ציפיות מורים המגשימות את עצמן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 6017
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תקציר נושא העבודה הוא "ציפיות מורים המגשימות את עצמן", במחקר אתמקד בתופעה הנקראת "נבואה המקיימת את עצמה" ובתופעת "אפקט פיגמליון" מול "הגולם מפראג".
השאלה שתלווה את כלל העבודה היא: "האם יש בכוחם של מידע מוטה וציפיות המורים לעצב את התנהגותם כלפי תלמיד מסוים, וכן לעצב את הישגיו?"   המחקר הוא מחקר אמפירי, שנערך על ידי שאלונים למורים בבית ספר שונים.
פרק א': רקע תיאורטי- בו כתוב כל הרקע הספרותי אותו דליתי מהמקורות השונים, הגדרות למושגים שונים שיופיעו בעבודה, וכן גם מחקרים ומאמרים הקשורים בציפיות מורים, באפקט פיגמליון, הגולם מפראג ומידע מוטה- כל אלו שמשפיעים על התנהגות המורה כלפי התלמיד ובכך מעצב אחרת את הישגיו.
פרק ב': תהליך המחקר- בו פירטתי את שיטת המחקר בעבודה זו- שאלונים אישיים למורים, את המדגם ושיעור ההיענות להשתתפות במחקר. כמו כן כתבתי גם את ההנחה המרכזית לעבודתי זו.
פרק ג': הצגת הממצאים- בו הצגתי את ממצאי המחקר וצירפתי גרפים להמחיש את הממצאים באופן חזותי. פרק ד': דיון, מסקנות וסיכום- בו ניתחתי את הממצאים שנחקרו בעבודה, סיכמתי את תוצאות המחקר, בדקתי את ההלימה בין ממצאי המחקר להנחה המרכזית בו- שמידע מוטה גורם לציפיות מורים ואלו מביאים להתנהגות שונה ואחרת כלפי התלמיד שמשפיעה על הישגיו.
כמו כן בדקתי את הדמיון או השוני בין ממצאי המחקר הנוכחי לממצאיהם של מחקרים אחרים אותם פירטתי בפרק הרקע התיאורטי, ואף הבעתי את דעתי ומסקנותיי שעלו מהמחקר.
תקציר נושא העבודה הוא "ציפיות מורים המגשימות את עצמן", במחקר אתמקד בתופעה הנקראת "נבואה המקיימת את עצמה" ובתופעת "אפקט פיגמליון" מול "הגולם מפראג".
השאלה שתלווה את כלל העבודה היא: "האם יש בכוחם של מידע מוטה וציפיות המורים לעצב את התנהגותם כלפי תלמיד מסוים, וכן לעצב את הישגיו?"   המחקר הוא מחקר אמפירי, שנערך על ידי שאלונים למורים בבית ספר שונים.
פרק א': רקע תיאורטי- בו כתוב כל הרקע הספרותי אותו דליתי מהמקורות השונים, הגדרות למושגים שונים שיופיעו בעבודה, וכן גם מחקרים ומאמרים הקשורים בציפיות מורים, באפקט פיגמליון, הגולם מפראג ומידע מוטה- כל אלו שמשפיעים על התנהגות המורה כלפי התלמיד ובכך מעצב אחרת את הישגיו.
פרק ב': תהליך המחקר- בו פירטתי את שיטת המחקר בעבודה זו- שאלונים אישיים למורים, את המדגם ושיעור ההיענות להשתתפות במחקר. כמו כן כתבתי גם את ההנחה המרכזית לעבודתי זו.
