שוויון הזדמנויות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1542

תקציר העבודה

בס"ד ממ"ן 15 – שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה בישראל, חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988, אוסר על אפליית עובדים ומועמדים לעבודה לפי שלל גורמים, ובהם גיל העובד, למעט אם ההבחנה נדרשת ממהותו או אופיו של התפקיד. עם זאת, בחוק גיל פרישה נקבע גיל פרישת חובה, הגיל שבהגיעו אליו, זכאי העובד לפרוש מעבודתו ולקבל גמלה והמעביד רשאי לחייבו לפרוש מהעבודה בשל גילו, 67-לגבר ולאישה (גיל מקסימום).
בפרשת רקנט  דן בית המשפט העליון בעתירתם של דיילים שטענו כי בהסכמים הקיבוציים שבין חברת התעופה אל-על ובין עובדיה, נקבע גיל הפרישה לדיילי אוויר ל-60, בעוד עבור עובדי הקרקע בחברה, נקבע גיל פרישתם ל- 65. …
בבחינת סעיף 2(ג) בחוק זה: אין רואים אפליה כאשר היא מתחייבת מאפיים וממהותם של התפקידים והמשרות : מהות תפקיד דייל אויר הינה בעיקר להעניק לנוסעי החברה שירות אדיב. אין ספק שמראה נאה וטוב וכוח פיזי תורמים לפניה של החברה, אולם אין הכרח כי עובד שהגיע לגיל 60 אינו טוב מראה ואין דרישה מהותית לכוח פיזי רב גם במצבי חירום.
ביה"ד יפסוק כי עפ"י חוק שוויון הזדמנויות בעבודה , סעיף
2 (א) כי אין להפלות בין העובדים בשל גילם ובכך לאפשר לכל עובדי החברה לפרוש באותו גיל. (כלומר יפסוק כי התקיימה אפליה מחמת גיל.)כמו כן, יפסוק כי עפ"י סעיף 2
(ג) בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה אין מתקיימת מאופיו וממהותו של תפקיד דייל דרישה מהותית לכוח פיזי רב למימוש המטלות של דייל אויר , ואין זה מחייב כי דיילי האוויר המדוברים כבר אינם נאים מפאת גילם (אין לפעול עפ"י סטריאוטיפים). באם המראה החיצוני יוכח ע"י חברת אל-על אחרת , כזה הפוגע בתדמיתה, תינתן האפשרות להעסיק דיילי אויר אלו בתפקידים אחרים .
שאלה 2
רון ויריב הומוסקסואלים שנאלצו לפנות את הדירה אותה הם שוכרים עם היוודע הדבר לבעליהם. הגישה המתאימה …
שאלה 4
אפליה מחמת גיל הינה אסורה בארה"ב לפי דיני המדינות ולפי הדין הפדרלי ( "ADEA") כלומר קיימת הגנה על מועמדים לעבודה ועובדים בגיל 40 ומעלה מפני אפליה על בסיס גיל בכל הנוגע בגיוסם לעבודה, קידום, פריקה, פיצוי ,הרשאות תעסוקה מסוימות  וכו'.
המלצה בדבר עובדים בגיל מתקדם (מס' 162) 1982, סעיף 5: עובדים בגיל מתקדם זכאים ליהנות בלא אפליה מטעם גיל, משוויון הזדמנויות ומשוויון ביחס כמו עובדים אחרים בכל מה שנוגע ל:
א. נגישות להכשרה מקצועית ולשירותי העסקה ב. נגישות, בהתחשב במיומנותם האישית, בניסיונם ובכישוריהם.