ג'נוסייד (רצח עם)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 3238

תקציר העבודה

ממ"ן 14 שאלה 1, א' כריסטופר קולומבוס, יורד הים המתועד הראשון, בסירוב לתוכנית לחציית האוקיינוס האטלנטי, ממלך פורטוגל, פנה לכתר ספרדי, וב-1492 הם חתמו על חוזה. קולומבוס יצא לדרכו מצויד בשלוש ספינות וצוות של כ-90 איש. 37 יום לאחר שיצאה הגיעה השייטת לאיי בהאמה, לחופי קובה, (שסבר שזה יפן ותושביה אינדיאנים-הודים) משם לחופי אספניולה, בה יסד מושבה בחופה הצפוני ואיישה ב-40 מאנשיו. בחזרה לספרד לקח עמו ילידים אחדים וחפצי זהב שונים. בחזרתו, מלכי ספרד הסיקו כי הוא הגיע לאיים לא ידועים באוקיינוס. ובכל זאת, הם שלחהו למסע נוסף ומרשים בהיקפו. השייטת בהגיעה לאספניולה מצאה את המושבה שהתיר הרוסה ונטושה. תחתיה הקים את איזבלה, ובמרס 1496 יצא חזרה לספרד, כשעמו מאות מתיישבים ועבדים אינדיאנים, אבק זהב, כמה חפצי אומנות ואבנים יקרות. שני מסעותיו נוספים גילו מוצא האורינוקו דרך כל חופי צפון אמריקה הדרומית ועד הונדורס. הספרדים כינו את אמריקה "לאס אינדיאס"-ארצות הודו. ב-…
שאלה 1, ב':
לטענת חלק מהחוקרים, להתמעטות האוכלוסייה היו סיבות פסיכולוגיות: שיעבוד אנשים שהיו חופשיים, אובדן תרבות ועולמם הטבעי של ילידים, התרוששותם הם אלה שגרמו לירידת הפריון ולהתכווצות המשפחה. התמעטות האוכלוסייה נבעה גם מייאוש עד כדי הזנחת תינוקות, דיכאון והתאבדויות. וסיבות אפידמיות: המגפות, בצירוף הברוטאליות הספרדית, הם הגורם הרצחני העיקרי באמריקה. הנימוקים לפרדיגמה האפידמית רבים, וחוקרים שונים מסבירים את תמותת הילידים מהמגפות בצורות שונות:
העובדה שילידי אמריקה היו שונים משאר העולם- הגזע הביולוגי שלהם היה דומה וייחודי, גזע נפרד, מסוג O. הסיבה לריכוז גנטי היה כי הם חיו בבידוד מוחלט. הם היו אנשים בריאים שלא ידעו מחלות. בידוד זה והאחדות הם שהחלישו את יכולת ההתנגדות שלהם לוירוסים. בנוסף, הילידים התקיימו במשטר תזונתי שברירי נטול חלבון מן החי. הם לא בייתו חיות ולא חלו במחלות אירופאיות. ההלם האינדיאני גבר כשנוכחו הילידים לדעת שלספרדים לא קורה קליום, ועובדה זו לבדה מסבירה את הייאוש שאחז בילידים כלפי אליהם שלהם, שלא ידעו לעשות דבר בנושא ולבלום את המגפות.  המקום היחיד שבו פרצה המגפה לאחר שנים של שיעבוד ותמותה המונית היה אזור האיים הקריביים, אבל אי אפשר – יפה מאוד. ציון 50/50 שאלה 3
במקביל להשמדה המונית של האינדיאנים באמריקה, תופעה שהחלה מאז בואו של האדם הלבן ליבשת והגיעה לשיאה במחצית השנייה של המאה ה-19 התנהל תהליך הרסני נוסף שפגע באינדיאנים, "טבעי" באופיו. האדם האירופי הביא עמו אל היבשת כמה חידושים בהרגלי חיים והפר בכך את שיווי המשקל האקולוגי של העולם החדש. התנועה המואצת בדרכים שיצרה המולה וזיהום אוויר קשה, מסעות ציד המרובים שנערכו לשם שעשוע וגרמו לדלדול עדרי הבאפלו פגעו בחיי התושבים הילידים, וכך נהרסו שטחי המחיה של חיות הבר, הידלדלו מקורות המזון של בני האדם ושל בעלי החיים גם יחד. ההמולה והרעש של שיירות הנעות בלב שטחי המרעה של עדרי הבאפלו, והפגיעה בצמחיי גרמו לכך שעדרים שלמים התרכזו באזורים המצומצמים שהיו מרוחקים מנתיבי השיירות. נוסף על צמצום מרחב המחיה של הבאפלו, שפירושו היתה ירידה מיידית בכמויות המזון שעמדו לרשותם, הופיעו גם הציידים, סוחרי עורות ומתיישבים נושאי נשק להגנה עצמית והרגו ללא באין מפריע.
התוצאה היתה התמעטות ניכרת של העדרים, לעטים עד כדי חיסולם באזורים מסוימים. אותם שבטים אינדיאנים שמחייתם היתה תלויה בציד הבאפלו, מצאו את עצמם חסרי אונים. ציידי השבט נאלצו לצאת לחפש אחרי הבהמות באזורים מרוחקים ביותר, לעתים לשווא. רעב, מחלות ומחסור בעורות ובחומר לבערה בתקופות החורף הקרות הפילו קורבנות רבים. יפה.

עבודה מעולה- 100 בהצלחה בבחינה.