ג'נוסייד

תקציר העבודה

שאלה
1 א.
האימפריה האצטקית הוקמה בשנת מנהל עסקים28, נשלטה ע״י הקיסר מוקטזומה, האימפריה הייתה מתורבתת ומתקדמת, בעלת כתב יד מסודר ומצב כלכלי טוב וקיימה ממסדים דתיים,צבאיים ומסחריים. עד שנכבשה בשנת משפטים20 ע״י הרנן קורסט קורטס שהגיע לאמריקה ב משפטים19 עם 500 חיילים, 16 סוסים, 11 אוניות וכמה תותחים. הוא יצא מקובה ללא אישור מלך ספרד, כוחו הצבאי של קורטס היה קטן בהרבה מזה של האצטקים שמנה 80 אלך חיילים, אך קורטס נקט בטקטיקות שונות כדי שיוכל לכבוש את האימפריה האצטקית, הוא הלך בדרך שארכה כשנה, בדרך, הוא כרת בריתות עם אינדיאנים מקומיים שמעוניינים להשתחרר מהאימפריה האצטקית, שנית, הוא השליט פחד וטרור ח״י חיסול המוני ומחיקת כפרים שלמים שלעיתים זה נועד להרשים את בני בריתו האינדיאנים שהיו ידועים באכזריותם, הדוגמא לכך הטבח ההמוני והאכזרי שביצע בעיר צ'ולולה.
כשהגיע קורטס דרך הים, התקבל בכבוד ע״י הקיסר מוקטזומה, למרות שהוא יכל לחסל אותו מיידית אך קורטס השתמש בייריות ואמצעים טכנולוגים וחפצים שהמקומיים לא ראו בחייהם וגם כן סוסים שחובשים שריונים, לפי אמונת האצטקים האלים יגיעו דרך הים ויהיו לבני עור ובעלי זקן, היה נראה להם שהאלים התעוררו לחיים והגיעו לגאולם.
קורטס החזיק בקיסר, אך במהרה גילו אנשי העיר שמדובר בבני אנוש ולא באלים, ומתחילים במרד שבו רוצחים את הקיסר וקורטס בורח מחוץ לעיר ושם עליהם מצור, ובאותה תקופה פורצת מחלת האבעבועות השחורות והמוני אצטקים נהרגים וכך מצליח קורטס לכבוש את ממלכת האצטקים.
בשנת משפטים32 הגיע לאמריקה פרנסיסקו פיסרו על מנת להתעשר, הוא רצה לכבוש את ממלכת האינקה עם צבא קטן שמונה 180 חיילים, 27 סוסים ו 2 תותחים. באותה תקופה שררה מלחמת אזרחים על ירושת הכתר, פיסרו חובר לאח הממורמר שהפסיד את הכתר ובעזרתו הוא מצליח להשתלט על האינקים, אטאואלפה מלך האינקה מאפשר לפיסרו לשבות אותו למרות חוזק צבאו ווכל הנראה זה נובע מאותן סיבות שמלך אצטקה נכנס, ובשנת משפטים33 הוא מוציא את המלך להורג וכך הממלכה מתפרקת ומתחילה תקופת ״כלכלת השוד״ ומתיר לחייליו לשדוד זהב ומפרקים עיטורים עתיקים מכניסיות ושולחים זהב לספרד. פיסרו מחסל את יודעי כתב ה quipo שהיו רק 100 איש, ומחסל המוני אינדיאנים.
ב.
הספרדים הביאו איתם את מחלת האבעבועות השחורות למרכז ולדרום אמריקה שמהם מתו מילוני אינדיאנים והעניקו לחיילים האמיצים נחלות ענק (אנקומיידה) ונתנו להם זכות להחזיק בהם עובדים אינדיאנים רבים, הרבה מהם מתים בידי מחלות קשות והרבה מהם מתים מהחומרים שבהם הם עובדים ומחוסר אוכל, שכולם ביחד מחלישים את מערכות החיסון.