עבודת גמר- מצוינות בית ספרית

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 15679
מספר מקורות 39

תקציר העבודה

מצוינות תוכן עניינים

1 .  תקציר
3
2 . מבוא
4
3 . רקע תיאורטי 5
3 .1 מצוינות בארגונים 5
3 .2 פרופיל של בית ספר כארגון מצוין
1 2
3 .3 הוראת מצוינות ומדדי מורה מצוין מנהל עסקים
3 .4 מצוינות והצטיינות
1 8
3 .5 הצטיינות וערכים
2 2
3 .6 מודלים לפיתוח והוראת מצוינות
2 3
3 .7 ניתוח תכנית אמירים
2 5
3 .8 ניתוח תכנית אמירים לפי תפישת "גלגל התנופה" ותפיסת ה"קיפוד"
3 0
4 . מתודולוגיה
3 5
4 .1. מטרות המחקר ושאלות המחקר
3 5
4 .2. מערך המחקר
3 5
4 .3. הליך המחקר
3 6
4 .4. כלי המחקר
3 7
4 .5. אוכלוסיית המחקר
3 7
4 .6. המדגם
3 7
4 .7. עיבוד נתוני המחקר
3 9
4 .8 מגבלות המחקר
3 9
5. הממצאים
4 1
6 . דיון
4 8
7. סיכום ומסקנות 57
8 . ביבליוגרפיה
6 0 9. נספחים
6 3
העבודה בודקת את בית הספר כארגון החותר למצוינות, העבודה עוסקת במצוינות בית ספרית, תוך התמקדות באופן התבטאותה בישראל בתכנית למצוינות "אמירים", המופעלת בארץ החל משנת הלימודים תשס"ח, בה ישנן מסגרות לימוד לתלמידים ותכניות לטיפוח מצוינות בית ספרית.
בעבודה תוגש סקירת ספרות שתציג רקע ובו מצוינות בארגונים, פרופיל בית ספר כארגון מצוין, הוראת מצוינות ומדדי מורה מצוין, מצוינות והצטיינות, הצטיינות וערכים ומודלים לפיתוח והוראת מצוינות. העבודה תציג את תכנית מצוינות אמירים ובהתבסס על ספרו של קולינס,(2002), תבדוק אם תכנית אמירים פועלת לפי תפישת "גלגל התנופה" ותפישת ה"קיפוד" המתוארת בספר זה.
על רקע זה אנהל בעבודה בדיקת שטח, על ידי העברת ראיונות חצי מובנים למדגם מורים, באמצעותה אכוון לתת מענה לשאלת המחקר – אם ההתנהגות של מדגם המורים המרואיינים, העובדים במסגרת תכנית מצוינות בבתי הספר בהם מופעלת תכנית אמירים, היא בהלימה עם התנהגות העובדים והמנהיג המתפקדים בחברות מצוינות ואם בפרופיל שלהם נמצאים מאפיינים הנדרשים להובלת מצוינות על פי קולינס,(2002).
הנושא בו העבודה עוסקת הוא מצוינות בארגון בית הספר, תוך התמקדות על האופן בה היא מתבטאת בישראל בתכנית אמירים המופעלת בארץ משנת הלימודים של תשס"ח, ובה מתקיימות מסגרות לימוד לתלמידים ומופעלות תכניות לטיפוח מצוינות בית ספרית. בעבודה אבדוק אם תכנית אמירים אמנם פועלת לפי תפישת "גלגל התנופה" ותפיסת ה"קיפוד" של קולינס, (2002) . בהמשך לכך בעבודה אבדוק באיזו מידה מורים שיהיו נבדקי המחקר הולכים על פי הנתיב של ספרו של  קולינס,(2002), בהקשר של ההתייחסות שלהם לאנשים, התנהגות קיפוד והיבטים נוספים של התנהגות עובדים בחברות מצוינות על פי ספר זה, אם העוסקים בהוראה בארגון בית הספר יכולים להיות הכי טובים בעולם בתחום, אף זאת בהתאם לתפישת הקיפוד של קולינס, (2002) . לאחר שהמבוא יתאר את הכיוון הכללי של העבודה יוצג פרק של רקע תיאורטי שיפורק לתת פרקים; מצוינות בארגונים, פרופיל של בית ספר כארגון מצוין, הוראת מצוינות ומדדי מורה מצוין, מצוינות והצטיינות, הצטיינות וערכים תת פרק שיציג מספר מודלים לפיתוח והוראת מצוינות, לאחריו תת פרק שיתאר את תכנית אמירים  ולאחריו תת פרק שיציג ניתוח של תכנית אמירים לפי תפישת "גלגל התנופה" ותפיסת ה"קיפוד", בכדי לבדוק אם אמנם תכנית אמירים פועלת לפי תפישת "גלגל התנופה" ותפיסת ה"קיפוד" של קולינס, (2002). לאחר פרקים שהציגו רקע תיאורטי יוצג פרק מתודולוגיה של המחקר, בו מטרות המחקר ושאלות המחקר, מערך המחקר, הליך המחקר, כלי המחקר, אוכלוסיית המחקר, המדגם, עיבוד נתוני המחקר ומגבלות המחקר. לאחריו יוצגו הממצאים בפרק נפרד, אחריהם פרק דיון שבו אינטגרציה בין הרקע התיאורטי וממצאי המחקר הנוכחי, פרק סיכום ומסקנות יחתום את העבודה.