פרק ג': הצגת הממצאים- בו הצגתי את ממצאי המחקר וצירפתי גרפים להמחיש את הממצאים באופן חזותי. פרק ד': דיון, מסקנות וסיכום- בו ניתחתי את הממצאים שנחקרו בעבודה, סיכמתי את תוצאות המחקר, בדקתי את ההלימה בין ממצאי המחקר להנחה המרכזית בו- שמידע מוטה גורם לציפיות מורים ואלו מביאים להתנהגות שונה ואחרת כלפי התלמיד שמשפיעה על הישגיו. כמו כן בדקתי את הדמיון או השוני בין ממצאי המחקר הנוכחי לממציאהם של מחקרים אחרים אותם פירטתי בפרק הרקע התיאורטי, ואף הבעתי את דעתי ומסקנותיי שעלו מהמחקר.
בברכת קריאה מהנה ופוריה.
תוכן העניינים
הקדמה– עמ' 1
מבוא– עמ' 2
פרק א': רקע תיאורטי–עמ' 3
פרק ב': תהליך המחקר– עמ' 11
פרק ג': הצגת הממצאים–עמ' 12
פרק ד': דיון, מסקנות וסיכום– עמ' 16
ביבליוגרפיה– עמ' 19
נספחים– עמ' 20   הקדמה נושא עבודתי הוא "ציפיות מורים המגשימות את עצמן", בחרתי בנושא זה מכיוון שיש לי עניין אישי גדול מאוד בו. בהיותי מחנכת כיתה א' בשנתי הראשונה, קיבלתי אליי תלמידים קטנטנים ורכים שלא ידעתי על אף אחד מהם מאומה, בעיקר בגלל שעברתי דירה בדיוק באותו הזמן בו התחלתי לעבוד בבית הספר, ולא הכרתי אף אדם מסביבתי החדשה. בעת כניסתי לתפקיד הכרתי את מכלול התלמידים ואת השוני הגדול בניהם, כל ילד הוא עולם ומלואו ושונה מאוד מהאחר. עוד בימי הראשונים כשאינני מכירה את התלמידים עד תום, הגיעה אליי יועצת בית הספר וביקשה ממני שנקבע פגישה בה היא תסביר לי ותתן לי מידע שקיבלה על תלמידיי כיתתי מהגנים השונים בהם למדו- אני ביקשתי ממנה שבוע להכיר את התלמידים ורק אז קבעתי איתה פגישה. בנוסף, כשהייתה בידי הרשימה הסופית של תלמידי כיתתי ישבתי יחד עם צוות המקבילות שלי לשכבה והכנתי עימן את ההזמנות לערב היכרות התלמידים. הדבר הראשון שהן ביקשו ממני זה את הרשימה, והחלו לעבור על שמות התלמידים כאשר הן אומרות לי "זו משפחה טובה", "אח שלו היה לקוי למידה, כדאי לך לשים לב", "עם האמא של זו לא כדאי לך להתעסק" ועוד רבים.  אני האזנתי וחייכתי חיוכים מאולצים, לשם הכרת תודה על המידע הנ"ל אבל לא באמת התכוונתי לכך.
אני חושבת שצריך לתת לכל ילד הזדמנות להכיר אותו מבלי להדביק לו סטריאוטיפים, תיוגים וכל מידע כזה או אחר. לראות את הילד, לחייך אליו, להכיר אותו אט אט ומשם להתחיל את הדרך עימו. המידע המוטה שאנו מקבלים מצוות בית הספר לעולם ישפיע עלינו, אם במודע ואם לא- הוא ישפיע על החשיבתנו כמורות כלפי הילד, על ההתנהגות שלנו כלפיו, ואפילו על השיח עימו, על כל דבר קטן שקשור לילד יושפע, ולכך ישנה חשיבות רבה.
על כן, חד משמעית אנני מעוניינת לקבל מידע מוטה על תלמידיי, לפחות לא בימים הראשונים בתחילת הדרך עימם. בשבועות הראשונים ארצה להכיר אותם כמו שהם, את היכולות שלהם, את החולשות שלהם, את החוזקות שלהם, ורק אז אשמח לשמוע על איבחונים וכדומה- ושוב אשמח לשמוע רק על מידע שאובחן ונבדק, לא מידע שלא אומת ואינו אמין.
