שיטות מחקר איכותניות מ"מן 13

תקציר העבודה

ממ"ן 13                                                                                              06.02.משפטים קורס:10748-שיטות מחקר איכותניות                                     חלק א: שאלה יישומית א.      דגימה הסתברותית:
איסוף הנתונים למדגם סטטיסטי במחקר כמותני מבוסס על איסוף אקראי , שבו לכל פריט יש הסתברות שווה וידועה להיבחר במדגם. כלומר זוהי דגימה סטטיסטית אקראית שבה קודם כל נבחרים הפריטים שיכנסו למחקר ורק לאחר מכן הם יבדקו. מחקר כמותני משתמש בדגימה הסתברותית המהווה מערך של טכניקות המיועדות להשגת ייצוגיות , כלומר המטרה היא לבחור מסגרת דגימה שתשקף את האוכלוסייה על מנת ליצור הכללה ולהסיק מהמדגם לאוכלוסייה.  קורפוס: אוסף מוגדר של חומרים ,הנקבע מראש על ידי המנתח באופן תכליתי ושעל בסיסו הוא מתעתד לעבוד. הקורפוס הוא גוף ידע בנושא מסוים שהחוקר מגדיר לעצמו ואוסף חומרים בהתאם לנושא המחקר שהוגדר ויוצר גוף ידע , מה שמנחה אותו אינו המובהקות הסטטיסטית ,אלא נושא המחקר ותחום הידע שעליו הוא רוצה לאסוף נתונים.  בניגוד למדגם האקראי במחקר כמותני שבו לכולם יש סיכוי שווה להיבחר למדגם ,הקורפוס האיכותני הוא לא אקראי אלא תכליתי, בהתאם למטרת המחקר. בקורפוס לא לכל אחד יש סיכוי שווה להיכלל בו והחוקר לא יכניס למחקר פרמטרים שלא מתאימים לו למחקר. הקורפוס מייצר הכללה שהיא לא סטטיסטית, כלומר לא ניתן לטעון שהקבוצה שנלקחה מייצגת את האוכלוסייה כולה,  אלא אוסף של אנשים שהתאימו לחוקר לביצוע המחקר.
מתי עדיף להשתמש בכל אחת מהשיטות:
1.      כאשר החוקר מתעניין ברמת המאקרו ורוצה ליצור הכללה ממדגם לאוכלוסייה , עליו לבחור בדגימה הסתברותית , לעומת  זאת כאשר החוקר מתעניין ברמת המיקרו , בחוויות אישיות וסובייקטיביות יותר עליו לבחור בקורפוס שכולל בתוכו אנשים שהתאימו למחקר בלבד. הבחירה בשיטה תלויה בזמן ובמשאבים הכלכליים שעומדים לרשות החוקר. דגימה הסתברותית-