השסע הלאומי וגיוס ערבי ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6385
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

1 830013
השסע הלאומי וגיוס ערבי ישראל לצה"ל   תוכן עניינים
 מבוא -.3
1 .
 שיטת מחקר- מתודולוגיה …4
2 .
 הקדמה- השסע הלאומי בין היהודים והערבים -5
   2.1 -1948-1967- הממשל הצבאי בישראל –…5
   2.2
– 1967-2000- סבך סוגיית השטחים ואירועי 8
–.6
   2.3- שנת 2000 ועד לימינו -7
3 .  עמדת הממסד בדבר גיוס ערבי ישראל .9
   3.1 – המסגרת החוקית -…9
   3.2- פטור משירות צבאי -13
   3.3- שירות לאומי 16
4 .
עמדת הציבור הישראלי בנוגע לגיוס ערבי ישראל לצבא -.20   4.1 –  המחקר -.21
  4.2.1- לוח 1 : האם אתה תומך או מתנגד 8
8
8
8
8
8
***?..22
  4.2.2- לוח 2 : האם אתה תומך או מתנגד לגיוסם של ערבים 8
8
8
8
8
8
8
*?22                         4.2.3- לוח 3 : האם ערביי ישראל יהוו 8
8
8
** הצבאית? ..23
  4.2.4- לוח 4 : האם על המדינה 8
8
8
8
8
8
**** צבאי? …23
  4.3.1- לוח 5 : האם אתה תומך או מתנגד לפעילות 8
8
8
8
8
8
**?-…24
  4.3.2- לוח 6 :  האם אתה תומך או מתנגד להנהגת שירות לאומי- אזרחי בהתנדבות  לערביי ישראל?…
5   4.3.3- לוח 7 : האם אתה מסכים או לא מסכים שהאזרחים הערבים צריכים למלא חובת שירות מסוג כלשהו במדינה? –
5   4.3.4- לוח 8 : האם אתה מסכים שצעיר ערבי יתנדב 8
8
8
8
8
8
8
8
8
** למי שעשה שירות צבאי מלא? –
5 5.
סוף דבר –.26
6 .
ביבליוגרפיה -27
מבוא
סוגיית גיוס החובה בישראל שנויה במחלוקת ציבורית מזה זמן אך מסובכת במיוחד כאשר דנים על גיוס אזרחיה הערבים של מדינת ישראל.  בעבודה זאת, אנסה לעמוד על הקשיים אשר עולים בכל הקשור לגיוס ערבי ישראל, אמנה את הנימוקים  לגייסם או לא לגייסם ואעריך עד כמה הסכסוך הלאומי, ארוך השנים משפיע על עמדת המדינה ועמדת הציבור הישראלי בדבר גיוס אזרחיה הערבים.   היחסים בין האזרחים היהודים לערבים  היו בעיתיים מאז הקמת המדינה, בשל הסכסוך הלאומי בין היהודים לפלסטינים ולערבים באזור כולו.  סכסוך זה מוגדר כשסע העמוק מבין השסעים הקיימים בחברה הישראלית. השסע הלאומי, היהודי- ערבי, נבדל משאר השסעים מעצם העובדה שהוא שסע דיכוטומי מובהק.
דיכוטומיות זאת באה לידיי ביטוי בהיות שסעים אלו לא חופפים האחד את השני, כמעט ולא קיימות נקודות בהן יש הסכמה והתפשרות בין הצדדים בכלל הסוגיות השונות, קרקעות, אזרחות, חוק השבות, שטחים, גיוס ועוד. שסע זה נוצר עם הקמת המדינה, בעקבות הכללתה של האוכלוסייה הערבית בתחום הריבונות הישראלית שם הוגדרו לראשונה כמיעוטים ערבים מתודולוגיה:
בעבודה זאת שני חלקים עיקריים לניתוח שאלת המחקר:
את עמדת המדינה אנתח באמצעות:
 1. חוקים ועדות חקירה- ועדת אור, חוק שירות ביטחון, שירות לאומי, עקרונות  ב.