על כן בחרתי את נושא זה.
מבוא
ציפיות מורים מתלמידיהם הפכו בשלושים השנים האחרונות לאחד מהנושאים המרכזיים בפסיכולוגיה ובמחקר חינוכי. ציפיותיו הדיפרנציאליות של מורה מתלמידים שונים בכיתה הופכות לגורם חשוב, ובאות לידי ביטוי בדפוסי התנהגות שונים כלפי תלמידים שונים.
כטבען של ציפיות נכונות או מוטעות ולחזק ולתגבר את עצמן ולגרום למעגל קסמים שבו ההתנהגות של המורים והתלמידים הופכים להיות תואמים אלו לאלו (באב"ד, 1996). במקרה של ציפייה חיובית התלמיד מושא הציפייה יכול להפיק תועלת מהמצב, ומאידך במקרה של ציפייה שלילית קיימת הסתברות שהתלמיד יינזק מההתנהגות הדיפרנציאלית של המורה, והישגיו עלולים להיות נמוכים מיכולתו האמיתית.
במחקר זה אמקד את הדיון בעיקר בתופעות של נבואה המקיימת את עצמה ואפקט פיגמליון הקשורים במישרין בבית הספר, במורים ובתלמידיהם.
הנושא העיקרי שבו אתמקד והשאלה שתלווה את מחקר זה היא- "האם יש בכוחם של מידע מוטה וציפיות המורים לעצב את התנהגותם כלפי תלמיד מסוים, וכן לעצב את הישגיו?"   בתחילה אציג את הרקע התיאורטי של הנושא, לאחר מכן את תהליך המחקר, אציג את ממצאי ומסקנותיי, ובסיכום אנסה לענות על שאלת המחקר.
פרק א': רקע תיאורטי מושגים בסיסיים שיופיעו בעבודה:
"נבואות המגשימות את עצמן"  (Merton, 1957) הן ניבויים לגבי התנהגות או אירוע כלשהם בעתיד, המשנים אינטראקציות התנהגותיות, הגורמות להתרחשות הצפוי.  במילים אחרות, התופעה "נבואה המקיימת את עצמה" היא התרחשות אירועים, ביצועים והתנהגויות כתוצאה של אמונה או צפייה שהם אכן התרחשו, ללא סיבה אובייקטיבית וניסויית.
לדעתי רוזנטל ורובין (1978) מסבירים בצורה הטובה ביותר את המושג- "השערה שהצפייה של אדם א' לגבי התנהגותו של אדם ב' יכולה להשפיע על התנהגותו של אדם ב', כך שתעלה ההסתברות שאדם ב' ינהג כמצופה". על פי מילר (1978) ישנו יסוד קוסמי שבו ציפיות יכולות להתממש אם מאמינים בהם.
נבואה המקיימת את עצמה נקראת לעיתים "אפקט פיגמליון" שעל פי המיתולוגיה היוונית פיגמליון המיואש לא הצליח להתאהב בשום אישה, על כן החליט לפסל פסל בדמות אישה שהייתה מושלמת בעיניו עד שהתאהב בה נואשות. במשך עבודת הפיסול הוא דיבר אל הפסל, השקה והאכיל אותו כמו אדם בשר ודם. בסופה של היצירה הפסל קם לתחייה על מנת לממש את ציפיות יוצרו.
האידיאה ההפוכה הוא המיתוס היהודי הנקרא "הגולם מפראג" שעל פיה יצר מהר"ל דמות אדם על מנת למנוע את עלילות הדם, הגולם היה יוצא לרחובות פראג מידי לילה וחושף מזימות ועלילות נגד יהודי העיר. באחת מהשבתות שכח הרב להוציא מהגולם את רוח החיים והוא חילל את השבת. מכאן הגולם קם על יוצרו ותוצאותיה של הציפייה המתממשת היו הרסניות.
