יריבים או שותפים - יחסי דמוקרטיה ותקשורת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 98
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2851
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

שאלה 1                                                         א. מאמרו של סמי סמוחה, מתמקד בדיון במשטר השורר במדינת ישראל בהקשרו היהודי-ערבי ומנסה להוכיח כי צורת המשטר בישראל הינה דמוקרטיה אתנית. הוא מציג במאמרו את ההגדרה הרווחת לדמוקרטיה בעולם, אותה הוא מגדיר כפרוצדוראלית ומינימלית: משטר פוליטי המקיים בחירות חופשיות, זכות בחירה לכל, חילופי שלטון ושמירה על זכויות האזרח.
מתוך הבחנה כי הגדרה מינימלית זו מאפשרת למדינות רבות להיות חלק ממעגל המדינות הדמוקרטיות, הוא מציג מספר אמות מידה לאבחון ומיון של משטרים דמוקרטיים, אשר אין ביניהם קשר הכרחי ומחייב: ·      מדד האיכות – איכות הדמוקרטיה מתבטאת בהסכמה על הנהלים הדמוקרטיים של שוויון זכויות אזרחי ופוליטי, מתן לגיטימציה לכלל קולות הבוחרים, סובלנות פוליטית, מתן תוקף לחוקי הפרלמנט בלבד, צמצום אי השוויון המעמדי, ייצוג של כל קבוצות האוכלוסייה בשלטון ומאבק יעיל של קבוצות מקופחות.
·      מדד היציבות והיעילות – יציבות דמוקרטית מתבטאת בכך שהדמוקרטיה נשמרת גם בעתות משבר או שינויים מהירים. דמוקרטיה יעילה תאפשר לווסת קונפליקטים בין קבוצות אוכלוסייה שונות ללא אלימות.
ב.
סמוחה סבור כי במדינת ישראל שוררת דמוקרטיה אתנית…