תקשורת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2255
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

השפעת אמצעי תקשורת ההמונים על חיינו פברואר 2014 תוכן עניינים
עמוד מבוא
1
פרק א' – מי שולט בשידורים באמצעי התקשורת?
2
פרק ב' – התקשורת, היא האויבת של מערכת המשפט או התומכת?                        
3 -4
פרק ג' –  התקשורת וזכויות הפרט  .                                                                      5-6
סיכום 7
ביבליוגרפיה
8 מבוא:
על פי כספי (2001) חלקה של התקשורת בתהליך התעצבותן של דעות ועמדות הינו מרכזי ובעל המשק הרב ביותר מבין כל המשפיעים על תהליכים אלה. כספי (2001) טוען, כי התקשורת מהווה סוכן חברות, המלווה את האדם מגיל צעיר מאד ועד לזקנה מופלגת. זאת בשונה מסוכני חברות אחרים, אשר עיתויו של כל אחד מהם מוגבל ומוגדר בפרק חיים כלשהו [גן, בית-ספר, צבא, עבודה וכו']. בנוסף מוגדר מעמדו של כל אחד מהסוכנים האחרים, בהיותו מוסד בפני עצמו. התקשורת הינה סוכן ללא הגדרות וללא מגבלות. בישראל ובארצות הברית טוענים הפוליטיקאים כי לתקשורת מגמה שמאלנית-ליברלית, המשפיעה על הטיית הידיעות לכיוון בו תומכים מרבית אנשי התקשורת, ובכך משפיעים על אופן הצבעתם של ההמונים שפר (2004). השפעה זו מוכרת במחקרים שונים עליהם מצביע גם פטרסון (1994), המציין את תמיכתם של עיתונאים בדרך כלל במועמדים דמוקרטיים ובמיוחד בכאלה התומכים בנושאי איכות הסביבה וזכויות מיעוטים. כלומר, התקשורת נוטלת לעצמה במודע ובמתכוון את תפקיד המחברת, היינו מייעדת עצמה לעצב את דעת הקהל.
אמצעי התקשורת נהנים מחופש פעולה כמעט מוחלט והם אינם מוגבלים מבחינה גיאוגרפית, בעצם יכולתם לגמוע מרחקים במהירות האור. הטלוויזיה משתלטת על הילדים מגיל צעיר וביכולתה זו, נהייתה חלק בלתי נפרד מהמשפחה. הטלוויזיה שנתה ערכים. לא בכדי נרתעות חברות מאד שמרניות, כמו החרדים, מהכנסת מכשיר הטלוויזיה לביתם, מחשש לפריצת הגדר החברתית והמוסרית של הקהילה. הטלוויזיה מאיימת לערער לא רק את תפיסת העולם בחברות אלו, אלא בעיקר את מעמדם של ראשי הקהילה, המאותגרים דרך קבע על ידי הטלוויזיה, המשמשת סוכנת חברות חיצונית. דרך אמצעי התקשורת מתנסה היחיד במציאות, לומד עליה והתנסות זו הינה גורם בעיצוב הדעה ובשינויה כספי (2001). אמנם אין מגמה מוכחת לטענות בדבר הטיית התקשורת לכיוון השמאלני, אולם מה שמעניין הוא, שקיימת אי-נחת רבה בציבור כנגד עמדות התקשורת ומתוך אותו אי-נחת ציבורי, עלולה להיפגע הלגיטימיות של המדיה ווימן (2004).
יוצא אפוא, כי כשם שהתקשורת משפיעה על דעת הציבור, כך יחס מתעבה כלפי התקשורת, ההופך לכדור שלג, פוגם בלגיטימיות שלה .
למרות האמור לעיל, מעורבות יתרה מצד התקשורת עלולה לפגוע בזכויות הפרט. גורן  (1986) ציינה כי לא אחת מגיעים העיתונאים במהלך עבודתם השוטפת לכלל פגיעה בכמה מזכויות הפרט החשובות ביותר והן: הזכות לפרטיות, לשם הטוב ולמשפט הוגן. לכן, מטרת העבודה הינה, לבחון את השפעת אמצעי התקשורת בהיבטים חברתיים שונים, בדגש על  זכויות הפרט.