שיטות מחקר איכותניות

תקציר העבודה

ממ"ן 12 שיטות מחקר איכותניות ממ"ן 12                                                                                              10.01.משפטים קורס:10748-שיטות מחקר איכותניות                                     ב.      שאלת המחקר: כיצד נשים מיוצגות בפרסומת לסדרת רטביי ה'טבסקו'? 5
ג.       עקרונות הדגימה של לינדלוף : דגימה לגיוון מרבי , דגימת כדור שלג , דגימת מבנה תיאורטי , דגימת מקרה טיפוסי , דגימת מקרה מכריע ודגימת נוחות. בחרתי בטקסט תקשורתי לפי עקרון דגימת מקרה טיפוסי שבו נבחר מקרה אופייני המייצג את התופעה הנחקרת ואת מה שמתרחש בשדה המחקר. בחרתי לחקור את אופן הייצוג של נשים בפרסומות בתחום המזון והפרסומת שמצאתי מתאימה ולכן החלטתי להתביית עליה. הפרסומת הופיעה במגזין הגברים 'בלייזר' המיועד לקהל הגברי ומאופיין בשימוש בפרסומות בעלות סממנים הממחישות את ההבדל בין אופן ייצוג המינים בדגש על אופן ייצוג האישה בעיתון המועד לגברים. הפרסומת הספציפית שבחרתי מהווה חלק מתוך סדרת פרסומות לרטביי ה'טבסקו' שהופיעו ברצף על פני ארבעה עמודים המשתמשת בנשים לשיווק סדרת הרטבים.
בנוסף לכך בחרתי את הטקסט לפי עיקרון דגימת נוחות שהיא איננה דגימה הסתברותית וניתן לגשת אליה ולחקור אותה בצורה חופשית ונוחה. דגימה זו מוכתבת משיקולי תועלת , נוחות וזמינות שכאמור מדובר בכתבה שמופיעה בכתב העת 'בלייזר' שעלותו זולה ואף ניתן למצוא את כתב העת במהדורה דיגיטלית שאינה דורשת תשלום וזמינה בכל עת. בנוסף לכך במסגרת התואר בתקשורת אני בשלבי הכנה של עבודת פרה-סמינריון שעוסקת בנושא המדובר ובניתוח תוכן איכותני והבחירה בטקסט התקשורתי הזה מונחה משיקולי זמינות ונוחות. 10 ד.      במחקר איכותני נשתמש בקורפוס , אוסף מוגדר של חומרים הנקבע מראש ע"י המנתח באופן תכליתי, מכוון  ושעל בסיסו הוא מתעד לעבוד. זהו בעצם גוף ידע בנושא מסוים שהחוקר מגדיר לעצמו ,אוסף חומרים בהתאם לנושא ויוצר גוף ידע, מה שמנחה אותו אינו מובהקות סטטיסטית,  אלא נושא ותחום הידע שעליו הוא רוצה לאסוף נתונים. הקורפוס האיכותני אינו אקראי, אלא תכליתי בהתאם למטרות המחקר , למחקר לא יכנסו פרמטרים שלא משרתים אותי, אלא רק כאלה שהתאימו למחקר כך שבעצם לא לכל אחד יש סיכוי שווה להיכלל בקורפוס. עקרונות לבניית הקורפוס לפי באואר וגאסקל יבוצע ע"פ המודל הבלשני הפועל לפי עיקרון הספירלה , באופן מדורג:
בחר, נתח ובחר שוב.  בוחרים פרסומת המייצגת את התופעה שנרצה לחקור מנתחים אותה לפי עקרונות הניתוח הסמיוטי – ניתוח הסימנים הדנוטטיביים והקונוטטיביים ומאתרים את המיתוס. חוזרים שוב לשדה המחקר בוחרים פרסומת נוספת שיכולה להיות מאותה סדרה של פרסומות או מאותו תחום שבו עוסק המחקר למשל פרסומות נוספות שעוסקות בייצוג נשים בתחום המזון ומבצעים ניתוח וכך הלאה. באופן הזה מתקדמים בשני ערוצים במקביל : בערוץ אחד מבצעים את המחקר ובערוץ השני בודקים את כיוון המחקר , לאן הוא מתקדם (רפלקסיביות) , מה אני מרגיש ומה אני חווה לגביו וממקדים אותו. …