מסמכים רשמיים, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בג"צים, פסקי דין צבאיים.
2 .  ספרות מקצועית בנושא, מאמרים, ספרים, כתבות בנושא את עמדת הציבור היהודי אנתח באמצעות:
סקר עמדות בציבור היהודי ע"י חלוקת שאלונים וראיונות אישיים. פרק
2 – השסע הלאומי
2 .1                            השסע הלאומי בין היהודים לערבים בישראל                        מקורו ועיקרו של השסע הלאומי הוא עצם הכללתה של החברה הערבית בתוך שטחי מדינת ישראל לאחר מלחמת העצמאות תחילה. שסע זה הינו שסע דיכוטומי מובהק שיודע עליות ומורדות לאורך שנות קיומה של מדינת ישראל.  לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ערביי ישראלים מהווים כ20% מהאוכלוסייה שהם כ1.5 מליון תושבים מכלל אוכלוסיית ישראל. 8
8
8
8
8
8
** ..

2 .2
            שינויים בשסע   1967-2000  משנת
1 967- 2000 ידע השסע עליות ומורדות רבות שהשפיע רבות על דעת הציבור הישראלי והממסד המדינתי בכלל. בשנת 1976- אירועי יום האדמה גרמו להתנגשות אלימה ממשית ראשונה בין הממסד המדינתי לבין ערבי ישראל. הפגנות אלו נערכו סביב נושא רצונה של ממשלת ישראל להפקיע קרקעות בגליל. יום האדמה היה רגע מכריע במאבק הערבי על הקרקע, שבישר גם את כניסת הערבים לפוליטיקה הישראלית.
8
8
8
8
8
8
8
8
**** -..
.3
                        שינויים בשסע-   2000 ועד ימיינו אירועי אוקטובר 2000 היו אירועים משמעותיים ביחסיי היהודים ערבים ובישראל בכלל. אירועי אוקטובר החלו מספר ימים לאחר פרוץ אינתיפאדת אל אקצה,אך בשונה מהאינתיפאדה הראשונה, באל אקצה היו מעורבים אזרחים ערבים- ישראלים במהומות. מהומות אלו היו חסרות תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל וכללו אירועים חריגים של בקבוקי תבעה, יידוי אבנים, חסימת כבישים וכמובן הרוגים-12 אזרחים ישראלים, ערבים.    במאמרו של אורי הורוביץ  טוען הוא שבתאריך זה התעצבה העובדה שערבי ישראל מתנתקים מזהותם הישראלית ומתחברים לאחיהם הפלשתינאים. –…
פרק
3 – עמדת הממסד בדבר גיוס ערבי ישראל
3 .1                          המסגרת החוקית חוק שירות הביטחון, הינה המסגרת החוקית הראשונה שמסדירה את אופן הגיוס לצה"ל, על פי סעיף מספר 1 לחוק שירות הביטחון (נוסח משולב), תשמ"ו 1986 חובת הגיוס חלה על כלל אזרחי ישראל:
הגדרה:
"מיועד לשירות בטחון" – אזרח ישראלי או תושב קבוע שעדיין לא התייצב לשירות בטחון ושהוא אחד מאלה: (1) גבר מגיל שבע עשרה עד גיל חמישים וארבע; (2) אישה מגיל שבע עשרה עד גיל שלושים ושמונה; פקודות הצבא, מעמדן של פקודות הצבא הן כדינים' כלומר הסדרים רבים הקשורים לצבא שאינם מעוגנים בחקיקה רשמית או משנית אלא ע"י פקודות הצבא כמו כן, פקודות אלו אינן יכולות לסתור חקיקה ראשית. הסדרים אלו של פקודות צבא מעוגנים בקובץ הוראות קבע למתקני אגף כוח אדם (הקמ"א) ותפקידם צו הפוקד הכללי,   דרך נוספת המאפשרת להחיל גיוס על אזרחי ישראל, היא הקריאה מתבצעת בשתי דרכים מרכזיות:
הודעה אישית בכתב או מכוח צו פוקד כללי המתפרסם ברשומות. דרכים אלו מעוגנות בחוק שירות הביטחון. בניגוד לנהוג באשר לאי גיוס הערבים, נקראים הם לעשות שירות  מכוח צו שירות הביטחון, תכלית הצו הינה להחיל את חובת הגיוס על כלל האוכלוסייה.
