התמודדות של הורים עם נושא הפרטיות של ילדהם בשימוש באינטרנט

תקציר העבודה

מ ב ו א האינטרנט הינו מדיום תקשורתי חדש יחסית, המתאפיין בחופש מידע ובנגישות להיקף עצום של מידע בזמן קצר. ילדים ובני נוער הינם לקוחות עיקריים של האינטרנט על אף שחלק גדול מן התכנים באינטרנט אינם מתאימים לילדים ולבני נוער, ובכלל זה פורנוגרפיה, אלימות, סמים, פשיעה, התאבדות, הסתה וגזענות. על-פי מחקרים שנערכו בארץ ובחו"ל, שיעור הילדים ובני הנוער הנחשפים לתכנים מזיקים באינטרנט (בעיקר פורנוגרפיה) עומד על  
5 %-משפטים% מהילדים ובני הנוער הגולשים ברשת דרך קבע. (ויסבלאיי, 2006) בעבודתי בחרתי להתמקד בבעיה הנוגעת לחשיפת ילדים לאינטרנט- שאלת הפרטיות אותה הם מבקשים לעצמם בעת הגלישה אל מול חוסר האונים של ההורים, המבקשים להגן עליהם בפני הסכנות האורבות באינטרנט.
היכרות עם המבנה הטכנולוגי של העברת מידע ברשת הינו הכרחי לצורך מציאת פתרון לבעיה האמורה. העברת המידע ברשת נעשית דרך כמה תחנות: ספקי תכנים, ספקי שירות, ספקי גישה, וצרכני האינטרנט ושירותי איתור. הגבלת החשיפה של קטינים לתכנים לא רצויים, דורשת כלים שונים לכל אחת מן התחנות: מניעת פרסום תכנים מזיקים באתרים פתוחים לקטינים הן באתר האינטרנט היחיד והן בשלב הצבת המידע על ידי ספק השירות; הגבלת גישה של קטינים לתכנים לא רצויים באמצעות סינון האתרים שבהם קיימים תכנים אלו על-ידי ספקי הגישה או המחשבים הפרטיים; שימוש במנועי חיפוש המותאמים לקטינים ודרכים נוספות. לשם הבנת התופעה והיקפה, מן הראוי לסקור בקצרה את הרקע להיווצרותה.
האינטרנט וחופש הביטוי האינטרנט הוא רשת-על המחברת רשתות של מחשבים ברחבי העולם. מאז שנות ה-80 הרשת הולכת וגדלה במהירות, וכיום יותר ממיליארד בני-אדם ברחבי העולם, ובהם ילדים, משתמשים בה.  החיבור לאינטרנט מאפשר למשתמש מגוון רחב של אמצעי תקשורת, ובכלל זה קבלה והפצה של מידע וקשר בין פרטים. חופש הביטוי עומד ביסוד המבנה המיוחד של הרשת. כמה היבטים למבנה זה: אנונימיות יחסית (חשיפת זהותו של המשתמש אפשרית אך כרוכה בהליך מורכב); הפצה מבוזרת שאינה נשלטת על-ידי גורם אחד העורך או מסנן את התכנים; מקומות רבים ומגוונים לגישה לציבור – פורומים, אתרים וכד'; העדר קשר ישיר והכרחי למקום גיאוגרפי מסוים. לפיכך, התכנים באינטרנט מגוונים מאוד, ויש בו אתרים המכילים טקסטים, תמונות וקטעי וידאו שאינם מתאימים לילדים ולבני-נוער.  בחינת היקף הבעיה מעלה כי הינה נובעת ומושפעת ישירות מהיקף חשיפתם של ילדים ובני נוער לנגישות הנילווית לגלישה באינטרנט.
שיעור החשיפה סקר שנערך בשנת 2004 מעיד כי יותר מ-60% מבני הנוער בני ה-17-12 בישראל גולשים באינטרנט. מן הגולשים, כ-30% מבלים בגלישה באינטרנט יותר משש שעות בשבוע, ומחציתם של אלה גולשים 16 שעות בשבוע או יותר. בני הנוער הגולשים מדווחים כי הם משתמשים באינטרנט בעיקר לצורך הורדת קובצי מוזיקה, לימודים והורדת תוכנות.
כאמור, באינטרנט תכנים רבים שאינם מתאימים לילדים. חלקם נמצאים באתרים שמטרתם המוצהרת היא הצגת תכנים למבוגרים, לעתים קרובות בתשלום. עם זאת, על-פי מחקרים שנערכו בארצות-הברית, 30%-20% מן המבקרים באתרים האלה הם קטינים (מתחת לגיל 18).
ברוב רובם של אותם אתרים מופיעים תכנים למבוגרים כבר בדף הבית, ואף כי חלקם דורשים תשלום או הרשמה תמורת הצפייה, יש בהם תכנים הפתוחים לכלל גם ללא הזדהות.  במקרים אחרים, נמצא כי ניתן להגיע בטעות לאתרי פורנוגרפיה באמצעות קישורים מאתרים המיועדים לילדים.
מחקרים שנעשו בארץ ובעולם מעידים כי שיעור ניכר מן הילדים ובני הנוער הגולשים באינטרנט נחשפים לתכנים מזיקים, בעיקר פורנוגרפיה. …