יהודי צפון אפריקה במאות ה-20-19

תקציר העבודה

יהודי צפון אפריקה במאות ה-20-19 – ממ"ן 11
שאלה 1.
רקע
– האוכלוסייה היהודית בקזבלנקה בתקופת הפרוטקטורט הצרפתי:
היהודיים שחיו במרוקו נשמו לרווחה בתקופת הפרוטקטורט הצרפתי, שכן תחת החסות הצרפתית נהנתה הקהילה היהודית מהגנה שסיפק לה צבא צרפת בנוסף הצרפתים פעלו למניעת רדיפה מצד השלטונות. בשנת
1 900 מנתה האוכלוסייה היהודית בקזבלנקה כ-5,000 יהודים. כעבור 47 שנים התפתחה וגדלה הקהילה היהודית בקזבלנקה, לכ-65,000 יהודים.
במרקש – (העיר השניה בגודלה במרוקו) מנתה הקהילה היהודית כ-18,000 יהודים.
בכל מרוקו נעמדה האוכלוסייה היהודית בכ-230,000 נפשות. בערי מרוקו היהודיים גרו ב"מלאח" (כינוי לרובע היהודי מוכר גם כ"גטו") המלאח אופיינו בצפיפות אוכלוסין עזה ותנאי מחיה לא פשוטים, שהובילו לבעיות בריאות.
יחד עם הגירה מהכפר אל העיר, ישנו תהליך הפוך מ-1912 מותר לצאת מהמלאח, לאזורים הצרפתיים (שהיו חדשים עבורם), היהודיים שעוזבים את המלאח מתחילים לנהל אורח חיים שונה. ישנם הבדלים חברתיים כלכליים הבדלים משמעותיים. ישנו שינוי במבנה התעסוקתי, החלו לעסוק במקצועות חופשיים, רופאים, אדריכליות, רוקחות ועוד. כל אותם השינויים תורמים לפערים חברתיים …
ההנהגה היהודית בקזבלנקה:
בקזבלנקה פעלו שני קבוצות דומיננטיות ששאפו להנהיג את הקהילה היהודית, האחת "כל ישראל חברים" (אליאנס) והשנייה היא "הציונים".
אליאנס (כל ישראל חברים) ומטרותיה – אליאנס נחשבת לקבוצה רפורמיסטית מערבית שמורכבת מהאנשים שייצגו את כי"ח. (ארגון שהוקם בצרפת ע"י יהודי צרפת ב-1860).
המטרות של אליאנס:
1.      להגן ולסייע לכל היהודים בכל העולם.
2.      להפיץ ולפתוח ליהודי העולם את התרבות הצרפתית המערבית (רוח המהפכה הצרפתית – שוויון זכויות, ליברליזציה, חופש). יהודי צרפת הפכו להיות אזרחים צרפתיים בעקבות המהפכה הצרפתית. מטרת המהפכה הצרפתית היא לשנות את אירופה לפי המהפכה הצרפתית. לפתח את רוח הליברליזם.
3.      רגנרציה – כלומר, שיקום, תחייה מחדש. תחייתה של היהדות. יהדות צפון אפריקה מנוונת. צריך לעשות שיקום מחדש של יהדות מרוקו שאין לה גישה למודרניזציה. בכדי שהיא תתחזק היהדות צריכה להיוולד מחדש. זה ייעשה על ידי הקמת בתי ספר לחינוך צרפתי, …
תהליכי ההתמערבות.