3.2                                 פטור משירות צבאי הערבים הנוצרים והמוסלמים, מהווים כ91% מכלל המיעוט הערבי, פטורים משירות צבאי. לכאורה, המדינה פותרת את אלו מגיוס על בסיס טיעונים הומניטאריים על כך שהמדינה לא רוצה להעמיד את ערבי ישראל בלחימה מול אחיהם בצד הפלשתינאי.
              
3 .3
                                                       שירות לאומי בדיון המקיף על חובת שירות הביטחון של ערביי ישראל, נראה, שעובדתית אין הממסד המדיני רוצה לראות את ערביי ישראל בשורות צה"ל. אך, השירות הלאומי, כשירות אזרחי הינו תחליף לגיטימי לשירות בצה"ל. שירות מסוג זה החל עוד בשנות ה70 כתחליף לשירות בנות יהודיות דתיות. –…

4                                                  דעת הקהל המחקר הנוכחי נערך לאחר דיון מעמיק בגישת הממסד באשר לגיוסם של ערבי ישראל לצה"ל או לשירות הלאומי- אזרחי. בפרק זה אנסה להביא מדגם דעת הקהל של הציבור היהודי באשר לדעתם על גיוסם של ערבי ישראל. לדעתי, דעת הקהל הישראלי –
6.
                              ביבליוגרפיה אורגד ליאב, 8
8
8
8
** בוימל, יאיר, (2002),  "8
8
8
8
8
****, כרך מ"ג, 133-משפטים6.
בן-ישראל, יצחק הסכם אוסלו- 8
8
8
8
8
****כן אסטרטגי , 5 (2):
26-31, 2002
ביזון רות ודפנה הקר, 8
8
8
8
8
8
8
** לדמוקרטיה, 2000 הורוביץ, אורי, ערב8
8
8
8
8
8
8
8
2000, המגמות המרכזיות ביחסם למדינת ישראל.
עדכן אסטרטגי , 4 (אוגוסט): 14-17, 2001
הורוביץ דן ומשה ליסק8
8
8
8
8
8
8
** – חברה בעומס יתר, ת"א: עם עובד, 1990.
יפתחאל, ארן8
8
8
8
8
8
* וביקורת , 12-13: 279-290, 1998
ישראל, 8
8
8
8
8
8
8
8
8
קבוצות אוכלוסיה, , כניסה לאתר בתאריך: 01.04.11
ישראל ביתנו8
8
8
8
8
8
8
**** תאריך סמוחה סמי, 8
8
8
8
8
8
* חיפה, 2007,.pdf , כניסה אחרונה לאתר:
10.04.11
סמי סמוחה, מדד יחסי יהודים- ערבים 2003-2009, דצמבר 2010, אוניברסיטת חיפה.
סמוחה, סמי.  שירות אזרחי לערבים בישראל. בתוך: http://soc.haifa.ac.il/~s.smooha, דצמבר 2010. 
1 .       Sami Smooha, "part of 8
8
8
8
8
***ael (boulder: Lynne Rienner, 1993), pp. 81-103.
2.       Sara ozacky- lazar (8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
***Insights from Israeli Experirnce, Stanford, conn: JAI press, pp. 329-246
3 .       8
8
8
8
8
8
8
***