שלהם ביחס לשתיית משקאות אלכוהוליים, קשורים לשתיית משקאות אלכוהוליים בקרב מתבגרים, יכול לשמש כבסיס לתכנון תוכניות מניעה בנושא שתיית משקאות אלכוהוליים בקרב מתבגרים. הפעלת תוכניות להעלאת רמת הידע של המתבגרים בנוגע לנזקי צריכת האלכוהול, יביאו לשינוי עמדותיהם כלפי שתיית אלכוהול, שינוי עמדות זה יביא להפחתת השימוש באלכוהול בקרב מתבגרים.