ייצוג הגוף הנשי הנכה בסרט "חלודה ועצם" (2012) "De Rouille et D'os" (כותרת מקורית)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 6049
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

ייצוג הגוף הנשי הנכה בסרט "חלודה ועצם" (2012) "De Rouille et D'os" (כותרת מקורית)     ת"ז:
תאריך:
תוכן עניינים
מבוא                                                                                                                            1
פרק א' – סקירה ספרותית                                                                                             3
פרק ב' – ניתוח                                                                                                            13
סיכום                                                                                                                           22
ביבליוגרפיה                                                                                                                 24                                מבוא
הסרט "חלודה ועצם" (De Rouille et D'os) הוא סרט קולנוע צרפתי מז'אנר הדרמה הפסיכולוגית, אשר יצא לאקרנים בשנת 2012 ובוים על ידי הבמאי ז'אק אודיארד (Jacques Audiard).
הסרט הוא עיבוד חופשי לסיפוריו הקצרים והברוטאליים של הסופר הקנדי קרייג דיווידסון (Craig Davidson). שם הסרט הוא כשמו של קובץ הסיפורים שמתוכם שאל אודריארד את מרכיבי העלילה המרכזיים לעיבוד התסריט של הסרט.
הסרט מתאר מערכת יחסים אשר נרקמת בין גבר (עלי) לאישה (סטפני), אשר חיי שניהם סובבים סביב הממשות של פגיעה בגוף.  מערכת היחסים שלהם נעה לאורך העלילה בין כאב רגשי ופיזי.  עלי, אותו משחק מתיאס שונארטס (Matthias Schoenaerts), מגיע עם תחילת הסרט לעיירה בדרום צרפת בשם אנטיב (Antibes) יחד עם בנו בן החמש סאם, אותו מגלם השחקן ארמנד ורדור (Armand Verdure).  השניים נוסעים לאחותו של עלי, אנה, אותה מגלמת השחקנית מאסירו קוריןCorinne)  Masiero). עם הזמן מתבהר לצופים כי חייו של עלי טרם הגעתו לאנטיב היו לא קלים בכלל, וכי הוא היה מתאגרף אשר מנהלו מת והוא ברח עם בנו משום שאמו השתמשה בילד להברחת סמים.  ברור לכל כי עלי לא מכיר את בנו ולא יודע כיצד לטפל בו כהלכה וכי הילד כמעמסה עליו וכל מה שבעצם היה רוצה זה לחיות את חיי הרווקות.  השניים מגיעים לבית אחותו של עלי כדי לפתוח בחיים חדשים במקום, עם הזמן מוצא עלי עבודה כמאבטח במועדון לילה מקומי, שם הוא פוגש לראשונה בסטפני, אותה מגלמת השחקנית מריון קוטילרד ( Marion Cotillard), אישה צעירה ומושכת הנמצאת במערכת זוגית דועכת, אשר הגיעה למועדון כדי לחוות את המשיכה של הגברים כלפיה. השניים נפגשים כאשר עלי עוזר לה לאחר שחוותה תקיפה במועדון.  הקשר בין עלי וסטפני מתפתח מאוחר יותר.  סטפני עובדת כמאמנת לוויתנים (אורקות) בפארק המים באנטיב, ובאחד מהמופעים, עקב תאונה, מאבדת סטפני את רגליה.  היא חווה משבר עמוק ובעקבותיו מחליטה ליצור קשר עם עלי.  מנקודה זו מתחילה התפתחות מערכת היחסים בין השניים.
מכאן והלאה מתוארות מערכות היחסים בסרט, גם בין עלי לבנו וגם בין עלי לסטפאני, ככאלה אשר נעות על הגבול הדיכוטומי שבין הרגש הרך והכאב הפיזי.
הסרט עוסק במהותו בדימויי גוף; שם הסרט הוא ביטוי בצרפתית שפירושו דבר חסר ערך, אשר לא נשאר ממנו דבר מלבד… חלודה ועצם  .עלי עוסק באלימות, עיסוק פיזי, שנוגע לגוף, גם כמאבטח במועדון ואח"כ בקרבות בהן השתתף.  סטפאני, היא אישה שלומדת לחיות עם נכותה, והקשר ביניהם לא מתקיים מתוך אהבה נפשית, זהו קשר פיזי שמרגש עוד יותר ולו בשל ההדחקה הזו.  זוויות הצילום בסרט תומכות בעיסוק בדימוי גוף, ניתן להבחין לאורך הסרט בקלוז אפ על חלקי גוף ופנים, זה יוצר אפקט חזק שמדגיש את נוכחות הגוף לעומת הנפש הפצועה.
במסגרת עבודה זו ארצה לבחון את דימוי הגוף הנשי הנכה כפי שמוצג בסרט על ידי דמותה של סטפאני.  אבצע סקירה ספרותית אשר תיגע בנקודות הבאות: ראשית, אבדוק מיהו נכה, ואפרט על הסטריאוטיפים שנוגעים לנכות.  בהמשך, אבדוק מה זה אומר להיות גם אישה וגם נכה, ומה המשמעויות של זה בכלל ובקולנוע בפרט.  לאחר מכן, אבדוק כיצד תיאוריות אלה מיושמות הלכה למעשה אם בכלל בסרט, ואנתח את צורת ההתייחסות של הבימאי כפי שבחר להציג בסרט "חלודה ועצם" את דמותה של סטפאני לאחר התאונה, משהפכה לנכה. בניתוח קטעים מהסרט עצמו, אבחן את התאונה עצמה, מי הייתה סטפאני לפני התאונה ומה השתנה בה, הן מבחינת אופי והן בפיזיות אחרי התאונה, כיצד היא מקבלת את הנכות שלה, אם בכלל, והאם חייה משתנים בעקבות התאונה, וכיצד נוכחותו ואי נוכחותו של עלי, תורמת, אם בכלל, לשיקומה.  לבסוף, אסכם את מסקנותיי באשר לאופן שבו מיוצגת דמותה של סטפאני הנכה בסרט, לאור הסקירה הספרותית ולאור ניתוח הקטעים הרלוונטיים בסרט.