לצערי, ההשלכות של "נבואה המגשימה את עצמה" בתחום החינוך, הן גם כן הרסניות, ונוטות ל"גולם מפראג" מאשר "לאפקט פיגמליון", כפי שאסביר בהמשך.
מידע מוטה (/מטה) מלשון הטייה- מידע שיכול להשפיע על הישגי התלמיד הן לימודית והן חברתית, שכן הוא מידע שמורים מקבלים על תלמידיהם לפני הכרותם עימם. למידע זה יכולה להיות השפעה רבה בהסתכלות המורה על הילד ותיוגו עוד לפני שהכירו, ולכך יכולות להיות השלכות טובות והשלכות פחות טובות. חשוב לי להדגיש כי בסמינריון זה התיחסתי למידע מוטה שלרב אין לו בסיס מחקרי/ אבחוני ואינו אמין, ניזון בעיקר משמועות וסטריאוטיפים. התופעה נבואה שמגשימה את עצמה ואפקט פיגמליון לגבי התנהגות או אירוע כלשהם בעתיד, המשנים אינטראקציות התנהגותיות, הגורמות להתרחשות הצפוי. ציפיות אלו מעצבים במודע  או שלא במודע את התנהגותו כלפי אותו אדם.
אמנם במחקר זה אשים את הדגש בצפיות מורים במערכת החינוך, אך חשוב להדגיש שלא רק במערכת החינוך נמצאת תופעה זו, אלא גם בתחומים רבים נוספים לדוגמה: בשוק העבודה- אחד ממנהלי חברת ביטוח גדולה בארה"ב חילק את מחלקותיו לפי ביצועיהן הצפויים:
גבוהים, ממוצעים ונמוכים. מנהל זה העריך שכל מחלקה תגיע לפריון בהתאם לציפיותיו.
עובדי המחלקה שדורגו כבעלי ביצוע גבוה אכן הגיעו לפריון הצפוי וביצועי העובדים שהשתייכו למחלקה שדורגה כנמוכה- נותרו נמוכים, בהתאם למה שהמנהל ציפה מהם. מנהל זה ולמנהלים נוספים שהשתמשו ב"אפקט פיגמליון" בדרך ניהולם  כונו "המנהלים הפיגמליונים" (עז,
1 992) .
במפעל אחר, "מפעל מדקיט" סבל מבעיה ארוכת יומין של פריון עבודה נמוך, של קבוצות חדשות של עובדות שעסקו באיסוף המוצרים ואריזתם. העובדות היו בנות הארץ ועולות חדשות ממזרח אירופה. במפעל כולם 'ידעו' כי יכולת התפוקה של העובדות בנות הארץ היא נמוכה בהשוואה לעובדות ממזרח אירופה. לאחר שמנהל המפעל שמע הרצאה בנושא הנבואה המגשימה את עצמה וההשפעות שיש לציפיות על הניהול, הוא האמין שלעובדות בנות הארץ יש יכולת דומה לזו של העובדות החדשות ממזרח אירופה, והוא חשד בנבואה שלילית המגשימה את עצמה. כשהגיעה קבוצה חדשה של עובדות בנות הארץ הוא פיקח מקרוב על קליטתן ועל המהירות שבה הם יגיעו לרמת התפוקה המקובלת וציין בפני כל כי "אלו עובדות מצויינות". כתוצאה מפיקוח אישי זה קליטתן של העובדות החדשות הייתה מהירה, חלקה וקלה עד מאוד, והן הגיעו בשבוע הראשון לתפוקה המקובלת וזכו להערכה רבה, ואיש מוותיקי המפעל לא זכר את העבר (עדן, 1990).
מנהל אחר בשוק העבודה האמין כי "החזון של המנהיג יוצר אצל המנהל שפת- גוף המקרינה את חזונו לכל עובדי הארגון ומשפרת את ההרמוניה, עד להגשמת המטרה. זהו "אפקט פיגמליון"…" (אורון, 1993). כאמור, אתמקד במחקר זה בציפיות מורים במערכת החינוך- …